مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه بگوییم، برای دانستن زمان مناسب برای مصرف این نوشیدنی در ادامه با ما باشید.

نوشیدنی محبوب قهوه دوستداران زیادی در سراسر دنیا دارد و افراد در ساعت‌های مختلفی از روز و حتی شب به مصرف آن می‌پردازند. درباره بهترین زمان مصرف قهوه حرف و حدیث‌هایی وجود دارد و برخی معتقد هستند اول روز بهترین زمان برای مصرف قهوه است. اگر می‌خواهید بدانید مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است در ادامه همراه ما باشید.

چه زمان‌هایی برای نوشیدن قهوه بهتر است؟

قهوه دارای مقادیر بالای کافئین است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. بسیاری از افراد به محض بیدار شدن از خواب قهوه می‌نوشند و برخی دیگر چند ساعت پس از بیدار شدن به سراغ نوشیدن قهوه می‌روند. در این بخش به بررسی مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه خواهیم پرداخت.

نوشیدن قهوه هنگام صبح

زمان نوشیدن قهوه در صبحگاه در بسیاری از افراد متفاوت است. برخی بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب قهوه می‌نوشند و برخی به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت صبر می‌کنند. به گفته متخصصان بهترین زمان مصرف قهوه در صبح ۹۰ الی ۱۲۰ دقیقه پس از بیدار شدن از خواب است که مربوط به ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می‌گردد. همچنین فشار خون را تنظیم می‌کند.

نوشیدن قهوه هنگام صبح

زمانی که از خواب بیدار می‌شوید تا حدود ۴۵ دقیقه سطح هورمون کورتیزول به بیشترین حد خود می‌رسد و پس از آن به آرامی سطح انرژی پایین می‌آید. کافئین باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود و انرژی شما را افزایش می‌دهد. در صورتی که سطح کورتیزول بالا باشد و قهوه بنوشید در طولانی مدت سیستم ایمنی شما دچار اختلال می‌شود و سلامتی‌تان به مشکل می‌خورد.

به همین دلیل نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب چندان مناسب نیست و بهتر است آن را به اواسط صبح موکول کنید. مناسب‌ترین زمان نوشیدن قهوه برای افرادی که ساعت ۶:۳۰ بیدار می‌شوند بین ساعات ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰ است. ناگفته نماند واکنش کافئین و ترشح هورمون کورتیزول در افراد متفاوت بوده و می‌توانید پس از چند بار نوشیدن قهوه در ساعات مختلف به این موضوع پی ببرید که در چه زمانی انرژی و هوشیاری شما افزایش می‌یابد.

نوشیدن قهوه هنگام شب

مصرف قهوه هنگام شب به‌خصوص قبل از خواب توصیه نمی‌شود و معمولاً افرادی که کارهای خود را شب انجام می‌دهند؛ مانند مطالعه برای بیدار ماندن قهوه می‌نوشند. طبق گفته متخصصان حداقل ۶ ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نکنید تا کافئین باعث پایین آمدن کیفیت خواب نشود. یکی از دلایلی که با نوشیدن قهوه در شب دچار اختلال در خواب می‌شوید جلوگیری از فعالیت آدنوزین است. آدنوزین از ترکیبات طبیعی بدن به شمار می‌رود که خواب و متابولیسم را تنظیم می‌کند. غلظت آدنوزین در طول روز افزایش می‌یابد و هنگام عصر به بالاترین حد خود می‌رسد.

خواندن
مهمترین مضرات و فواید مصرف قهوه را بدانید!

این ترکیب حس خواب آلودگی به وجود می‌آورد و با خوابیدن سطح آن کاهش می‌یابد. کافئین ناشی از قهوه سطح آدنوزین را کاهش می‌دهد و هوشیاری شما را افزایش می‌دهد. در نتیجه با مصرف قهوه در شب خوابیدن برای شما دشوار می‌شود. یکی دیگر از دلایل بی‌خوابی ناشی از مصرف قهوه هنگام شب تاخیر در ترشح ملاتونین است. هورمون ملاتونین سیکل خواب و بیداری را تنظیم می‌کند که با مصرف کافئین و تاخیر در ترشح آن این سیکل دچار تغییر می‌شود و در خواب به مشکل برخواهید خورد.

