طرز تهیه شیر برنج شکلاتی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیر برنج شکلاتی، یکی از غذاهای ساده و محبوب را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیربرنج شکلاتی یکی از غذاهای خوش طعم، مجلسی و ایرانی است و با دستورهای گوناگونی پخته می‌شود، البته شیربرنج شکلاتی را می‌توان به جای دسر هم در مهمانی ها سرو کرد. طرز تهیه شیربرنج شکلاتی بسیار آسان است و با شیر برنج معمولی تفاوت چندانی ندارد. شیربرنج در عین حال که یک صبحانه فوق‌العاده مغذی است و طعم و مزه خوبی هم دارد، در هنگام نهار و یا شام هم سر سفره خورده می‌شود و می‌تواند یک غذای کامل باشد.

آسانی و سادگی دستور پخت این غذای خوشمزه باعث می‌شود هرکسی به‌راحتی آن را برای اعضای خانواده خود، دوستان و آشنایان طبخ نماید. علاوه بر اینکه این غذا مزه خوبی دارد، برای کودکان هم بسیار مفید است؛ زیرا مانند فرنی با آرد برنج پخته می‌شود. مردم شیربرنج را در دو حالت گرم و سرد می‌خورند که در هر دو حالت مزه خوبی را تجربه خواهند کرد. پیشنهاد ما این است که اگر که تا به امروز شیربرنج سرد را نخورده‌اید، حتما یک بار امتحان کنید چون عاشقش می‌شوید. این غذا را می‌توانید برای صبحانه و میان وعده و حتی وعده‌های نهار، عصرانه و شام نیز طبخ نمایید. در ماه مبارک رمضان هم می‌توانید سر سفره افطار سرو کنید.

طرز تهیه شیر برنج شکلاتی
طرز تهیه شیر برنج شکلاتی

مواد لازم

  • برنج ۲ لیوان
  • شیر یک و نیم لیتر (حدود ۶ لیوان)
  • آب ۳ تا ۴ لیوان
  • شکر ۱ تا ۲ لیوان
  • نمک نوک قاشق چایخوری
  • شکلات تخته‌ای یک بسته
  • پودر کاکائو ۲ قاشق مرباخوری
  • پودر نارگیل به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • خلال پسته و خلال بادام به مقدار دلخواه
  • گل محمدی به مقدار لازم (برای تزئین)
خواندن
طرز تهیه شیرینی ماه خوشمزه و خانگی با طعم عالی

طرز تهیه شیر برنج شکلاتی

مرحله اول

ابتدا برنج را بشویید، سپس داخل یک کاسه پر آب بریزید. در ادامه مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و صبر کنید برنج حدود ۲ ساعت درون آب بماند و خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا بعد از گذشت چند ساعت و خیس خوردن کامل، برنج را درون آبکش بریزید و آبش را کاملا خالی کنید. سپس برنج و نمک و روغن مایع را در یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید. آب را تا جایی که یک بند انگشت از روی برنج بالاتر باشد اضافه کنید.

مرحله سوم

در این موقع قابلمه را روی شعله با حرارت زیاد بگذارید و صبر کنید برنج درون آب جوش تا پخته شدن و تبخیر آبش باقی بماند و به غلظت مناسب برسد؛ یعنی خیلی شل و آبدار نباشد. سپس شکر، شیر، پودر کاکائو، خلال بادام و نصف خلال پسته را در قابلمه حاوی برنج بریزید. این مرحله در حدود یک ساعت طول می‌کشد.

مرحله چهارم

بعد از اینکه برنج نرم شد، حرارت شعله زیر قابلمه را روی متوسط بگذارید و صبر کنید شیربرنج شکلاتی کاملا پخته شود و جا بیفتد. مقداری از آن را بچشید اگر برای ذائقه شما کم شیرینی بود به آن شکر اضافه کنید. وقتی شیر و برنج کاملا با هم یک‌دست شدند قابلمه را از روی حرارت بردارید، شیربرنج شکلاتی را درون ظرف مورد نظرتان بریزید.

