طرز تهیه پلو مخلوط

در این مطلب از مجله اشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه پلو مخلوط خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

پلو یکی از پر مصرف ترین غذاها در ایران و به طور کلی در آسیا است و نقش پررنگی در سفر های ایرانی دارد و کنار خورش هایی مانند قرمه سبزی و .. استفاده می شود علاوه بر این ما پلو مخلوط هایی همچون آلبالو پلو، شیرین پلو، عدس پلو، لوبیا پلو و … داریم در ادامه این مطلب با طرز تهیه پلو مخلوط با دستور متفاوت با ما همراه باشید.

طرز تهیه پلو مخلوط
طرز تهیه پلو مخلوط

مواد لازم

  • برنج ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • نخود فرنگی نصف پیمانه
  • ذرت نصف پیمانه
  • هویج ۱ عدد
  • رب به دلخواه نصف قاشق غذاخوری
  • اب لیموترش تازه ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و روغن به میزان لازم
  • زردچوبه و فلفل به میزان لازم
  • ادویه کاری و دارچین و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه

مرحله اول: اگر از کنسرو نخود فرنگی و هویج پخته شده استفاده می کنید نیازی به طی کردن این مرحله نیست در غیر این صورت ابتدا نخودفرنگی و ذرت و هویج را بشویید سپس هویج را نگینی کنید در قابلمه چند لیوان آب بریزید و ذرت ها را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید پس از ۱۰ دقیقه نخود فرنگی و هویج را اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید بپزد.

مرحله دوم: پس از نیم ساعت سبزیجات را تست کنید اگر هنوز پخته نشده بودند کمی زمان دهید تا بپزد و در ادامه هویج و نخود فرنگی و ذرت را درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله سوم: پیاز را نگینی ریز خرد کنید درون تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود سپس پیاز را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود حالا گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

مرحله چهارم: پس از اینکه گوشت تفت خورد نمک،فلفل،زردچوبه،دارچین،ادویه کاری و زعفران را اضافه کنید و در حد ۲ دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه ها خارج شود.

مرحله پنجم: پس از تفت خوردن ادویه ها به دلخواه می توانید نصف قاشق رب اضافه کنید و تفت دهید و پس از اینکه رنگ رب باز شد سبزیجات پخته شده یا کنسرو ان را به مواد اضافه کنید و در حد ۵ دقیقه تفت دهید( توجه کنید اگر نمی خواهید ظرف زیادی کثیف شود می توانید سبزیجات را جداگانه نپزید و هنگام اضافه کردن سبزیجات به گوشت ۴ لیوان آب درون تابه بریزید و به مدت نیم ساعت اجازه دهید نخود فرنگی و ذرت و هویج همراه مواد گوشتی بپزد).

مرحله ششم: پس از ۵ دقیقه شعله را خاموش کنید و کمی آب لیمو ترش تازه به مواد اضافه کنید.

مرحله هفتم: حالا نوبت آماده کردن برنج است درون قابلمه آب به همراه نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید پس از اینکه جوش آمد برنجی که از قبل به مدت ۵ ساعت خیس کرده اید درون قابلمه بریزید برای پخت برنج های ایرانی زمان بیشتری مثلا ۶ یا ۷ دقیقه زمان نیاز است هنگامی که برنج شما ترک برداشت آن را تست کنید باید برنج کمی نیم پز باشد اگر آنگونه بود برنج را آبکش کنید.

مرحله هشتم: پس از آبکش کردن برنج درون قابلمه کمی روغن بریزید و نان یا سیب زمینی و هر ته دیگی که دوست دارید بگذارید سپس لایه لایه برنج و موادی که آماده کرده اید بریزید در آخر درون ۱ لیوان آب کمی زعفران و روغن ریخته و روی برنج بریزید و چند سوراخ ایجاد کنید و دم کنی قرار دهید پلو مخلوط شما پس از ۴۰ دقیقه آماده است نوش جان.

نکات تکمیلی

۱- می توانید به جای گوشت چرخ کرده از مرغ استفاده کنید.
۲- برای راحتی کار و زمان کمتر از کنسرو سبزیجات استفاده کنید.
۳- این غذا در کنار سالاد شیرازی بسیار خوشمزه است.
۴- اضافه کردن رب اختیاری است.