طرز تهیه تریلیچه

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه تریلیچه ، یکی از کیک های خوشمزه و محبوب ترکیه ای را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کیک ها یکی از بهترین و پرطرفدارترین دسرها برای یک عصرانه دلچسب در تمام دنیا هستند. تنوع پخت کیک ها بسیار زیاد است. نوع خانگی کیک ها اما، بسیار محبوب تر است. یکی از کیک های بسیار خوشمزه که قطعا عاشق طعم آن می شوید کیک تریلیچه ترکیه ای است.

تریلیچه یکی از دسرهای بسیار محبوب و خوشمزه کشور ترکیه است که با طعم های متنوعی تهیه می شود. این دسر یک نوع کیک خیس خامه‌ای کاراملی است که طعمی بی نظیر دارد و بسیار خوشمزه است. در ادامه طرز تهیه تریلیچه به روش ترکیه ای را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه تریلیچه
طرز تهیه تریلیچه

مواد لازم

  • آرد ۱ و نیم پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • تخم مرغ ۵ عدد
  • روغن مایع نصف پیمانه
  • آب جوش نصف پیمانه
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل نوک قاشق چایخوری

مواد لازم برای سس خامه ای کیک

  • خامه قنادی ۵۰ گرم
  • شیر نصف پیمانه
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای سس کارملی رویه کیک

  • خامه صبحانه ۱ پاکت
  • شکر ۱  پیمانه
  • کره ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه دسر تریلیچه ترکی

برای تهیه دسر تریلیچه خوشمزه ابتدای کار تخم مرغ ها را به همراه وانیل درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن برقی به مدت ۲ دقیقه هم می زنیم. در ادامه آب جوش را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم.

خواندن
طرز تهیه کیک روانی گردو خوشمزه با شربت مخصوص

حالا به هم زدن مخلوط تخم مرغ به مدت ۸ دقیقه ادامه می دهیم تا سفید و پفکی شود. در ادامه آرد را به همراه بکینگ پودر درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و درون مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم.

در این مرحله مایه کیک را به آرامی با لیسک به صورت دورانی به یک سمت مخلوط می کنیم تا پف مخلوط تخم مرغ نخوابد و بافت مایه کیک یکدست شود. در ادامه فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا گرم شود.

حالا درون یک قالب مربعی مناسب را با کاغذ روغنی می پوشانیم و مایه کیک را درون قالب می ریزیم. در ادامه قالب را چند بار محکم روی سطح کار می کوبیم تا حباب های درون مایه کیک از بین برود.

در این مرحله قالب را در طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کیک به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا بپزد.

طرز تهیه تریلیچه
طرز تهیه تریلیچه

در همین حین مواد مرطوب کردن کیک را آماده می کنیم. برای این منظور شیر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. سپس شکر را به شیر اضافه می کنیم، هم می زنیم تا ذرات شکر درون شیر حل شود. در ادامه خامه صبحانه را درون مخلوط شیر می ریزیم و دوباره هم می زنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مخلوط شیر را به صورت مداوم هم می زنیم تا خامه درون شیر حل شود. در ادامه مخلوط شیر و خامه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. پس از گذشت تایم پخت کیک، آن را با سیخ چوبی تست می کنیم.

خواندن
طرز تهیه بستنی شکلاتی خوشمزه و مخصوص

سیخ چوبی را در مرکز کیک فرو می بریم، سپس خارج می کنیم، در صورتی که مایه کیک به آن نچسبیده بود کیک کاملا پخته است. در صورت پخته شدن، کیک را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم درون قالب کاملا خنک شود.

در این مرحله و زمانی که کیک کاملا خنک شد، با سیخ چوبی روی سطح کیک را چند سوراخ ایجاد می کنیم، سپس مخلوط شیر را روی کیک می ریزیم. در ادامه کیک را درون یخچال به مدت ۱ ساعت قرار می دهیم تا استراحت کند و سس خامه ای جذب آن شود.

پس از گذشت ۱ ساعت، خامه قنادی را با دور تند همزن برقی به مدت ۱۰ دقیقه می زنیم تا خامه فرم بگیرد. در ادامه کیک را از یخچال خارج می کنیم و خامه را روی کیک می ریزیم و با پالت آن را کاملا صاف می کنیم و کیک را مجددا درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند.

در حین استراحت کیک، سس کارامل برای رویه کیک را آماده می کنیم. برای این منظور ابتدا شکر را درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. تابه را مدام تکان می دهیم تا شکر نسوزد و تلخ نشود.

در ادامه خامه را به همراه کره درون یک قابلمه مناسب دیگر می ریزیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم کره و خامه کاملا گرم شوند.

در این مرحله زمانی که شکر ذوب و کاراملی شد، مخلوط خامه و کره گرم شده را به شکر اضافه می کنیم، سپس تند تند مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه کارامل را از روی حرارت برمی داریم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود.

خواندن
طرز تهیه لوز گردو خوشمزه و مجلسی بدون نیاز به فر

زمانی که کارامل کاملا خنک شد، کیک را از یخچال خارج می کنیم و مایه کارامل را روی آن می ریزیم و به صورت یکدست آن را روی خامه پخش می کنیم.

برای تزئین نهایی روی سس کارامل، مقداری کمی خامه قنادی درون قیف یک بار مصرف می ریزیم. ابتدای قیف را خیلی کوچک برش می زنیم، سپس خامه قنادی را به صورت خطی باریک با فاصله یکسان روی کارامل پایپ می کنیم. در ادامه با یک سیخ چوبی روی خامه می کشیم و به آن طرح می دهیم.

دسر خوشمزه شما آماده است. در نهایت کیک تریلیچه را به اندازه و فرم دلخواه برش می زنیم و درون ظرف سرو قرار می دهیم و آن را به سلیقه خود با انواع مغزیجات تزئین کرده و تا زمان سرو درون یخچال قرار می دهیم.

طرز تهیه تریلیچه
طرز تهیه تریلیچه

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: