طرز تهیه لوز نارگیلی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه لوز نارگیلی ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

لوز نارگیلی یکی از شیرینی های سنتی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که اصالت آن به شهر یزد برمیگردد. این شیرینی در رنگ ها و طعم های مختلف چون لوز پسته، نارگیل، بادام و زعفران تهیه می شود و برای مهمانی ها و ایام خاص چون عید نوروز استفاده می شود.

دستور تهیه شیرینی لوز بسیار راحت است و نیازی به فر ندارد و ماده و طعم اصلی لوز نارگیل، همانطور که از نام آن مشخص است نارگیل می باشد. اگر می خواهید خودتان در خانه این شیرینی خوشمزه را درست کنید، در ادامه با طرز تهیه لوز نارگیلی یزدی با ما باشید.

طرز تهیه لوز نارگیلی
طرز تهیه لوز نارگیلی

مواد لازم

  • پودر نارگیل ۲۰۰ گرم (۲ پیمانه)
  • شکر ۱/۲ پیمانه
  • آب ۱/۴ پیمانه
  • گلاب ۳ قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری
  • پودر هل نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه لوز نارگیلی

ابتدا شکر، آب، گلاب، پودر هل و جوهر لیمو را داخل قابلمه ریخته و بدون هم زدن روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذرات شکر شروع به ذوب شدن کند. بعد از ۵ دقیقه آن را هم می زنیم تا شکر به طور کامل حل شود. اجازه دهید با حرارت خیلی کم حدود ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد، باید غلظتی شبیه عسل رقیق شده داشته باشد.

وقتی شربت شروع به قل زدن های زیاد کرد باید از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. شربت باید پس از سرد شدن نه خیلی سفت و نه خیلی روان باشد. حالا با همزن برقی شروع به هم زدن شربت کنید تا کف کند و سفید رنگ شود.

خواندن
طرز تهیه کیک جنگل سیاه (بلک فارست) خوشمزه و خانگی

پودر نارگیل را که بهتر است از نوع چرب باشد، داخل آسیاب بریزید تا پودر شود و کمی به روغن افتاده و ریز شود. سپس آن را به مواد شربت اضافه کنید تا مانند خمیر جمع شود، خمیر باید نرم باشد. با نوک انگشت کمی خمیر را ورز دهید تا منسجم شود.

کف یک ظرف مستطیلی نایلون انداخته و خمیر را در آن پهن کنید، سپس روی آن به دلخواه پودر پسته و یا بادام ریخته و خوب سطح آن را صاف و فشرده کنید. روی لوزها را بپوشانید و بمدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا منسجم شود. پس از آن با چاقوی نوک تیز آن را برش بزنید. اگر شیرینی چسبناک بود آنها را کمی در پودر نارگیل بغلطانید.

طرز تهیه لوز نارگیلی
طرز تهیه لوز نارگیلی

چند نکته

  1. قطر هر شیرینی باید ۲ سانت باشد.
  2. می توانید به جای گلاب از بیدمشک یا بهارنارنج نیز استفاده کنید.
  3. می توانید مواد را به دو قسمت تقسیم کنید و به یکی زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید. سپس ابتدا مواد سفید را در طرف پهن کنید و روی آ« مواد زعفرانی را بریزید تا لوز دو رنگ داشته باشید.
  4. هر چقدر شیرینی در یخچال استراحت کند بهتر است و بعد برش زده شود.
  5. برش های شما به دلخواه می تواند به صورت لوزی، مربع و یا مستطیل باشد.
  6. ریختن جوهر لیمو مانع شکرک زدن شربت می شود.
طرز تهیه لوز نارگیلی
طرز تهیه لوز نارگیلی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی به سبک بازاری