طرز تهیه لوز گردو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه لوز گردو ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

لوز یکی از شیرینی های سنتی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که اصالت آن به شهرهای تبریز و یزد می گردد. شیرینی لوز در رنگ ها و طعم های مختلف چون لوز بادام، لوز نارگیل، لوز زعفرانی، لوز پسته، گردو و… تهیه می شود و برای مهمانی ها و ایام خاص چون عید نوروز استفاده می شود.

لوز گردو یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که تهیه آن بسیار راحت و نیازی به فر ندارد و به دلیل داشتن گردو به عنوان ماده اصلی بسیار مقوی می باشد. اگر می خواهید خودتان در خانه این شیرینی لذیذ را درست کنید در ادامه با طرز تهیه لوز گردو با ما باشید.

طرز تهیه لوز گردو
طرز تهیه لوز گردو

مواد لازم

  • گردو ۱ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • گلاب ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر هل ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر گل سرخ به مقدار لازم (برای تزئین)

طرز تهیه لوز گردو

برای درست کردن لوز گردو خوشمزه و مجلسی، پس از تهیه گردو های مرغوب و با کیفیت، به کمک یک آسیاب به خوبی آن ها را پودر کنید. هر چه در این مرحله گردو ها را بهتر پودر کنید، لوز گردو با کیفیت تری خواهید داشت. زعفران را هم دم کنید و کنار بگذارید.

در یک قابلمه شکر، آب، گلاب، پودر هل و زعفران را با هم مخلوط کنید. قابلمه را روی شعله زیاد بگذارید تا آب جوش بیاید. سپس شعله گاز را متوسط کنید و شهد لوز گردو را مدام هم بزنید تا زمانی که شکر کاملا در آب حل شود و شهد غلیظ و کشداری حاصل شود. سپس گاز را خاموش کنید.

خواندن
طرز تهیه کیک ماچا ، کیکی خوشمزه و خوشرنگ

در این مرحله باید همزمان پودر گردو آسیاب شده و شهد را با هم مخلوط کنید. پس در زمانی که شهد هنوز داغ است گردوهایی که در مرحله اول آسیاب کردید را به آن اضافه کنید و سریع و پیوسته هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند به طوری که به دست تان نچسبد.

در این مرحله در کف یک ظرف مناسب، سلفون یا کاغذ روغنی بگذارید. خمیر لوز گردو را کف ظرف با دقت پهن کنید. روی آن پودر گل سرخ ریخته و خوب سطح آن را صاف و فشرده کنید تا پودر گل سرخ به لوزها بچسبد. برای مدت ۵ یا ۶ ساعت، تا زمانی که لوز گردو به خوبی منسجم شود آن را داخل یخچال بگذارید.

برای برش زدن لوز گردو، پس از گذشت مدت زمان گفته شده، ظرف را از یخچال خارج کنید و به کمک یک چاقوی مرطوب در تمام سطح لوز گردو برش های مورب، شبیه به لوزی بزنید. لوزهای گردوی شما آماده است، آنها را به همراه چای سرو کنید.

طرز تهیه لوز گردو
طرز تهیه لوز گردو

طرز تهیه لوز گردو بدون شهد

در صورت تمایل می توانید بدون درست کردن شهد نیز لوز گردو را درست کنید. برای این کار لازم است به جای شکر که در دستور لوز گردو آمده است از پودر قند استفاده کنید. در یک کاسه متوسط پودر گردو و پودر قند را با هم مخلوط کنید. سپس آب یا گلاب را کم کم به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. در مرحله بعد لوز گردو را در ظرف مناسب پهن کنید و برش بزنید. در این روش نیازی به گذاشتن لوز گردو در یخچال نیست. فقط کافی است روی آن ها را بپوشانید و در هوای آزاد بگذارید.

خواندن
طرز تهیه حلوای لبو ، خوشمزه و مجلسی

چند نکته

  1. لوزهای گردو را در ظرف درب دار نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری تازگی خود را حفظ کنند.
  2. روی لوزها را به دلخواه می توانید با پودر گل سرخ، پودر پسته، بادام و… تزئین کنید.
  3. هر چقدر شیرینی در یخچال استراحت کند بهتر است و بعد برش زده شود.
  4. برش های شما به دلخواه می تواند به صورت لوزی، مربع و یا مستطیل باشد.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: