طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی های سنتی بسیار متنوع و بی شماری در تمام شهرهای ایران پخت می شود که بسیار پرطرفدار و قدیمی اند. یکی از شیرینی های اصیل ایرانی که برای مناسبت های خاص به خصوص عید نوروز تهیه می شود، شیرینی ساق عروس است.

شیرینی ساق عروس یکی از شیرینی های خوشمزه، سنتی و اصیل است که با دستورهای متنوعی تهیه و درون آن نیز با مواد متنوع و دلخواه چون مغزها، کرم و… پر می شود. در ادامه ما طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار
طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

مواد لازم

  • آرد ۳۵۰ گرم
  • خامه صبحانه ۲۰۰ گرم
  • روغن جامد (یا کره) ۱۵۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ ۱ عدد
  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • پودر قند ۴ قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده برای رومال

مواد لازم برای کرم داخل شیرینی

  • شیر ۲ پیمانه
  • شکر ۱/۲ پیمانه
  • آرد ۳ قاشق سوپخوری
  • کره ۱ قاشق سوپخوری
  • وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه

برای تهیه این شیرینی خوشمزه، ابتدا کرم آن را درست می کنیم و کنار می گذاریم، به این منظور ۲ پیمانه شیر را به همراه ۱/۲ پیمانه شکر و ۳ قاشق سوپخوری آرد در قابلمه ای کوچک با هم مخلوط می کنیم و سپس ظرف را روی شعله ملایم می گذاریم و مرتب هم می زنیم تا کرم سفت و غلیظ شود. بعد از غلیظ شدن، کره و وانیل را اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا مخلوط شوند. روی مواد را با نایلون می پوشانیم و در یخچال می گذاریم تا خنک شود.

حالا نوبت به تهیه خمیر شیرینی هاست. روغن جامد (یا کره نرم شده) را به همراه ۳ قاشق غذاخوری پودر قند را به مدت یک دقیقه با همزن برقی خوب هم می زنیم تا یکدست شود. ۲ عدد زرده و وانیل را اضافه می کنیم و یک دقیقه هم میزنیم. خامه صبحانه را اضافه کرده و مجددا هم می زنیم تا خوب مخلوط شود.

حالا در ظرفی جداگانه سفیده تخم مرغ و ۱ قاشق غذاخوری پودر قند باقی مانده را کمی هم بزنید تا کف کند. مخلوط سفیده را به مواد بالا اضافه کنید و با همزن خوب هم بزنید تا یکدست شوند. سپس آرد را الک کنید و کم کم به مواد خود اضافه کنید. فقط در حدی مخلوط کنید که خمیر جمع شود و مواد را ورز ندهید. اجازه دهید خمیر نیم ساعت در یخچال استراحت کند.

در مرحله بعد، سطح کار را آردپاشی کنید و خمیر را به صورت مستطیل شکل پهن کنید و اطراف آن را ببرید تا منظم شود. خمیر پهن شده را به مستطیل های ۸ در ۵ سانتی برش دهید. کرم را که از قبل تهیه کرده اید، در قیف بریزید و به صورت نواری وسط قسمت های خمیر بگذارید.

خمیر را به آرامی اطراف کرم رول کنید. شیرینی ها را روس سینی فر که کاغذ روغنی پهن کرده اید قرار دهید. روی شیرینی ها را با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران رومال کنید. می توانید به دلخواه روی آنها از انواع مغزها نیز بریزید. یا اینکه می توانید تعدادی از شیرینی ها را رومال نکنید و پس از پخت روی آنها را با پودر قند تزئین کنید.

اجازه دهید شیرینی ها با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند و طلایی شوند. شیرینی ساق عروس کرم دار شما آماده است، آن را در کنار چای سرو و نوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار
طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

اگر می خواهید شیرینی ساق عروس را بدون فر تهیه کنید و دورن آن را با با ترکیب مغز و هل پر کنید، مقاله طرز تهیه شیرینی ساق عروس خانگی بدون فر را مطالعه کنید.

فیلم طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرم دار

 

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: