طرز تهیه لوز پسته

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه لوز پسته ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

لوز یکی از شیرینی های سنتی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که اصالت آن به شهرهای تبریز و یزد می گردد. شیرینی لوز در رنگ ها و طعم های مختلف چون لوز بادام، لوز نارگیل، لوز زعفرانی و لوز پسته تهیه می شود و برای مهمانی ها و ایام خاص چون عید نوروز استفاده می شود.

لوز پسته یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که تهیه آن بسیار راحت و نیازی به فر ندارد و به دلیل داشتن پسته به عنوان ماده اصلی بسیار مقوی می باشد. اگر می خواهید خودتان در خانه این شیرینی لذیذ را درست کنید در ادامه با طرز تهیه لوز پسته با ما باشید.

طرز تهیه لوز پسته
طرز تهیه لوز پسته

مواد لازم

  • شکر ۱۵۰ گرم
  • پسته ۱۵۰ گرم
  • آب ۱۵۰ گرم
  • گلاب به مقدار لازم
  • پودر هل نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه لوز پسته

ابتدا برای تهیه لوز پسته بهتر است پسته را خودتان در خانه آسیاب کنید برای این کار پسته ها را پوست بگیرید و داخل آسیاب ریخته و بگذارید تا کاملا ریز و پودر شود به طوری که هیچ دانه درشتی در آن وجود نداشته باشد بهتر است برای حرفه ای تر شدن لوز آن را یک بار الک کنید تا اگر دانه درشتی داخل پودر پسته وجود دارد گرفته شود.

در ادامه باید شربت را تهیه کنید. برای این کار آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم شروع به جوشیدن کند و دانه شکر حل شود سپس در ادامه کمی گلاب و کمی هل داخل شربت بریزید و بگذارید مجدد کمی غلیظ شود سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی خنک شود.

خواندن
طرز تهیه چیز کیک باقلوا ترکیه ای و مجلسی

پودر پسته را داخل یک کاسه ریخته و به آن شربت را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که پسته مانند خمیر شود. حتما دقت کنید نباید شربت خنک را یکباره اضافه کنید بلکه به تدریج و کم کم بریزید تا جایی که خمیر شود. اگر خیلی شل شد نگران نباشید کمی پودر پسته اضافه کنید.

حالا  مواد لوز را در یک قالب (سیلیکونی راحت تر است) ریخته و آن را خوب فشرده کنید و یا اگر قالب ندارید داخل یک دیس مستطیل یا گرد نایلون یا سلفون انداخته و مایه لوز را داخل آن بریزید، سپس با گوشت کوب خوب سطح آن را فشار دهید تا منسجم و مسطح شود.

در ادامه سینی را برای یک شبانه روز داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و منسجم تر شود. سپس چاقو را کمی مرطوب کنید و شیرینی لوز را به اشکال دلخواه برش بزنید.

شکل و اندازه برش کاملا سلیقه ای است اما فرم معمول آن لوزی شکل است. شیرینی ها را درون یک ظرف در بسته می توانیم نگهداری کنیم. بافت نرم این شیرینی ها در معرض هوا خشک می شود بنابراین باید حتما در ظرف دربسته نگهداری شود.

طرز تهیه لوز پسته
طرز تهیه لوز پسته

چند نکته

  • اندازه مواد اولیه که در دستور لوز پسته آمده تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را نصف یا دو برابر کنید.
  • مواد اولیه ای که می توانید در تهیه لوز پسته به کار ببرید از تنوع بالایی برخورد دار است. در صورت تمایل می توانید از شیر عسلی و شکلات تخته ای سفید هم در تهیه لوز پسته استفاده کنید.
  • روش دیگری که می توانید لوز پسته را درست کنید، به این صورت است که به جای درست کردن شهد، کافی است ابتدا پسته و شکر را با هم آسیاب کنبد تا به خوبی پودر شوند. سپس گلاب را کم کم و مرحله به مرحله به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند.
  • شما میتوانید لوز پسته را به هر شکلی که دوست داشتید برش بزنید و یا از قالب سیلیکونی فرم دار برای شکل دادن به آن ها استفاده کنید.
خواندن
دسر مگنولیا ، دسری خوشمزه و مقوی | Magnolia Dessert