طرز تهیه شیرینی کشمشی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی کشمشی جزو شیرینی‌های پرطرفدار و همه پسند سنتی ایرانی است؛ این شیرینی برای عید نوروز و سایر جشن های مناسبتی طرفداران زیادی دارد. شیرینی کشمشی مانند شیرینی نخودچی , شیرینی گردویی طرز تهیه بسیار آسان و مواد اولیه قابل دسترسی دارد و وقتی آن را با مواد اولیه مرغوب و در خانه تهیه کنید، میتوانید میزان کشمش و تردی آن را بنا به سلیقه خود تنظیم کنید و در نهایت از نتیجه کار لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی

مواد لازم

  • ۲ فنجان (۲۶۰ گرم) آرد
  • ۴/۳ فنجان (۱۷۰ گرم) کره
  • ۱ فنجان (۲۰۵ گرم) شکر
  • ۱ عدد تخم مرغ
  • ۱ قاشق چایخوری عصاره وانیل خالص
  • ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری شیر
  • کشمش تیره ۱ فنجان (۱۲۵ گرم)

طرز تهیه شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی

ابتدا کره  و تخم مرغ را از یخچال خارج می کنیم تا هم دمای محیط شوند. در ادامه یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و کره را به همراه شکر و وانیل به کاسه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. مخلوط کردن را باید در حدی ادامه دهیم که خمیری کرم رنگ به دست بیاید. سپس تخم مرغ را اضافه می کنیم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

در این مرحله آرد را دو مرتبه الک می کنیم، سپس کم کم به دیگر مواد اضافه می کنیم و در حین اضافه کردن آرد مواد را با دور کم همزن مخلوط می کنیم. آرد را با دیگر مواد فقط باید در حدی مخلوط کنیم که یکدست شوند.

خواندن
طرز تهیه چیز کیک آناناس ☀️ خوشمزه و مجلسی

پس از اینکه آرد با دیگر مواد یکدست شد و مایه شیرینی آماده شد باید کشمش پلویی را به خمیر شیرینی اضافه کنیم. برای این منظور کشمش ها را تمیز می کنیم و اضافات شان را جدا می کنیم سپس به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد می خیسانیم.

سپس به خمیر اضافه می کنیم و خیلی کم مخلوط می کنیم تا کشمش به تمام نقاط خمیر برسد. بهتر است فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم.

شیرینی کشمشی از انواع شیرینی هایی محسوب می شود که به سینی فر می چسبد برای همین باید از کاغذ روغنی در سینی فر استفاده کنیم. البته اگر کاغذ روغنی در دسترس نیست می توانیم سینی فر را با روغن جدا کننده کیک چرب کنیم تا شیرینی پس از پخت نچسبند.

پس از اینکه سینی فر را آماده کردیم، مایه شیرینی را با قیف یا قاشق با فاصله داخل سینی فر قیف می زنیم. پس از اینکه تمام خمیر را به صورت مرتب روی کاغذ روغنی قرار دادیم سینی را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فر قرار می دهیم تا شیرینی ها آماده شوند. برای مطمئن شدن از پخت شیرینی ها نیاز نیست درب فر را باز و بسته کنید.

زمانی که اطراف شیرینی ها طلایی رنگ شد می توانید آنها را از فر خارج کنید. چون شیرینی کشمشی حالتی شکننده دارد و ممکن است خرد شود، صبر کنید تا شیرینی ها خنک شوند سپس اقدام به جمع کردن آنها کنید.