طرز تهیه گراتن سیب زمینی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه گراتن سیب زمینی ، خوشمزه و لذیذ آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

گراتن سیب زمینی یکی از انواع گراتن ها می باشد که بسیار محبوب و خوشمزه است. گراتن ها غذاهای فرانسوی ها هستند که در همان ظرف که پخته می شوند سرو می شوند و بسیار دلچسب هستند و طرز تهیه آسانی دارند. ریشه کلمه گراتن فرانسوی می باشد به معنی تراشیده شدن یا رنده شدن است. گراتن ها را می توانید با انواع مواد گوشتی و یا سبزیجات تهیه کرد. در ادامه با طرز تهیه گراتن سیب زمینی همراه ما باشید.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی

مواد لازم

  • سیب زمینی ۴ عدد متوسط
  • قارچ ۴۰۰ گرم
  • سس بشامل ۱ پیمانه
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر ½ قاشق چایخوری
  • پیازچه و جعفری ۲ قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا ۴۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه

برای تهیه گراتن سیب زمینی ابتدا سیب زمینی ها را به خوبی می شوییم و پوست می گیریم سپس آنها را به صورت ورقه ای با ضخامت نیم سانتی متر برش می زنیم و به مدت ۳۰ دقیقه در یک کاسه حاوی آب یخ قرار می دهیم. قرار دادن سیب زمینی ها در آب یخ باعث می شود که نشاسته اضافی سیب زمینی ها به طور کامل خارج شود. حالا سیب زمینی را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم تا آب اضافی برود.

در ادامه کف سینی فر را کمی چرب می کنیم. سیب زمینی ها را به ترتیب در کنار هم داخل سینی فر می چینیم، سپس با برس کمی روغن مایع روی سیب زمینی ها می زنیم تا کمی چرب شوند. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه روی سیب زمینی ها می پاشیم.

خواندن
طرز تهیه ماهی سرخ شده به 4 روش عالی

فر را از ۱۵ دقیقه با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس سیب زمینی ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا نیم پز شوند. حالا سیب زمینی ها را کنار می گذاریم و به سراغ آماده کردن قارچ می رویم.

قارچ ها را به صورت ورقه ای درشت خرد می کنیم، سپس با کمی روغن و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش در یک تابه مناسب تفت میدهیم تا آب قارچ ها به طور کامل کشیده شود. در ادامه یک ظرف مناسب برای تهیه گراتن انتخاب می کنیم.

سپس کف و دیواره های ظرف را با روغن چرب می کنیم و کف آن کمی سس بشامل (طرز تهیه سس بشامل) می ریزیم و تا به طور کامل پوشیده شود، سپس یک ردیف سیب زمینی روی سس بشامل به ترتیب کنار هم می چینیم و کمی پودر سیر روی سیب زمینی ها می پاشیم.

در این مرحله مقداری پیازچه و جعفری خرد شده هم روی سیب زمینی ها می ریزیم، سپس مقداری قارچ اضافه می کنیم. حالا روی مواد را با سس بشامل می پوشانیم و روی سس بشامل را با پنیر پیتزا یا پنیر ورقه ای می پوشانیم.

حالا به همین ترتیب مجددا مواد را داخل ظرف می چینیم تا مواد تمام شود. در انتها سس بشامل باقیمانده را روی مواد می ریزیم و با پنیر پیتزای فراوان روی تمام مواد را به طور کامل می پوشانیم. فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.

خواندن
طرز تهیه گراتن مرغ ☀️ غذای لذیذ فرانسوی

حالا ظرف را داخل فر در طبقه وسط قرار می دهیم و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر می کنیم تا پنیر ذوب شود و روی آن طلایی شود. در آخر گراتن را از فر خارج می کنیم و صبر می کنیم کمی خنک شود سپس آنرا برش می زنیم و با سس کچاپ سرو می کنیم. نوش جان.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی