تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳ با ایده های جذاب

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا نکاتی را درباره تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳ بیان کنیم، برای آشنایی بیشتر با این نکات در ادامه همراه ما باشید.

از گذشته تاکنون استقبال از بهار با چیدن سفره هفت سین یکی از محبوب‌ترین رسوم در ایران است. در روزهای آخر سال مردم با اشتیاق فراوان در تکاپوی تهیه وسایل سفره هفت سین هستند و دوست دارند به بهترین نحو سفره خود را بچینند. تزیین سفره هفت سین اهمیت بسیار زیادی دارد و افراد با گرفتن عکس‌های یادگاری و به اشتراک گذاشتن هفت سین خود در فضای مجازی عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند. در مقاله امروز نکات و ایده‌هایی جهت تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳ برایتان معرفی خواهیم کرد.

اجزای سفره هفت سین

همانطور که می‌دانید اصلی‌ترین اجزای سفره هفت سین با حرف «س» شروع می‌شوند که شامل سبزه، سنبل، سیب، سرکه، سیر، سنجد، سماق، سکه، سمنو و ساعت هستند. علاوه بر آن اجزای دیگری مانند کتاب قرآن، دیوان حافظ یا شاهنامه، شمع، آینه، تخم‌مرغ رنگی و ماهی قرمز در سفره قرار می‌گیرند که هر کدام دربردارنده مفهوم خاصی هستند. برای تکمیل سفره هفت سین می‌توانید از شیرینی، شکلات، میوه و آجیل استفاده کنید و به این صورت از مهمانان خود پذیرایی نمایید.

تزیین سفره هفت سین 1403

برای تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳ از چه ظروفی استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین عناصر در چیدمان سفره هفت سین استفاده از ظروف مناسب است که جلوه خاصی به سفره می‌بخشند و از جمله آنها می‌توان به ظروف زیر اشاره کرد:

ظروف سنگی

استفاده از ظروف سنگی برای سفره‌های مدرن بهترین انتخاب است، ظروف سنگی طبیعی بسیار شیک و جذاب هستند و در رنگ‌های گوناگون وجود دارند.

ظروف چوبی

ظروف چوبی تداعی‌کننده طبیعت هستند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای چیدمان سفره هفت سین به شمار می‌روند.

ظروف سفالی

استفاده از ظروف سفالی برای کسانی که به سفره‌های سنتی علاقه‌مند هستند انتخاب ایده‌آلی محسوب می‌شود و رنگ و لعاب تازه‌ای به سفره می‌بخشند.

ظروف فلزی

ظروف فلزی انواع مختلفی دارند و در جنس‌های مسی، استیل، برنجی و… موجود هستند. این ظروف هم برای سفره‌های مدرن و هم برای سفره‌های سنتی مناسب هستند.

تزیین سفره هفت سین با ظروف فلزی

شیشه‌های مربا

یکی از خلاقانه‌ترین روش‌ها برای تزیین سفره هفت سین استفاده از شیشه‌های مربا یا ترشیجات است. این شیشه‌ها نیازی به صرف هزینه ندارند و چیدمان بسیار جذابی خواهند داشت.

انواع سبک‌های تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳

در ادامه سبک‌های مختلفی را برای تزئین سفره هفت سین خواهیم گفت:

سفره هفت سین لاکچری

برای تزیین سفره هفت سین لاکچری می‌توانید از ظروف سنگی و سرامیک استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید سفره لوکس و زیبایی داشته باشید می‌توانید از اکسسوری‌ها و تزیینات استفاده کنید که البته، برایتان هزینه دارد. برای زیبایی هر چه تمام‌تر سفره حتما سلیقه و سبک دکوراسیون خانه را در نظر بگیرید.

سفره هفت سین سنتی

استفاده از رومیزی‌های سنتی که از جنس مخمل و ترمه هستند بهترین انتخاب برای تزیین سفره‌های هفت سین سنتی به شمار می‌روند. این سفره‌ها در بین ایرانی‌ها بسیار محبوب بوده و از رنگ‌های شاد و متنوعی برخوردارند. ظروف سفالی و برخی از ظروف فلزی مانند ظروف مسی جهت تزیین این سفره‌ها مناسب هستند.

سفره هفت سین سنتی

سفره هفت سین مدرن

سادگی مهمترین نکته در تزیین سفره هفت سین مدرن است، این گونه سفره‌ها به شکل ساده و بدون شلوغ‌کاری چیده می‌شوند و در تزیین آنها حداکثر ۳ رنگ به کار می‌رود. این سفره‌ها معمولاً فاقد تزیینات هستند و طراحی پر زرق و برقی ندارند. همچنین برای تزیین سفره هفت سین مدرن می‌توانید از انواع ظروف فلزی چوبی و بلوری استفاده کنید.

ایده‌های جذاب برای تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳

چند ایده مختلف برای تزیین هفت سین در ادامه آورده شده است که عبارتنداز:

تزیین هفت سین با ظروف حصیری

ظروف حصیری یکی از جدیدترین و خلاقانه‌ترین ایده‌ها برای چیدمان سفره هفت سین ۱۴۰۳ به شمار می‌روند. در تزیین سفره علاوه بر ظروف حصیری می‌توانید وسایل دیگر را نیز به‌صورت حصیری تهیه کنید، برای مثال آینه‌هایی که دارای قاب حصیری هستند یا گلدان‌های حصیری سفره شما را تکمیل و بسیار زیبا می‌کنند.

تزیین هفت سین تمام چوبی

از دیگر ایده‌های بسیار زیبا و منحصربه‌فرد سفره هفت سین تمام چوبی است که ترند بوده و طرفداران زیادی دارد. در این سفره تمام اقلام از ظروف گرفته تا شمعدان، آینه و… کاملاً چوبی هستند. این ایده فانتزی برای سفره‌های مدرن گزینه مناسبی است، همچنین اقلام چوبی طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های بسیار متنوعی دارند که بر حسب سلیقه خود می‌توانید آنها را تهیه کنید.

تزیین هفت سین تمام چوبی

تزیین هفت سین با ظروف رزین

از دیگر ایده‌های شیک و خاص استفاده از ظروف رزین در تزیین سفره هفت سین است. این ظروف در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون وجود دارند و تداعی‌کننده طبیعت هستند و استفاده از ظروف رزین برای سفره‌های لاکچری و خاص گزینه مناسبی است.

تزیین هفت سین با فنجان

یکی از ایده‌های فانتزی و بسیار محبوب چیدمان سفره هفت سین با فنجان است. اگر می‌خواهید سفره کوچک و جمع و جوری داشته باشید استفاده از فنجان به‌عنوان ظروف هفت سین بهترین ایده است. این هفت سین را می‌توانید در محل‌های کوچک مانند کانتر آشپزخانه بچینید.

تزیین سفره هفت سین رنگارنگ

سفره‌های رنگارنگ و پر انرژی از ایده‌های بسیار پرطرفدار هستند و بسیاری از خانواده‌های ایرانی چنین سفره‌ای را ترجیح می‌دهند. برای آن که چنین سفره‌ای داشته باشید می‌توانید از انواع گل‌ها و گلدان‌های دست‌ساز و تخم‌مرغ‌های رنگی استفاده کنید.

تزیین هفت سین کودکانه

خانواده‌هایی که دارای کودک هستند می‌توانند برای تشویق فرزندان به یادگیری فرهنگ نوروز هفت سین کودکانه بچینند. این هفت سین را می‌توانید با عروسک‌های سنتی و کاردستی‌های نوروزی تزیین کنید.

تزیین هفت سین کودکانه

نکات تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳

با بهره‌گیری از نکات زیر می‌توانید سفره هفت سین جذابی تزیین کنید:

  • استفاده از گل‌ها و گیاهان مختلف انرژی و طراوت خاصی به سفره می‌بخشند.
  • تا جای ممکن از شلوغ‌کاری خودداری کنید و از دکورهای خاص استفاده نمایید.
  • سعی کنید رنگ‌ها در تناسب با یکدیگر قرار داشته باشند و از رنگ‌های روشن مانند سفید و کرم برای تزیین سفره هفت سین استفاده کنید.
  • در چیدمان هفت سین از طرح و رنگ اجزای دکوراسیون کمک بگیرید.
  • برای بهتر دیده شدن اجزای هفت سین از زمینه‌های روشن مانند پارچه‌های سفید استفاده کنید.
  • استفاده از ریسه‌های رنگی جلوه زیبایی به سفره می‌بخشند.

سخن پایانی

آیتم‌ها و ایده‌های بسیار متنوعی برای تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۳ وجود دارند که با توجه به سلیقه و طراحی منزل خود می‌توانید از آنها الهام بگیرید. با ایجاد تناسب میان اجزای سفره و به‌کارگیری کوچک‌ترین نکات سفره بسیار زیبا و جذابی خواهید داشت. امیدواریم با ارائه این مقاله نقش کوچکی در چیدمان سفره هفت سین و شادی شما داشته باشیم.