معرفی ۶ مورد از بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

بدون شک، رژیم غذایی یکی از اصلی ترین عوامل برای کاهش وزن و حفظ سلامتی است. اما آیا می دانستید که برخی از چای ها هم می توانند در این مسیر به شما کمک کنند؟ تحقیقات نشان می دهد برخی از چای ها حاوی ترکیبات مفیدی مانند فلاون ها و کاتچین ها هستند که به کاهش وزن و کاهش توده چربی کمک می کنند. در این مقاله به شما ۶ مورد از بهترین چای ها برای کاهش وزن را معرفی خواهیم کرد تا در کنار لاغری، از فواید سلامتی و احساس روانی خوبی نیز برخوردار شوید. بیایید همراه هم این سفر پر از عطر و طعم چای‌ را آغاز کنیم.

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

چای اصیل از برگ گیاه کاملیاسیننسیس که نوعی درختچه همیشه سبز بومی آسیا است تهیه می شود. مطالعات نشان می دهند که چای یک عامل گیاهی طبیعی برای لاغری و کاهنده چربی شکم است که در کنار این خواص خود به کاهش ابتلا به برخی بیماری های قلبی و برخی سرطان ها کمک می کند. ۶ مورد از بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری چای های زیر می شود.

۱- چای سبز

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

با وجود اینکه چای سیاه، محبوب ترین چای میان ما ایرانیان است اما چای سبز یکی از شناخته شده ترین انواع چای در دنیاست که فواید زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات زیادی وجود دارد که چای سبز را با کاهش وزن و چربی بدن مرتبط می کند. در یک بررسی از ۱۱ مطالعه مشخص شد که چای سبز می تواند به کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش چربی شکم کمک کند. دانشمندان براین باورند که ترکیبات آنتی اکسیدانی چای سبز به نام کاتچین ها عامل افزایش متابولیسم هستند که نتیجه، چربی سوزی و کاهش وزن خواهد بود.

چای ماچا چطور ؟

همانگونه که می دانید، چای ماچا که از خانواده چای سبز محسوب می شود می تواند به لاغری کمک کند. چای ماچا، حاوی ترکیبات فعال بیشتری نسبت به چای سبز معمولی است که به صورت پودری و آسیاب شده به مصرف کننده ارائه داده می شود.

۲- چای پوئر

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

چای پوئر که با نام های pu’er یا puerh نیز شناخته می شود، نوعی چای سیاه چینی است که تخمیر شده است. این چای اغلب پس از غذا سرو می شود و عطر خاکی دارد. چای پوئر هرچه به مدت طولانی تری نگهداری شود، عطر و طعمی غنی تر خواهد داشت.

تحقیقات نشان می دهد چای پوئر می تواند از کاهش وزن حمایت کرده و به کاهش قند خون و تنظیم متابولیسم اسیدهای چرب کمک کند. مصرف چای پوئر با کاهش وزن بدن، BMI، تری گلیسیرید و سطح کلسترول مرتبط است.

۳- چای سیاه

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

چای سیاه نیز از خانواده کاملیاسیننتیس است که نسبت به انواع دیگر چای ها مانند چای سبز، سفید یا اولانگ، بیشتر اکسیده می شود. اکسیداسیون یک واکنش شیمایی است که در آن، برگ های چای در معرض هوا نگهداری می شوند. نتیجه، حاصل شدن رنگ قهوه ای و تیره در چای می شود. مطالعات گسترده نشان می دهند چای سیاه می تواند به کنترل وزن و لاغری کمک کند.

محققین بر این باورند که اثرات بالقوه چای سیاه به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون پلی فنول ها و فلاون ها است. این ترکیبات به بهبود متابلولیسم و کاهش جذب کالری کمک کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. چای سیاه سرشار از فلاون است و با کاهش وزن، BMI و دور کمر مرتبط است.

۴- چای اولانگ

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

چای اولانگ، یک چای سنتی محبوب چینی است که اکسیداسیون آن باعث می شود از نظر رنگ در جایی مابین چای سبز و چای سیاه قرار بگیرد. اگرچه طعم این چای می تواند نسبت به مدت زمان و سطح اکسیداسیون متفاوت باشد اما به صورت کلی، چای اولانگ رایحه میوه ای، معطر و طعمی منحصربه فرد دارد.

مطالعات مختلف نشان می دهند چای اولانگ می تواند به بهبود چربی سوزی کمک کرده و با سرعت  بخشیدن به متابولیسم و سوخت و ساز بدن، به کاهش وزن کمک کند.

۵- چای سفید

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

کمترین اکسیداسیون متعلق به چای سفید است که به دلیل فرآوری کمتر، آن را نسبت به سایر چای ها متمایز می کند. همچنین وجه تمایز دیگر چای سفید، برداشت زودهنگام برگ های جوان گیاه چای است. برداشت برگ های جوان و فرآوری کم باعث می شود چای سفید طعمی لطیف و کمی شیرین ارائه دهد.

بهبود سلامت دهان و از بین بردن سلول های سرطانی برخی از خواص چای سفید بوده که به خوبی مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته است. چای سفید سرشار از کاتچین هاست که می تواند در کاهش وزن و چربی بدن مفید بوده و به کاهش وزن کمک کند.

۶- دمنوش های گیاهی

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

دمنوش های گیاهی، ترکیبی از گیاهان دارویی و برخی میوه هاست. آن ها بر خلاف چای اصیل، حاوی کافئین نیستند و از برگ های گیاه کاملیاسیننسیس تهیه نمی شوند.

از محبوب ترین دمنوش های گیاهی می توان به دمنوش زنجبیل، گل رز، بابونه، بابل تی و … اشاره کرد. اگرچه ترکیبات و فرمولاسیون دمنوش های گیاهی متفاوت است اما مطالعات نشان می دهند برخی از دمنوش های گیاهی می توانند به کاهش وزن و کاهش چربی کمک کنند.

سخن پایانی

امروزه اکثر مردم، چای را صرفا به دلیل کیفیت تسکین دهنگی و طعم لذیذ آن می نوشند، اما جالب است که هر فنجان می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. جایگزین کردن نوشیدنی های پر کالری مانند آبمیوه یا نوشابه و … با چای می تواند به کاهش کالری دریافتی کل کمک کرده و منجر به کاهش وزن شود.

همچنین چای دارای ترکیبات مفیدی مانند فلاون ها و کاتچین ها هستند که به کاهش وزن و لاغری کمک می کنند. همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، یک یا دو فنجان چای در روز می تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چربی مضر شکم کمک کند.

سوالات متداول

الف) کدام یک برای لاغری بهتر است؟ چای سبز یا قهوه ؟

با وجود اینکه کافئین قهوه چند برابر چای سبز در نظر گرفته می شود اما ممکن است چای سبز برای لاغری بهتر باشد. چای سبز در کنار کافئین، حاوی کاتچین است که به افزایش متابولیسم و افزایش اکسیداسیون چربی بسیار کمک می کند. ترکیبات چای سبز نه تنها می تواند منجر به سوزاندن کالری بیشتر در طول روز شود بلکه می تواند به عنوان یک سرکوب کننده اشتها معرفی شود.

البته این بدان معنا نیست که قهوه فایده ای برای کاهش وزن ندارد. کافئین بیشتر در قهوه نیز می تواند به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل کرده و احساس گرسنگی را کاهش دهد. همچنین چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به قهوه است که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و متابولیسم را برای کاهش وزن افزایش می دهد. در نهایت انتخاب برتر می تواند در نظر گرفتن هر دوی آن ها در رژیم غذایی باشد که در کنار تنوع، از خواص هر دو مورد بهرمند شوید.

ب) بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری چه موقع است ؟

بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری
  • قبل از وعده‌های غذایی (افزایش حس سیری و جلوگیری از پر خوری)

  •  قبل از تمرین ورزشی (بهبود متابولیسم و چربی سوزی در حین تمرین)