خواص انواع فلفل‌ های رنگی برای سلامتی بدن

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا خواص انواع فلفل‌ های رنگی و کاربرد هریک را معرفی کنیم برای آشنایی با انواع فلفل ها در ادامه با ما همراه باشید.

فلفل‌ها از سیفی جات پرخاصیتی هستند که معمولاً در رنگ‌های سبز، زرد و قرمز وجود دارند. همچنین مصرف فلفل‌ها به دو صورت خام و پخته امکان پذیر است و اغلب برای طعم‌دار کردن غذاها به کار می‌روند. انواع فلفل‌های رنگی از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، کربوهیدرات و فیبر هستند. جالب است که بدانید هر یک از فلفل‌ها در رنگ‌های مختلف خواص گوناگونی دارند که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

خواص فلفل سبز

فلفل سبز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون است و خواص آن عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن

فلفل سبز سرشار از ویتامین ث است و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد. همچنین دارای ویتامین کا بوده و باعث سهولت تشکیل لخته‌های خون می‌شود. لخته‌های خون باعث حفظ تراکم استخوان و حفاظت سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو می‌شوند. اگر می‌خواهید بدن خود را در برابر بیماری‌ها مقاوم نگه دارید فلفل سبز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

افزایش متابولیسم و سم‌زدایی

مصرف فلفل سبز به بهبود متابولیسم و بالا بردن سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. این ماده خوراکی باعث افزایش میزان کپسایسین در بدن شده و موجب می‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند. با افزایش متابولیسم بدن دچار تعریق شده و سموم از آن دفع می‌شوند. همچنین فلفل برای از بین بردن خلط بینی و ریه‌ها مفید است.

حفظ سلامت قلب و عروق

فلفل سبز سرشار از فیبر، اسیدفولیک و ویتامین ب ۶ است. این مواد باعث پایین آوردن هوموسیستئین می‌شوند که در بالا بردن ریسک بیماری‌های قلبی نقش دارد. ویتامین ث و ویتامین آ در فلفل سبز نیز با رادیکال‌های آزاد بدن مقابله می‌کنند و باعث حفظ سلامت قلب می‌شوند. پتاسیم موجود در این ماده خوراکی نیز با تنظیم فشار خون بیش از پیش به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

مقابله با سرطان

فلفل سبز به دلیل آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد دارای خواص ضدالتهابی بوده و با سلول‌های سرطانی و رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند. این نوع فلفل منبع مناسبی از ترکیبات سولفور است و در بهبود و درمان سرطان پروستات، سرطان معده، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه و سرطان رحم تاثیرگذار است. مصرف فلفل با کاهش استرس و التهاب، علائم ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد.

خواندن
آشنایی با انواع قهوه دمی و طرز تهیه آن

سلامت چشم

ویتامین آ موجود در فلفل سبز قدرت بینایی را افزایش می‌دهد. این محصول دارای لووتین است که خطر از دست دادن بینایی را از بین می‌برد. همچنین ویتامین ث و بتاکاروتن در حفظ سلامت چشم موثر هستند.

سلامت مو

از مهمترین فواید مصرف فلفل سبز درمان ریزش مو است. در واقع مصرف این فلفل به‌خاطر وجود کپسایسین می‌تواند به افزایش گردش خون در پوست سر کمک کند که به دنبال آن رشد موها افزایش می‌یابند. یکی از مهمترین مشکلات ریزش مو کمبود آهن در بدن است. ویتامین ث موجود در فلفل موجب می‌شود افزایش جذب آهن در بدن صورت بگیرد و اکسیژن کافی به فولیکول مو برسد. این ویتامین همچنین در تشکیل کلاژن و برطرف کردن موخوره نقش مهمی دارد.

