طرز تهیه سبزه عید به همراه ترفندهای مختلف

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا نکاتی را درباره طرز تهیه سبزه عید بیان کنیم، برای آشنایی بیشتر با نکات مهم در ادامه همراه ما باشید.

نوروز مهم‌ترین عید ایرانیان است و مردم با جشن گرفتن به شادی و شکرگزاری برای داشتن نعمت‌ها می‌پردازند. سبزه از مهم‌ترین نمادهای سفره هفت سین است و نشان از زایش و شکوفایی دارد. درست کردن سبزه بسیار راحت بوده و با انواع بذرها و هسته مرکبات انجام می‌شود. برای آشنایی با طرز تهیه سبزه عید مقاله امروز را از دست ندهید.

طرز تهیه انواع سبزه عید

سبزه عید با انواع بذرها تهیه می‌شود که برای درست کردن آن باید به نکات مهمی توجه کنید. در این بخش قصد داریم طرز تهیه انواع سبزه را به شما آموزش دهیم:

سبزه گندم

در بین انواع سبزه‌ها سبزه گندم بسیار رایج است و درست کردن آن کار سختی نیست. سبزه گندم برخلاف بسیاری از سبزه‌های دیگر در زمان کمتری آماده می‌شود، برای تهیه این سبزه ابتدا گندم‌ها را به مدت دو شب خیس کنید. بهتر است این کار را ۱۰ روز قبل از عید نوروز انجام دهید. برای آن که گندم‌ها خراب نشوند در این دو شبانه‌روز آب ظرف را عوض کنید.

به محض این که گندم‌ها جوانه زدند آنها را با آب بشویید و درون یک پارچه نخی نمدار بگذارید. هر چند ساعت یکبار مقداری گندم‌ها را نمدار کنید و زمانی که جوانه‌های ریز و سفید رنگ گندم را مشاهده کردید آنها را به ظرف دلخواه خود انتقال دهید. در اینجا کار شما به پایان می‌رسد و تنها کافی است هر روز مقدار کمی آب به بذرها بدهید تا سبزه رشد کند.

خواندن
تجربه‌ی خاص خدمات سرم تراپی در منزل

طرز تهیه سبزه عید

سبزه عدس

یکی دیگر از محبوب‌ترین سبزه‌های عید متعلق به سبزه عدس است که برای تهیه این سبزه باید از ۱۸ روز قبل عید اقدام کنید. در یک ظرف مناسب مقداری عدس بریزید و کمی آب روی آنها بپاشید. ظرف را چند روزی در دمای اتاق نگه دارید و هر روز به آن آب دهید. پس از حدود ۵ روز عدس‌ها کمی جوانه می‌زنند و باید آنها را در پارچه نخی نمدار قرار دهید.

پارچه را باید در جایی بگذارید که هوای معتدلی داشته باشد. هر روز باید هم عدس‌ها و هم پارچه نخی را آبکشی و سپس پارچه را روی عدس‌ها قرار دهید و پس از آن که عدس‌ها جوانه زدند آنها را بشویید و به ظرف موردنظر انتقال دهید. برای داشتن سبزه پرپشت دانه‌های عدس را کمی روی یکدیگر انباشته کنید.

سبزه ماش

سبزه ماش ظاهر بسیار زیبایی دارد و بسیاری طرفدار آن هستند. حدود ۱۰ الی ۱۲ روز قبل از عید می‌توان اقدام به درست کردن آن کرد. دانه‌های ماش را به مدت یک شب خیس کنید و سپس آنها را در ظرفی پهن بچینید. با یک پارچه نخی نازک روی ماش‌ها را بپوشانید و تا موقع جوانه زدن آنها را مرطوب نگهدارید. زمانی که جوانه‌های ماش به یک سانتی‌متر رسیدند پارچه را بردارید و آنها را به ظرف دلخواه خود انتقال دهید و هر روز به مقدار مناسبی به ماش‌ها آب دهید تا سبز شوند.

سبزه ماش

سبزه ذرت

سبزه ذرت از متفاوت‌ترین و زیباترین سبزه‌های عید است که با بذر ذرت تهیه می‌شود. برای تهیه این سبزه باید سه هفته قبل از عید شروع کنید. همچنین باید ذرت‌ها را به مدت چهار روز خیس کنید و در این زمان آب آنها را عوض نمایید. پس از گذشت ۴ روز ذرت‌ها را در پارچه بریزید و روزی چند مرتبه آن را نمدار کنید. برای آن که جوانه‌های ذرت مرطوب بمانند یک پارچه نخی نیز بر روی پارچه تنظیف قرار دهید. با جوانه زدن ذرت‌ها آنها را به ظرف موردنظر خود منتقل کنید و تا زمانی که ذرت‌ها به‌صورت کامل سبز نشدند هر روز به آنها مقداری آب بدهید.

خواندن
خرید اقلام سوپرمارکتی از دیجی کالا با کد تخفیف

سبزه کنجد

سبزه کنجد نیز بسیار زیبا است و پیشنهاد می‌شود یک‌بار آن را درست کنید. کنجدهایی که برای تهیه این سبزه انتخاب می‌کنید باید خام باشند. حدود ۷ الی ۸ روز قبل از شروع عید نوروز وقت دارید برای تهیه سبزه کنجد دست به کار شوید. به این منظور کنجدها را تنها ۷ ساعت در آب خیس کنید و روی آن را با پارچه نازک نخی بپوشانید. دانه‌های کنجد را روی پارچه بریزید و صبر کنید تا جوانه بزنند، در ادامه جوانه‌های کنجد را درون ظرف موردنظر بریزید و آن را با یک پارچه تمیز بپوشانید. هر روز مقدار بسیار کمی به دانه‌های کنجد آب بدهید و منتظر بمانید تا سبز شوند.

طرز تهیه سبزه عید با هسته مرکبات

هسته انواع مرکبات مانند پرتقال، لیمو و نارنج برای تهیه سبزه مناسب هستند و باید از یک ماه قبل از شروع عید به سراغ آنها بروید. برای تهیه سبزه هسته مرکبات و هر کدام از میوه‌ها را که علاقه دارید جدا کنید و به مدت یک روز در آب خیس کنید. پس از آن پوست هسته را جدا کنید و در یک گلدان مناسب کمی خاک بریزید و هسته‌ها را به آرامی و با فاصله مناسب روی آن قرار دهید.

سبزه عید با هسته مرکبات

یک لایه نازک خاک بر روی هسته‌ها بریزید و گلدان را درون پلاستیک قرار دهید. حالا منتظر بمانید تا هسته‌ها جوانه بزنند که معمولاً دو هفته طول می‌کشد. به محض مشاهده کردن جوانه زدن هسته‌ها گلدان را از پلاستیک خارج کنید و هر روز به طور مرتب به هسته‌ها آب دهید و از مشاهده سبز شدن آنها لذت ببرید.

خواندن
روش صحیح دم کردن برنج برای مهمانی ها و نکات آن

نکات مهم تهیه سبزه عید

  • برای تهیه سبزه عید از ظروف سفالی و چینی استفاده کنید و به هیچ عنوان سراغ ظروف فلزی نروید.
  • قبل از سبز کردن هر یک از دانه‌ها حتماً به مدت ۲۴ ساعت آن را خیس کنید.
  • هر چه تراکم دانه‌ها بیشتر باشد سبزه پرپشت‌تری خواهید داشت.
  • استفاده از اسپری بهترین راه برای آبیاری سبزه عید است.
  • امکان درست کردن انواع سبزه در آب و خاک وجود دارد.
  • سبزه پس از جوانه زدن نیاز به نور دارد و باید آن را در معرض نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید قرار دهید.
  • انتخاب سبزه کاملا سلیقه‌ای بوده؛ اما باید زمان را در نظر داشته باشید.

سخن پایانی

درست کردن سبزه عید یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای سال جدید است که می‌توانید با سلیقه خود به تهیه آن دست بزنید. طرز تهیه سبزه عید به روش‌های مختلف توضیح داده شد و با توجه به سلیقه و زمان می‌توانید آن را انجام دهید.