طرز تهیه لوز زعفرانی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه لوز زعفرانی ، یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

لوز زعفرانی یکی از شیرینی های سنتی بسیار خوشمزه و پرطرفدار تبریز است. شیرینی لوز در رنگ ها و طعم های مختلف چون لوز پسته، لوز نارگیل، بادام و زعفران تهیه می شود و برای مهمانی ها و ایام خاص چون عید نوروز استفاده می شود.

دستور تهیه لوز زعفرانی بسیار راحت است و نیازی به فر ندارد و به دلیل ترکیب بادام و زعفران و رنگ زیبای آن یک انتخاب عالی برای مهمانی های شماست. اگر می خواهید خودتان در خانه این شیرینی خوشمزه را درست کنید، در ادامه با طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز با ما باشید.

طرز تهیه لوز زعفرانی
طرز تهیه لوز زعفرانی

مواد لازم

  • پودر بادام ۲۰۰ گرم
  • شکر ۱ پیمانه
  • آب ۱/۲ پیمانه
  • پودر قند ۲۰ گرم (۲ قاشق سوپخوری)
  • زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق سوپخوری
  • پسته خرد شده به مقدار لازم (برای تزئین)

طرز تهیه لوز زعفرانی

برای تهیه این شیرینی خوشمزه نیاز به پودر بادام داریم، پودر بادام را میتوانید از فروشگاه های لوازم قنادی به صورت آماده تهیه کنید. اما اگر می خواهید خودتان در خانه آن را درست کنید. در انتهای مطلب روش تهیه پودر بادام را برای شما آورده ایم.

برای تهیه شیرینی لوز، ابتدا شکر و آب را درون یک قابلمه می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت قرار می دهیم تا دانه های شکر به خوبی حل شود و با حرارت کم بجوشد. وقتی شربت به قوام آمد و کاملا کش دار و چسبنده شد آن را از روی حرارت بر می داریم. شربت را درون یک کاسه می ریزیم و می گذاریم تا خنک شود.

زمانی که کاملا خنک شد، آن را حدود ده دقیقه با همزن برقی می زنیم تا کاملا سفید شود. سپس زعفران غلیظ را که از قبل دم کرده ایم به آن اضافه می کنیم و مجددا با همزن می زنیم تا کاملا یکدست شود. (اگر می خواهید لوز بادام ساده سفید رنگ داشته باشید، می توانید زعفران را حذف کنید).

در این مرحله پودر بادام را به آن اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا کاملا یکنواخت شود. در نهایت مواد باید حالت خمیری پیدا کند. اگر مواد شل و چسبنده بود مقدار بیشتری پودر بادام اضافه می کنیم. تا جایی که به دست نچسبد.

حالا داخل یک ظرف یا قالب مستطیلی را سلفون می کشیم. می توان از نایلون فریزری نیز استفاده کرد. مواد شیرینی را بسته به ضخامتی که می خواهیم شیرینی داشته باشد، درون قالب می ریزیم و پهن می کنیم و با پشت قاشق سطح آن را صاف می کنیم.

مقداری پسته خرد شده روی شیرینی می ریزیم و با گوشتکوب کمی فشار می دهیم تا پسته ها به شیرینی بچسبد. شیرینی را به مدت یک شب یا حدود ۱۲ ساعت درون یخچال می گذاریم تا استراحت کند و خودش را بگیرد. سپس شیرینی را از قالب خارج کرده و از سلفون جدا می کنیم و با یک چاقوی تیز برش می زنیم.

شکل و اندازه برش کاملا سلیقه ای است اما فرم معمول آن لوزی شکل است. شیرینی ها را درون یک ظرف در بسته می توانیم نگهداری کنیم. بافت نرم این شیرینی ها در معرض هوا خشک می شود بنابراین باید حتما در ظرف دربسته نگهداری شود.

طرز تهیه لوز زعفرانی
طرز تهیه لوز زعفرانی

روش پودر کردن بادام

اگر بادام در خانه دارید، مغز بادام ها را درون یک کاسه بریزید. سپس روی آن را آبجوش بریزید تا روی بادام ها را بپوشاند. در این مرحله بعد از این که بادام به مدت چند دقیقه در آب جوش ماند، آبکش می کنیم و پوست آنها را به راحتی جدا می کنیم. سپس روی یک دستمال پهن می کنیم و اجازه می دهیم ۲۴ ساعت بماند تا کامل خشک شود.

بادام های خشک شده را به همراه پودر قند درون آسیاب می ریزیم و پودر می کنیم. پودر قند از روغن افتادن بادام جلوگیری می کند. این نکته قابل ذکر است که دستگاه را مداوم روشن نکنید چون باعث گرم شدن پره ها و به روغن افتادن بادام می شود. تنها با استفاده از چند پالس، بادام ها را آسیاب می کنیم.

چند نکته

  • به جای جدا کردن پوست بادام و خشک کردن آن می توانید از خلال بادام آماده برای تهیه پودر بادام استفاده کنید.
  • با این دستور می توانید لوزهای دیگری مثل لوز نارگیل یا لوز بادام ساده یا لوز پسته هم درست کنید. کافیست به جای بادام از نارگیل یا پودر پسته استفاده کنید. برای لوز بادام ساده هم کافیست زعفران را حذف کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: