طرز تهیه شیر زعفران

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیر زعفران ، یکی از نوشیدنی های خوشمزه و مقوی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیر زعفران یکی از انواع نوشیدنی های سالم و مقوی بین المللی است که خاستگاه اصلی آن هند است و در این کشور به این نوشیدنی شیر کِسار (kesar milk) می گویند. این نوشیدنی خوشمزه به دلیل دارا بودن دو ماده مقوی یعنی شیر و زعفران دارای خواص زیادی برای سلامتی بدن می باشد.

برخی در تهیه شیر زعفران به دلخواه از مغزها، هل، خرما و… نیز استفاده می کنند. اگر می خواهید نوشیدنی شما سالم تر باشد بهتر است از شکر استفاده نکنید و به جای آن از مقداری عسل استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه نوشیدنی شیر زعفران و خواص آن را خواهیم گفت.

طرز تهیه شیر زعفران
طرز تهیه شیر زعفران

مواد لازم

  • شیر ۳ فنجان
  • زعفران ۱/۴ قاشق چایخوری
  • عسل (یا شکر) ۳ قاشق چایخوری
  • پودر بادام یا پسته ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • پودر هل ۱/۴ قاشق چایخوری (اختیاری)

طرز تهیه

برای تهیه نوشیدنی شیر زعفران، ابتدا شیر را درون شیرجوش ریخته و زعفران آسیاب شده را نیز اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه زعفران در شیر خیس بخورد تا رنگ شیر زرد شود. بعد از چند لحظه در صورتی که دوست داشتید مقداری پودر هل هم اضافه کنید.

شیرجوش را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا شیر و زعفران‌ بجوشد. پس از گرم شدن شیر، عسل (شکر یا شیرین‌کننده) مورد نظر خود را اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا شیرین‌کننده کاملا با شیر مخلوط شود.

خواندن
طرز تهیه شیر زردچوبه مقوی و خواص بی شمار آن

در آخر در صورت تمایل پودر بادام را به شیر اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه نوشیدنی شما بجوشد تا حالت خامه‌ای به خود بگیرد.

اکنون شعله گاز را خاموش کنید. نوشیدنی شیر زعفران شما آماده است. در انتها نیز می توانید چند ریشه زعفران برای تزیین روی فنجان های نوشیدنی بگذارید، همچنین می توانید مقداری پودر بادام نیز روی آن بریزید.

طرز تهیه شیر زعفران
طرز تهیه شیر زعفران

خواص شیر زعفران

این نوشیدنی به دلیل وجود زعفران، مقادیر زیادی ویتامین B به خصوص ویتامین B۶ دارد. به طور کلی باید گفت این ادویه برای بهبود گردش خون، تقویت سیستم عصبی بدن و تقویت عملکرد عضلات مفید است. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

تقویت سیستم ایمنی بدن
تسکین درد های قاعدگی
افزایش حافظه
درمان افسردگی
تسکین بی خوابی
بهبود سرماخوردگی
رشد استخوان ها
بهبود سیستم گوارش

 

نکات تهیه شیر زعفران

  • این نوشیدنی را می توان هم به صورت گرم و هم سرد سرو کرد.
  • برای سرد سرو کردن می توانید پس از سرد شدن آن، درون لیوان ها بستنی ریخته و سرو کنید.
  • مقدار زعفران اختیاری است و به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.
  • در صورت تمایل و برای طعم آن می توانید مقداری وانیل نیز اضافه کنید.
  • اگر به لاکتوز حساسیت دارید و یا وگان هستید می توانید از یک شیر گیاهی چون شیر بادام استفاده کنید.
طرز تهیه شیر زعفران
طرز تهیه شیر زعفران

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه شیر دارچین عسل خوشمزه و خواص آن