اگر فردی، دچار حادثه شده و پزشکان برای حفظ جان او قطع عضو را تشخیص دهند، هیچ چاره ای به جز انجام عمل جراحی وجود ندارد. خود این عمل به اندازه کافی حساس هست و به همین دلیل است که تا زمان بهبودی کامل زخم ها افراد می بایست بسیار مراقب باشند. ما در این مقاله می خواهیم در مورد برخی نکات تغذیه ای بعد از عمل پروتز لگن (لگن مصنوعی) نکاتی را بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

عمل پروتز لگن

۴ نکته مهم تغذیه بعد از عمل پروتز لگن برای جلوگیری از یبوست بعد از عمل لگن!؟

فردی که قرار است برای ساخت پروتز لگن اقدام کند، چنانچه قصد دارد خیلی زود از چالش هایی که قطع عضو برای او ایجاد کرده است رهایی پیدا کند، می بایست به تغذیه و روزهای بعد از عمل، توجه ویژه و خاصی نشان دهد. متاسفانه یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این گروه پیش آید، ابتلا به یبوست بعد از عمل لگن و نصب لگن مصنوعی یا همان پروتز لگن است.

از آنجایی که در روزهای بعد از نصب پروتز لگن، رفتن به سرویس بهداشتی ممکن است سخت باشد، بهتر است این گروه حواسشان به تغذیه شان باشد تا یبوست نگیرند. ما در ادامه، برخی نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه را بیان خواهیم کرد:

۱- مصرف آب

یکی از مهم ترین کارهایی که افراد برای مبتلا نشدن به بیماری یبوست باید انجام دهند، مصرف ۸ تا ۱۰ لیوان آب است. سعی کنید این میزان آب را به صورت درست و صحیح مصرف کنید تا مجبور به دفع آن نشوید. جرعه جرعه میل کردن آب یکی از بهترین راه ها برای افزایش جذب آب است.

۲- تحرک داشتن

اگر بخواهیم خیلی کامل و جامع در مورد تغذیه بعد از عمل پروتز لگن و نصب لگن مصنوعی صحبت کنیم، نمی توانیم ورزش کردن و تحرک داشتن را فراموش کنیم. اگر افراد درگیر با قطع عضو، برای ساخت پروتز لگن به معتبرترین کلینیک های ارتوپدی فنی مراجعه کنند، تحرک داشتن و ورزش کردن برایشان به یک آرزو تبدیل نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری های فارس، ایلنا و مشرق، کلینیک ارتوپدی فنی پایار با ساخت لگن مصنوعی یا پروتز لگن به کاربران فرصت می دهد تا بتوانند به اندازه کافی تحرک داشته باشند. این کلینیک بهترین منبع برای دریافت قیمت ساخت پروتز لگن نیز به شمار می رود.

عمل پروتز لگن

۳- خوردن میوه و سبزی

از دیگر کارهایی که افراد، بعد از عمل پروتز لگن و نصب لگن مصنوعی می بایست انجام دهند، خوردن میوه و سبزی است. این افراد می بایست در کنار غذای خود سبزی نیز میل کنند. در میان وعده ها نیز میوه ها می توانند بهترین گزینه ها باشند. از آنجایی که میزان فعالیت در این افراد زیاد نیست، بهتر هر زمان که گرسنه می شوند، یک میان وعده سالم میل کنند؛ مانند میوه ها.

۴-مصرف فیبر

از دیگر نکات مهم در تغذیه بعد از عمل پروتز لگن که می توان انجام داد تا به یبوست بعد از عمل جراحی پروتز لگن مبتلا نشد، مصرف فیبرها است. این مواد به فرد کمک می کنند تا غذایی که مصرف کرده است، زودتر هضم شود و در ضمن، جذب مواد غذایی نیز با سرعت بالاتری صورت گیرد. اگر این اتفاق افتد، سرعت بهبود زخم های ناشی از عمل جراحی پروتز لگن به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

در تغذیه بعد از عمل پروتز لگن، از کدام میوه به عنوان بهترین میوه بعد از عمل جراحی نام می برند؟

از نقش میوه ها در تغذیه بعد از عمل پروتز لگن به هیچ عنوان نمی توان چشم پوشی کرد. شما نام هر میوه ای را که ببرید، می توانید یک خاصیت در آن مشاهده کنید. در همین راستا می خواهیم برخی میوه های را اسم ببریم که مناسب روزهای بعد از عمل جراحی لگن و نصب پروتز لگن هستند. نام این میوه ها به این شرح است:

۱- فلفل

یکی از بهترین میوه هایی که می توان به افراد قرار گرفته تحت عمل جراحی پروتز لگن معرفی کنیم تا میل کنند، فلفل است. فلفل یکی از میوه های حاوی ویتامین سی بوده و افراد با مصرف آن می توانند قدمی بسیار مثبت در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن خود بردارند.

از فلفل ها به عنوان یک سبزی یاد می کنند. این ماده خوراکی می تواند از بروز یبوست در افراد نیز جلوگیری کند. به دلیل خواص زیادی که فلفل دارد، آن را بهترین میوه بعد از عمل جراحی می دانند. البته افراد، اول باید اطمینان کامل داشته باشند که به این ماده خوراکی حساسیت ندارند و سپس آن را مصرف کنند.

۲- اسفناج

قطعا می دانید که اسفناج، یک میوه نیست، اما به دلیل خواص منحصر به فردی که در آن وجود دارد، نخواستیم از آوردن نام آن خودداری کنیم. اسفناج نیز از جمله سبزی هایی است که میزان زیادی ویتامین سی در آن وجود دارد. علاوه بر ویتامین سی، بالا بودن میزان آهن دیگر دلیلی است که باعث شده ما از اسفناج به عنوان یک ماده خوراکی بسیار مهم و مفید یاد کرده و آن را به کسانی که تحت عمل جراحی پروتز لگن قرار گرفته اند، توصیه کنیم.

عمل پروتز لگن

علاوه بر تغذیه، کدام مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل لگن (پروتز لگن) مهم است؟

در مورد تغذیه بعد از عمل پروتز لگن نکاتی را بیان کردیم، اما اعمال مراقبتی روزهای بعد از این عمل جراحی، تنها در تغذیه خلاصه نشده و افراد باید کارهای دیگری نیز انجام دهند. برخی از کارهایی که توصیه می کنیم کاربران پروتز لگن انجام دهند، به شرح زیر است:

  • تمرین و کار کردن با پروتز؛ افرادی که پروتز لگن نصب می کنند باید همه آموزش هایی که پروتوزیست به آنها یاد داده است، انجام دهند.
  • ورزش کردن؛ تقویت عضلات اندام تحتانی کار کردن با پروتز لگن را راحت تر می کند.
  • تقویت روحیه و اعتماد به نفس؛ قطع عضو یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که افراد با آن درگیر می شوند. حفظ روحیه به این افراد کمک می کند تا زودتر با لگن مصنوعی خود انس بگیرند.

کلام آخر

تغذیه بعد از عمل پروتز لگن موضوع صحبت ما در این مقاله بود. امیدواریم نکاتی که بیان کردیم بتواند به شما کمک کند تا زودتر بهبودی خود را به دست آورید. چنانچه به هر دلیلی مجبورید برای ساخت پروتز لگن (لگن مصنوعی) اقدام کنید، به کلینیک های معتبر و خوش نامی چون پایار مراجعه کنید.