پودر کرم تارتار

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با پودر کرم تارتار و کاربرد آن در آشپزی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

پودر تارتار یا (tartar flour) اسیدی خوراکی است که در زمینه های بسیاری کاربرد دارد و به شکل پودری سفید رنگ است. علت این که به جای پودر به آن کرم گفته می شود هنوز مشخص نیست ولی این محصول ارزنده در دنیای آشپزی و شیرینی‌پزی همیشه با همین نام استفاده شده است.

این پودر دارای خواصی کاربردی است که وجود آن‌ها در تغذیه روزمره می‌تواند کمک زیادی به بدن انسان کند. یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های پودر تارتار، در درمان فشار خون بالاست. این پودر با افزایش پتاسیم در سطح خون، از میزان فشار خون بدن می‌کاهد.

پودر کرم تارتار

کرم تارتار محصولی کاملا طبیعی از میوه‌ی انگور است که با فعل و انفعالاتی که در مرور زمان در انگور ایجاد می‌شود، این اسید تولید شده است. در واقع کرم تارتار از محصولات جانبی صنعت شراب‌سازی می‌باشد. قدمت کرم تارتار هفت هزار سال تخمین زده‌اند، در طول سالیان اسید تارتاریک، از رسوبات و ته نشین‌های بشکه‌های شراب تهیه می‌شده است و بعد از اینکه رسوبات را جمع آوری و تمیز می‌کردند آن‌ها در جایی نگهداری می‌کردند تا کرم تارتار از آن ته‌نشین شود و بعد کرم جمع آوری شده را استفاده می‌کردند.

البته در حال حاضر این محصول بصورت کارخانه‌ای تولید می‌شود. فرآوری کرم تارتار بصورت کارخانه‌ای توسط یک شیمیدان سوئدی در سال ۱۷۶۹ میلادی طراحی شد. در پروسه‌ی صنعتی تهیه‌ی کرم تارتار، اسید تارتاریک با استفاده از هیدروکسید پتاسیم به کرم تارتار تبدیل می‌شود.

خواندن
طرز تهیه شیربرنج ، دسر خوشمزه و اصیل ایرانی | Rice pudding

با افزودن مقداری از این پودر هنگام جوشاندن سبزیجات، می‌توانید به حفظ روشنایی سبزی‌ها و تازه نگه‌داشتن آن‌ها کمک کنید. ضمن اینکه این پودر با تنظیم PH ادرار، از ایجاد عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌کند.

کاربردهای پودر تارتار 

مهمترین استفاده کرم تارتار در شیرینی پزی مقاوم کردن سفیده در مقابل حرارت است. در دستورهایی مانند مرنگ و کیک های اسفنجی که ساختار اصلی شیرینی، بر پایه سفیده تخم مرغ فرم گرفته ایجاد می شود، این پودر برای اطمینان از مقاوم تر شدن سفیده به کار می رود. و استفاده از کرم تارتار در این شیرینی ها سبب می شود شکل آن در برابر گرمای فر تغییر نکند.

پودر تارتار زمان فرم گرفتن سفیده را طولانی تر می کند که در نتیجه آن هرچه سفیده بیشتر زده شود هوای بیشتری وارد سفیده شده و در نتیجه سفیده مستحکم تر می شود.

به براق شدن و حفظ سفیدی سفیده تخم مرغ کمک می کند. کرم تارتار در تهیه شربت ها کار جوهر لیمو را انجام می دهد و اضافه کردن کرم تارتار به عنوان عامل اسیدی، از به هم پیوستن مولکول های شکر جلوگیری می کند و باعث شکرک نزدن شربت می شود.

پودر کرم تارتار

جایگزین کرم تارتار 

جایگزین کرم تارتار سرکه یا آبلیمو می باشد. به این صورت که به همان اندازه که کرم تار تار گفته شده است دقیقا به همان اندازه از آبلیمو استفاده کنید. مثلا اگر در دستور گفته شده است که از ۱ قاشق کرم تارتار استفاده کنید از ۱ قاشق آبلیمو یا سرکه استفاده کنید.

کاربرد در آشپزخانه

پودر تارتار ماده ای است، که علاوه بر تثبیت کنندگی سفیده تخم مرغ و پخت بهتر انواع کیک و … نقش و کاربرد موثری در خانه داری دارد. در بسیار از مقالات نوشته شده که پودر تارتار کمک زیادی به ترک سیگار می کند، اما مصرف زیاد پتاسیم به جای حذف نیکوتین می تواند برای انسان مرگ بار باشد. پودر تارتار را می توان در جای خشک و خنک تا سال ها نگه داشت.