نوشیدن قهوه هنگام شب

مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت بهبود عملکرد ورزشی

یکی از بهترین زمان‌ها برای نوشیدن قهوه قبل از انجام تمرینات ورزشی است. قهوه باعث افزایش انرژی می‌شود و از ایجاد خستگی در طول ورزش جلوگیری می‌کند. افزایش چربی‌سوزی و افزایش قدرت عضلانی از مهمترین فواید مصرف قهوه قبل از ورزش هستند.

در نتیجه این نوشیدنی عملکرد ورزشی بهبود می‌بخشد و می‌توان آن را جایگزین مکمل‌های کافئین‌دار کرد. بهترین زمان برای نوشیدن قهوه قبل از تمرین ۳۰ الی ۶۰ دقیقه است. در چنین حالتی هنگام شروع ورزش سطح کافئین به حداکثر می‌رسد و انرژی فوق‌العاده‌ای به دست خواهید آورد. علاوه بر آن بهتر است افراد ورزشکار به ازای هر کیلوگرم از وزن خود ۳ الی ۶ میلی‌گرم کافئین مصرف کنند.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری چه زمانی است؟

قهوه بهترین نوشیدنی برای چربی‌سوزی است و کافئین موجود در آن با تحریک اکسیداسیون چربی میزان سوخت و ساز بدن و به دنبال آن چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری یک ساعت قبل از ورزش است. با این حال برای افزایش تاثیر کافئین روزانه بین ۲ تا ۴ فنجان قهوه می‌توانید مصرف کنید.

دریافت این مقدار کافئین به مرور زمان توده چربی را تا ۴ درصد کاهش می‌دهد. البته نباید بیشتر از ۴ فنجان در روز قهوه مصرف شود چرا که با عوارض ناشی از آن مانند تپش قلب و کم‌آبی بدن مواجه خواهید شد. قهوه سبز و قهوه اسپرسو از بهترین قهوه‌ها برای لاغری هستند و تاثیر بالایی در سوزاندن چربی دارند.

خواندن
طرز تهیه اسموتی توت فرنگی به چند روش مختلف

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری چه زمانی است؟

خوردن قهوه با غذا چه عوارضی دارد؟

یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در بین دوستداران قهوه مصرف این نوشیدنی همراه با غذا است. به‌خصوص افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند قصد دارند با مصرف قهوه همراه غذا مانع از جذب چربی در بدن شوند. قهوه باید یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا مصرف شود. در غیر این صورت با عوارضی همراه است که از مهمترین آنها می‌توان به کاهش جذب آهن اشاره کرد؛ بنابراین افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند به هیچ عنوان نباید با غذا قهوه بنوشند.

همچنین قهوه باعث اختلال در جذب کلسیم به بدن می‌شود. از این رو افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند نباید همراه با غذا قهوه بنوشند و باید میزان آن را کاهش دهند. نکته دیگر این‌که خوردن قهوه به‌صورت ناشتا بسیار مضر است و اسید معده را افزایش می‌دهد. افرادی که مبتلا به بیماری‌های گوارشی هستند بهتر است از خوردن قهوه در ابتدای روز صرف نظر کنند.

در روز چه میزان قهوه بنوشیم

نوشیدن میزان قهوه در بین افراد متفاوت است و به شرایط و وضعیت سلامتی آنها بستگی دارد:

بزرگسالان

افراد بالغ و سالم طبق سازمان غذا و داروی آمریکا می‌توانند در روز حداکثر ۴ میلی‌گرم کافئین دریافت کنند. این میزان کافئین معادل ۴ فنجان و حجم ۲۴۰ میلی‌لیتر قهوه است. البته این میزان برای همه افراد یکسان نیست و با توجه به شرایط بدنی خود بهتر است کافئین مصرف کنند. برخی ممکن است به کافئین حساسیت داشته باشند و باید میزان مصرف آن را کاهش دهند.

مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه

زنان باردار

حداکثر دوز مصرف کافئین برای زنان باردار ۲۰۰ میلی‌گرم در روز است. به این منظور زنان باردار می‌توانند روزانه حدود ۳۵۰ میلی‌لیتر قهوه بنوشند. البته بهتر است در این باره با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت داشتن شرایط خاص مصرف قهوه را به حداقل برسانید. افزایش خطر سقط جنین و کاهش وزن نوزاد متولد شده از مهمترین عوارض مصرف زیاد کافئین هستند.

زنان شیرده

حداکثر دوز مصرف کافئین برای دوران شیردهی ۳۰۰ میلی‌گرم در روز است. با مصرف قهوه کافئین موجود در آن وارد خون می‌شود و به شیر مادر منتقل می‌گردد. با این حساب زنان شیرده در مصرف قهوه باید بسیار احتیاط کنند.

خواندن
طرز تهیه شیر زعفران خوشمزه و مقوی و خواص آن

کودکان و نوجوانان

عوارض کافئین در کودکان و نوجوانان بیشتر نمود پیدا می‌کند و طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا بهتر است کودکان و نوجوانان از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار جلوگیری کنند. اختلال در خواب و خطر کم‌آبی بدن این گروه از افراد را بسیار تهدید می‌کند.

شرایط پزشکی خاص

افرادی که در شرایط پزشکی خاصی به سر می‌برند؛ مانند مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات گوارشی، اختلالات اضطرابی و فشار خون بالا برای مصرف کافئین باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. این افراد می‌توانند به جای اسپرسو یا قهوه سیاه از چای سبز استفاده کنند که کافئین بسیار کمتری دارد.

مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه

مهمترین فواید مصرف قهوه

حال که با مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه آشنا شدید بهتر است با مهم‌ترین فواید این نوشیدنی پرطرفدار نیز آشنا شوید:

افزایش سطح انرژی

یکی از بهترین فواید قهوه افزایش سطح انرژی است. کافئین با مسدود کردن گیرنده‌هایی که باعث ایجاد خستگی در بدن می‌شوند کمک می‌کند سرحال شوید.

افزایش هوشیاری

قهوه هوشیاری و توانایی ذهنی را افزایش می‌دهد. در واقع کافئین تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد و از بروز مشکلاتی مانند زوال عقل جلوگیری می‌کند.

بهبود قدرت جسمانی

قهوه از بهترین نوشیدنی‌ها برای ورزشکاران است که عملکرد فیزیکی آنها را بهبود می‌بخشد. کافئین دریافتی از قهوه سیستم عصبی را تحریک می‌کند و با سوزاندن سلول‌های چربی مانع از بروز خستگی می‌شود.

مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه

کاهش وزن

مصرف روزانه قهوه به‌خصوص در کنار ورزش موجب کاهش وزن می‌شود. کافئین دریافتی باعث افزایش متابولیسم و کاهش اشتها می‌شود و تمایل فرد به خوردن تنقلات را کاهش می‌دهد.

حفظ سلامت کبد

مصرف روزانه یک فنجان قهوه در بهبود سلامت قلب موثر است و ریسک ابتلا به مشکلات کبدی مانند سیروز را کاهش می‌دهد. همچنین در بهبود کبد چرب بسیار موثر است و با توجه به پیشرفت بیماری باید مصرف شود.

پیشگیری از ابتلا به پارکینسون

پارکینسون از بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی شناخته می‌شود و تعادل را دچار اختلال می‌کند. مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد و حتی باعث کند شدن سرعت پیشروی بیماری می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله مناسب‌ترین زمان برای نوشیدن قهوه به‌صورت کامل توضیح داده شد. اکنون با توجه به وضعیت سلامتی و شرایط خود می‌دانید که چه زمانی برای مصرف قهوه بهتر است. با رعایت این موضوع نه تنها از فواید قهوه بهره‌مند خواهید شد؛ بلکه عوارض آن را به حداقل می‌رسانید.