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

سلامت پوست

همانطور که گفته شد ویتامین ث در فلفل باعث تولید کلاژن می‌شود. کلاژن در افزایش استحکام پوست تاثیرگذار است و آن را در برابر آسیب‌های مختلف مقاوم نگه می‌دارد. همچنین مصرف فلفل سبز برای کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست پیشنهاد می‌شود. این محصول می‌تواند زونا، قارچ پا، زگیل تناسلی، بیماری‌های عفونی پوست، آکنه، لکه‌ها و خارش پوست را درمان کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

از دیگر مواد مغذی فلفل سبز کلسیم را می‌توان نام برد. کلسیم در حفظ سلامت استخوان، دندان و مو بسیار تاثیرگذار است و در نتیجه از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خواص فلفل قرمز

فلفل قرمز منبع غنی از ویتامین ث، ویتامین آ، پتاسیم و سایر مواد مغذی است. خواص فلفل قرمز عبارتند از:

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

کاهش وزن

مصرف فلفل قرمز باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود، به طوری که شما کالری زیادی از دست خواهید داد. در هر فنجان فلفل قرمز حدود ۳۰ کالری وجود دارد و مصرف آن در کنار وعده‌های غذایی می‌تواند با افزایش متابولیک بدن، وزن را کاهش دهد. افرادی که افزایش وزن دارند بهتر است در رژیم غذایی خود فلفل قرمز قرار دهند.

رفع یبوست

فلفل قرمز منبع بسیار خوبی از فیبر است و می‌تواند فیبر موردنیاز روزانه بدن را تامین کند. مصرف این ماده خوراکی هضم غذا را با سهولت بالایی همراه می‌کند. در نتیجه موجب حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود. یبوست و سندروم روده تحریک‌پذیر از بیماری‌های سیستم گوارش هستند که با مصرف فلفل قرمز می‌توان آنها را درمان کرد.

رفع خستگی

مصرف فلفل قرمز در افزایش انرژی بدن بسیار تاثیرگذار است. این ماده غذایی می‌تواند از ایجاد استرس و التهاب و یا شدت آنها جلوگیری کند.

خواندن
طرز تهیه شیر عسلی خانگی و خوشمزه
خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

درمان گلودرد

فلفل قرمز مقادیر زیادی ویتامین آ و بتاکاروتن دارد. این مواد مغذی در حفظ سلامت سیستم تنفسی موثر بوده و التهاب و درد گلو را کاهش می‌دهد. همچنین به‌خاطر ویتامین ث بالایی که دارد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و اجازه نمی‌دهد فرد به راحتی دچار بیماری و عفونت شود. برخلاف تصور فلفل قرمز برای افرادی که از آلرژی رنج می‌برند مفید است، همچنین دارای کپسایسین بوده و علائم آلرژیک را کاهش می‌دهد.

مبارزه با عفونت

بتاکاروتن و ویتامین آ موجود در فلفل قرمز علاوه بر حفظ سلامت سیستم تنفسی در حفظ سلامت سیستم ادراری و سیستم گوارش نقش دارند. ویتامین آ به همراه ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها می‌شود. فلفل قرمز دارای خواص ضدباکتریایی است و افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستند با مصرف آن می‌توانند علائم ناشی از این بیماری‌ها مانند تب شدید را کاهش دهند.

بهبود عملکرد مغز

آهن و اکسیژن از دیگر مواد مغذی فلفل قرمز هستند که در تولید هموگلوبین و افزایش جریان خون تاثیرگذارند. فلفل قرمز کمک می‌کند هموگلوبین در مغز به مقدار بیشتری تولید شود و از بروز اختلالاتی مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

خواص فلفل زرد

فلفل زرد سرشار از انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین ب ۶ است و خواص زیادی برای سلامت بدن دارد که عبارتند از:

بهبود سلامت چشم

فلفل زرد دارای آنزیم‌هایی مانند لئوتئین است. این آنزیم سلامت چشم را در برابر بیماری‌هایی مانند آب‌مروارید و انحطاط چشمی حفظ می‌کند. بتاکاروتن موجود در فلفل زرد به ویتامین آ در بدن تبدیل می‌شود و در تقویت سلول‌های بینایی نقش موثری دارد. این ماده خوراکی مانع از پیری چشم می‌شود و به حفظ ماکولای چشم می‌پردازد.