مرحله پنجم

در آخر هم روی شیربرنج شکلاتی را با پشت قاشق صاف کنید، شکلات تخته‌ای را روی حرارت ملایم ذوب کنید تا از حالت جامد به مایع تبدیل شود. سپس آن را درون قیف بریزید و روی شیربرنج پایپ کنید. (می توانید به جای ذوب کردن شکلات تخته ای، آن را روی سطح شیربرنج رنده کنید). برای تزئین هم خلال پسته و پودر نارگیل و یا گل محمدی را به دلخواه روی آن بریزید.

خواندن
طرز تهیه پلو سبزیجات خوشمزه و سالم
طرز تهیه شیر برنج شکلاتی
طرز تهیه شیر برنج شکلاتی

چند نکته ریزه کاری برای پخت شیر برنج شکلاتی

  • چون بچه‌ها به شکلات و کاکائو علاقه‌مند هستند شیربرنج را می‌توانید به جای دسر و هم به‌ جای غذایی جذاب برای کودکان بپزید.
  • به جای پودر کاکائو می‌توان فقط از کاکائو تخته‌ای استفاده کرد.
  • در هنگام پخت آن هر چه بیشتر بپزید و برنج کاملا له شود بهتر است.
  • اگر به اندازه کافی وقت دارید، خلال بادام و پسته را در خانه تهیه کنید و دو روز داخل ظرف شکر و گلاب بخوابانید تا به این ترتیب خوشمزه‌تر و خوش عطرتر شود و تلخی بادام گرفته می‌شود.
  • درصورت تمایل می‌توانید شیره انگور یا مربای گل را به جای شکر اضافه کنید. نبات که قبلا در آب حل شده است هم انتخاب خوبی است.
  • حتماً از برنج نیم دانه در پخت شیربرنج استفاده کنید.
  • غیر از شکلاتی سایر طعم‌ها مثل زعفران هم بسیار پرطرفدار هستند. برای شیربرنج زعفرانی، گلاب و شکر و مقداری زعفران دم کرده را به شیربرنج ساده اضافه کنید.
  • شیربرنج با خامه نیز مزه خوبی دارد. برای تهیه آن یک پیمانه کمتر شیر بریزید و یک پیمانه خامه اضافه کنید.
  • برای طرفداران دارچین هم یک پیشنهاد داریم، اینکه در هنگام جوشیدن شیر به آن چند تکه چوب دارچین اضافه کنید. شیربرنج طعم مطبوعی خواهد داشت.

خواص و ویتامین ‌های شیربرنج

شیربرنج به دلیل وجود شیر حاوی پروتئین است و کلسیم شیر برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مناسب است. همچنین، برنج حاوی کربوهیدراتی است که برای تولید انرژی در بدن مفید است. برنج دارای فیبرغذایی است که به سلامت روده‌ها کمک می‌کند و سطح قند خون را تنظیم می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برنج می‌توانند در مقابله با رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های مزمن مفید باشند.

خواندن
طرز تهیه لبو پلو با مرغ با طعمی فوق العاده

برنج حاوی ویتامین‌های گروه B است. شیربرنج ویتامین D به بدن می‌رساند که حاوی ویتامین‌های A ,B۱۲ ,E و مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم و سلنیوم است.

طرز تهیه شیر برنج شکلاتی
طرز تهیه شیر برنج شکلاتی

سخن پایانی

شیربرنج یا آش شیر با نام قدیمی شیربا، یک غذای قدیمی ایرانی است که در عین سادگی غذایی کاملا مغذی است و ارزش غذایی بالایی دارد. شیربرنج را می‌توانید در وعده‌های غذایی مختلف صبحانه، نهار، شام، عصرانه، میان‌وعده و افطاری میل کنید. شما شیربرنج را می‌توانید با شیرین‌کننده‌های مختلف مثل شکر، مربا، شیره انگور و… تهیه کنید و به‌عنوان یک تغذیه سالم میل کنید. طعم شکلاتی آن بی‌نظیر است و برای کودکان عاشق شکلات، بسیار وسوسه‌انگیز است.

مقالات بیشتر بخوانید: