طرز تهیه رب انار

در این مطلب از مجله اشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه رب انار خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

رب انار یکی از محصولاتی است که از انار تولید می شود و در تمام شهرهای ایران استفاده فراوانی دارد. رب انار در غذاهای بسیاری چون فسنجون استفاده می شود و علاوه بر طعم عالی فواید بسیاری نیز دارد و برای کم خونی مفید است. در ادامه طرز تهیه رب انار خانگی را به روشی بسیار راحت به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه رب انار
طرز تهیه رب انار

مواد لازم

  • انار ۸ کیلوگرم
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

در مرحله اول برای درست کردن یک رب انار خانگی و خوشمزه، باید انارها را دانه کرده یا آب‌گیری کنیم.

اگر دستگاه آب‌انارگیر خانگی دارید، انارها را پس از شستن، به وسیله دستگاه موردنظر، خوب آب‌گیری کنید. چنانچه هیچ دستگاه خاصی برای آب‌گیری انارها ندارید، انارها را پس از شستن دانه کنید. سپس دانه‌ها را به وسیله دستگاه غذاساز خانگی یا حتی گوشت‌کوب دستی، خوب آب‌گیری کنید تا آب انارها خارج شده و تفاله‌اش از آن جدا شود.

می‌توانید آب انار به دست آمده را از صافی بگذارید تا رقیق‌تر و یکدست‌تر شود.

نکته: میزان ترشی یا ملس بودن رب انار شما و همچنین مقدار رب اناری که در نهایت به دست می‌آورید، به جنس انار شما، طعم و آب‌دار بودن یا نبودن آن بستگی دارد. به طور معمول، از هر ۸ تا ۱۰ کیلوگرم انار، ۱ کیلوگرم رب انار به دست می‌آید. همچنین هرچه از انار ترش‌تری استفاده کنید، طعم نهایی رب شما هم ترش‌تر خواهد بود.

خواندن
طرز تهیه سس پستو ایتالیایی ، مخصوص و خوشمزه

آب انار را در یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت گاز قرار بدهید. در نظر داشته باشید که برای تهیه یک رب انار باکیفیت، گنجایش قابلمه شما باید دوبرابر میزان آب انار موجود در آن باشد.

در ابتدا، صبر کنید تا آب انار به جوش بیاید. پس از جوشیدن آب انارها، کفی را که روی سطح قابلمه جمع می‌شود، با استفاده از یک کفگیر چوبی جمع کنید. سپس حرارت را کم کرده و اجازه بدهید تا آب انار، روی شعله اندک به جوشیدن ادامه داده و قوام بگیرد. در این مدت، هرازگاهی مخلوط موجود در قابلمه را هم بزنید تا ته نگیرد.

پس از قوام گرفتن رب انار، نمک را هم به آن اضافه کرده و مجددا هم بزنید.در پایان، وقتی رب انار شما به قوام و طعم دلخواه رسید، حرارت را خاموش کنید و اجازه بدهید تا رب شما کاملا خنک بشود. پس از آن، رب انارها را در ظرف‌های شیشه‌ای در بسته و خشک ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه رب انار
طرز تهیه رب انار

نکات پخت

  1. هرچقدر که رب شما غلیظ‌تر باشد امکان خرابی و فاسد شدن آن کمتر خواهد بود. معمولا رب‌هایی که حالت آبکی دارند زودتر خراب می‌شود. البته در زمانی که دارید رب غلیظ درست می‌کنید باید حسابی مراقب آن باشید که ته نگیرید و زحمات شما به هدر نرود!
  2. اگر قرار است تا رب را بیرون از یخچال نگهداری کنید حتما به آن نمک بیشتری اضافه کنید تا کپک نزند!
  3. رب اناری کیفیت خوبی دارد که رنگ آن قهوه‌ای کم‌رنگ تا قهوه‌ای پررنگ و قرمز تیره باشد. اگر رنگ رب انار شما به سیاه نزدیک بوده نشانه‌ی این است که رب سوخته است. البته برخی از مواقع ایجاد این رنگ به دلیل اضافه‌کردن موادی مانند آلوچه است.
  4. اگر دوست دارید تا رنگ رب انار شما سیاه‌رنگ باشد و غلظت بالایی داشته باشد. می‌توانید یک قطعه آهن تمیز را روی شعله ملایم گاز داغ و سرخ کنید. سپس آن را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا انتهای پخت درون قابلمه بماند.