طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی ، یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل و محبوب شیراز را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کوفته از آن دست غذاهایی است که در ایران طرفداران بسیاری دارد. این غذا روش تهیه راحتی دارد و تنها باید قلق آن را یاد بگیرید تا کوفته شما وا نرود. از آنجایی که ماده اصلی کوفته گوشت می باشد یکی از بهترین انتخاب ها برای طرفداران گوشت است. این غذا را میتوان به هر دو صورت هم با برنج و هم با نان سرو کرد. کوفته انواع بسیار زیادی دارد که در بین آنها کوفته قلقلی، کوفته تبریزی و کوفته برنجی بیشتر رایج است.

کوفته سبزی شیرازی از غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه است که اصالت آن به شیراز برمیگردد. کوفته سبزی شیرازی به دلیل وجود سبزی فراوانی که دارد به نسبت کوفته های دیگر که رنگشان قرمز است این کوفته شیرازی سبز رنگ است. در ادامه طرز تهیه کوفته سبزی اصیل و خوشمزه شیراز را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی
طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • نخود آبگوشتی ۲۰۰ گرم
  • برنج آشی ۵ پیمانه
  • سبزی کوفته ۱ کیلو (شامل جعفری، شوید، تره و ترخون)
  • آلو بخارا ۱۰۰ گرم
  • گردو ۱۰۰ گرم
  • پیاز داغ ۱۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا در دو ظرف جداگانه برنج را به همراه نخود شسته و در ظرف ریخته و به مقداری که آب روی برنج و نخود را بگیرد، آب بریزید. زمان دهید به مدت ۷-۸ ساعت خیس بخورد. اگر زمان دارید به مدت ۱ شب زمان خیس خوردن بدهید.

خواندن
طرز تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی و مجلسی

مرحله دوم

۱ عدد پیاز را به شکل نگینی خرد کرده و در قابلمه به همراه کمی روغن تفت  دهید و سپس بعد از کمی تغییر رنگ پیاز ها، ادویه های لازم را به پیاز اضافه کنید. از سبزی که برای کوفته گفته شد، البته بعد از آماده سازی سبزی ۱ لیوان از آن را برداشته و باقی اش را در قابلمه بریزید تا به همراه پیاز سرخ شود. وقتی عطر سبزی بلند شد، به اندازه نصف پارچ آب را به داخل قابلمه بر روی پیاز و سبزی بریزید و به مدت ۱ ساعت زمان دهید تا آب کوفته غلیظ شود.

مرحله سوم

برای آماده سازی کوفته سبزی شیرازی ابتدا نخود و برنجی را که آماده سازی کرده بودید را آبکش کرده و در غذاساز ریخته و پودر کنید سپس ۱ عدد پیاز را رنده کرده به گوشت اضافه کنید و  مقداری ادویه زده و ۱ لیوان سبزی که نگه داشته بودید را به گوشت اضافه کرده و خوب ورز دهید. چند بار گوشت را در دست جمع کرده و به دیواره ظرف بکوبید اینکار باعث می شود تا گوشت سفت شود و در هنگام پخت وا نرود. سپس به اندازه یک نارنگی کوچک از گوشت بردارید و یک دانه از آلو بخارا را داخل گوشت بگذارید و سپس به گوشت فرم دهید. و در یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود.

مرحله چهارم

کوفته های آماده شده را از یخچال دربیاورید و در روغن کمی سرخ کنید و سپس در سس کوفته سبزی که در حال جوشیدن است بیاندازید. دقت داشته باشید که وقتی کوفته ها را داخل سس انداختید درب قابلمه را نگذارید زیرا کوفته ها وا میروند. بعد از کمی که گذشت درب قابلمه را به صورت نیمه باز بر روی قابلمه بگذارید و زمان دهید تا کوفته جا بیافتد.

خواندن
طرز تهیه کرایی مرغ ، غذای معروف و خوشمزه بلوچی

نکات پخت کوفته سبزی

  1. در این کوفته از رب گوجه استفاده نمیکنند. زیرا رنگ سبز کوفته را از بین می برد.
  2. بعد از اینکه کوفته را در سس انداختید درب قابلمه را در حدود ۱ ساعت نگذارید.
  3. آب پیاز را بگیرید تا در هنگام کار و ترکیب مواد آب نیاندازد.
طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی
طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: