طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری را خواهیم گفت تا بدانید تهیه آن چه فوت و فن هایی دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

ذرت از سبزیجات لذیذ و پرمصرف است که در آشپزی و تهیه بسیاری از غذاها و سالادها به کار می‌رود. بسیاری از افراد به دنبال نگهداری ذرت به مدت طولانی هستند. کنسرو ذرت بهترین راه برای نگهداری این ماده غذایی است چرا که با قرار دادن آن در فریزر ماه‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری
طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری

روش‌های دان کردن ذرت

قبل از آموزش طرز تهیه کنسرت ذرت فریزری بهتر است با روش‌های دان کردن ذرت آشنا شوید که عبارت‌اند از:

  • دان کردن ذرت با دست

این روش بسیار رایج است و معمولاً با استفاده از دست ذرت‌ها را دان می‌کنند. در ابتدا با استفاده از یک چاقو یک ردیف عمودی ذرت‌ها را خارج کنید و سپس با فشار دست سایر دانه‌ها را جدا کنید. توجه داشته باشید فشار بیش از حد به دانه‌ها باعث له شدن آنها می‌شوند.

  • دان کردن ذرت با چاقو

ذرت را با یک دست نگه دارید و با دست دیگر چاقو را از سمت بالا به پایین بر روی دانه‌ها حرکت دهید.

  • دان کردن ذرت با سیخ

به جای چاقو از یک سیخ استیل کوچک برای جدا کردن ذرت‌ها استفاده کنید. مزیت این روش نسبت به چاقو این است که دانه‌های ذرت سالم و مرتب جدا می‌شوند.

طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری
طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری

طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری به روش خانگی

مواد لازم

  • بلال تازه ۵ عدد
  • شکر ۵ قاشق غذاخوری
  • نمک ۵ قاشق چای‌خوری
  • آب به میزان کافی
خواندن
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فوری در سی ام اس ایران

طرز تهیه کنسرو ذرت

  • ابتدا بلال‌های تازه و سالم را پوست بگیرید و ریشه‌های آن را جدا کنید. بلال‌های مکزیکی دانه‌های نرم و شیرین دارند و توصیه می‌شود برای تهیه کنسرو به سراغ این نوع بلال بروید. بلال‌ها را به هر روشی که راحت هستید دان کنید.
  • قابلمه را با آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. در ادامه ذرت‌های دان شده را درون قابلمه بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا ذرت‌ها بجوشند.
  • برای کنسرو از ۵ ظرف شیشه‌ای و تمیز استفاده کنید. پس از آن که ذرت‌ها به جوش آمدند با استفاده از یک ملاقه سوراخ‌دار ذرت‌ها را به درون شیشه بریزید تا پر شود. همچنین یک بند انگشت از روی شیشه را خالی بگذارید.
  • زمانی که ۵ ظرف را از ذرت پر کردید به هر کدام از آنها یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید. در ادامه ظروف را با آبی که ذرت در آن جوشیده کاملاً پر کنید و درب ظرف را ببندید. درب شیشه باید فلزی باشد.
  • شیشه‌ها را درون یک قابلمه بزرگ بچینید و بر روی آنها آب بریزید. سپس قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید برای این کار ۳۰ دقیقه زمان لازم است.
  • پس از ۳۰ دقیقه شیشه‌ها را از قابلمه خارج کنید و به‌صورت سر و ته بر روی دستمال آشپزخانه قرار دهید. این عمل باعث خروج هوای اضافی از کنسرو می‌شود. پس از یک ساعت کنسروها را درون یخچال یا فریزر قرار دهید و از استفاده آنها در غذا لذت ببرید.
خواندن
قیمت انواع گوشت قرمز و سفید در سایت ایمالز
طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری
طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری

روش‌های نگهداری ذرت در فریزر

در مبحث قبلی طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری توضیح داده شد. در این بخش دو روش دیگر برای نگهداری ذرت در فریزر بیان شده‌اند که عبارت‌اند از:

نگهداری به‌صورت پخته شده

در این روش ابتدا درون قابلمه به مقدار کافی آب بریزید و آن را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید. پس از کندن پوست و ریشه بلال آنها را به‌صورت کامل درون قابلمه آب جوش بگذارید. در این مرحله یک قاشق غذاخوری شکر و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک به قابلمه اضافه کنید. زمانی که ذرت‌ها نرم شدند قابلمه را درون آبکش خالی کنید. در نهایت بعد از خشک شدن ذرت‌ها آنها را درون کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر بگذارید.

نگهداری به‌صورت خام

نگهداری ذرت‌ها به‌صورت خام به دو روش امکان‌پذیر است:

روش اول: این روش تنها برای ۱۰ روز مناسب است و پس از آن بلال‌ها خراب می‌شوند. برای این کار ابتدا بلال‌ها را چک کنید که خراب یا کرم‌زده نباشند. بدون آن که پوست بلال‌ها را بگیرید هر کدام را به‌صورت جداگانه در یک کیسه نایلونی قرار دهید و در فریزر بگذارید.

روش دوم: در این روش به مدت یک سال می‌توان ذرت‌ها را درون فریزر نگهداری کرد. پوست بلال‌ها را بگیرید و پس از شستشو درون قابلمه آب جوش بریزید. پس از ۱۰ دقیقه بلال‌ها را خارج کنید و به مدت یک دقیقه درون آب یخ بگذارید. بلال‌ها را خشک کنید و در کیسه نایلونی قرار دهید. قبل از قرار دادن بلال ها در فریزر هوای آنها را به طور کامل خارج کنید.

خواندن
چندین نکته طلایی درباره راه اندازی و مدیریت رستوران
طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری
طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری

نکات مهم طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری و نگهداری آن

  • اولین نکته انتخاب بلال مناسب است. بلال‌های مکزیکی و شیر را انتخاب کنید. هر چه بلال‌ها تازه تر باشند طعم بهتری خواهند داشت و به مدت طولانی‌تر قابل نگهداری هستند.
  • از فریز کردن ذرت‌ها درون فریزر به‌صورت گرم به شدت خودداری کنید. ذرت دارای مواد مغذی مانند فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین است و اگر به‌صورت گرم آنها را درون فریزر بگذارید خواص خود را از دست می‌دهند.
  • زمان پخت بلال‌ها نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه باشد. علاوه بر آن ذرت‌های شیرین زمان کمتری برای پخت نیاز دارند.
  • اگر همراه نمک از شکر استفاده نکنید دانه‌های ذرت سفت می‌شوند و کیفیت خود را از دست می‌دهند.
  • در صورتی که بلال را در کیسه فریزر نگهداری می‌کنید حتماً هوای آن را خارج نمایید.
  • به هیچ عنوان ذرت‌ها را پس از پخته شدن دان نکنید. این امر باعث له شدن ذرت‌ها می‌شود.
  • بهترین زمان خرید بلال شهریور و مهر است. در این زمان بلال‌ها تازه و باکیفیت هستند.
  • زمان کلی برای نگهداری کنسرو ذرت حدود ۱۲ ماه است که البته با توجه به کیفیت ذرت‌ها این زمان می‌تواند متفاوت باشد.

ذرت از مواد غذایی پرکاربرد در آشپزی است که در این مقاله به روش‌های نگهداری آن پرداخته شد. با آموزش طرز تهیه کنسرو ذرت فریزری می‌توانید به روش خانگی و سالم به مدت یک سال از این محصول پرخاصیت استفاده کنید.