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

حفظ سلامت مفاصل

فلفل زرد مانند سایر فلفل‌ها حاوی مقادیر بالایی کپسایسین است که در درمان ورم مفاصل نقش مهمی دارد. این ماده باعث کاهش شدت سیگنال‌های تپنده در بدن می‌شود و از ورم کردن مفاصل جلوگیری می‌کند. همچنین کپسایسین سلول‌های بدن را در برابر هر گونه آسیب محافظت می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های مزمن

جلوگیری از سکته، بیماری‌های قلبی، انواع سرطان، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا از مهمترین خواص مصرف فلفل زرد هستند.

کاهش وزن

مصرف فلفل زرد نقش موثری در کاهش وزن و لاغری دارد. این محصول کالری بسیار پایینی دارد و به‌خاطر فیبر فراوان احساس سیری به وجود می‌آورد. برای رسیدن به تناسب اندام از فلفل زرد در غذا و سالادهای خود استفاده کنید.

خواندن
تجربه‌ی خاص خدمات سرم تراپی در منزل
خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

سایر خواص انواع فلفل‌های رنگی

تمام فلفل‌های رنگی از ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون برخوردار هستند. برای همین بسیاری از خواص در بین آنها مشترک است:

حفظ سلامت زنان باردار

بیوتین، پتاسیم و اسیدفولیک از مهمترین مواد مغذی در فلفل هستند که در سلامت زنان باردار نقش موثری دارند. فلفل سرشار از فولات است و مصرف آن در زنان باردار باعث می‌شود از لوله عصبی جنین در حال رشد در برابر ناهنجاری‌ها محافظت کند. مو، پوست و ناخن در این دسته از بانوان به‌خاطر روبرو شدن با کمبود آهن آسیب‌پذیر می‌شوند. با استفاده از بیوتین فلفل می‌توان به حفظ سلامت این ارگان‌ها پرداخت.

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

کمک به خواب راحت

تریپتوفان ماده‌ای است که منجر به تقویت تولید هورمون ملاتونین می‌شود. تریپتوفان در انواع فلفل‌های رنگی وجود دارد و به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. افرادی که در خوابیدن مشکل دارند می‌توانند قبل از خواب مقداری فلفل خام میل کنند.

کاهش فشار خون

پتاسیم و ویتامین ث موجود در فلفل در کاهش فشار خون و عملکرد قلب تاثیرگذار هستند. فلفل مانع از لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود و در نتیجه فشار خون را تنظیم می‌کند. علاوه بر آن دارای خاصیت ضد انعقادی بوده و از بروز سکته و حملات قلبی جلوگیری می‌کند.

افزایش باروری

مصرف انواع فلفل‌های رنگی در افزایش سطح هورمون تستوسترون نقش دارند. فلفل می‌تواند کیفیت اسپرم‌ها را افزایش دهد و قدرت باروری را در مردان بیش از پیش کند. فلفل با بهبود حرکت اسپرم و افزایش غلظت اسپرم احتمال فرزندآوری را در مردان بالا می‌برد.

خواص انواع فلفل‌ های رنگی
خواص انواع فلفل‌ های رنگی

پیشگیری از دیابت

پیشگیری از بیماری دیابت و کنترل قند خون از مهمترین فواید مصرف انواع فلفل‌های رنگی هستند. فلفل سرشار از فیبر بوده و قند خون را کاهش می‌دهد. مصرف فلفل قرمز مانع از اضافه وزن و چاقی می‌شود. در نتیجه در پیشگیری از دیابت تاثیر دارد.

سخن پایانی

در این مطلب خواص انواع فلفل‌های رنگی بررسی شد و متوجه شدید که بر روی سلامت کلی بدن چقدر تاثیرگذار هستند. انواع فلفل‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید و به‌مرور مشاهده کنید که چه نتیجه مثبتی بر روی سلامت ارگان‌های بدن دارند. مصرف انواع فلفل ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهند و به حفظ سلامت شما کمک می‌کنند.