طرز تهیه سوهان عسلی با مغز آجیلی به همراه نکات مهم

طرز تهیه سوهان عسلی در نگاه اول ممکنه که کار سخت و زمانبری به نظر بیاد و خرید این محصول به صورت آماده آسان‌تر باشه. اما در حقیقت سوهان عسلی خانگی خیلی خوشمزه‌تر و در عین حال سالم‌تر از سوهان عسلی‌های شرکتی می‌باشد. شما می‌توانید به سبب رژیم غذایی و یا سبک زندگی که دارید سوهان عسلی بدون شکر را تهیه کنید. سوهان عسلی با مغز آجیل از محبوب‌ترین انواع سوهان عسلی به شمار می‌آید و می‌تواند با پسته، بادام، خلال بادام، کنجد خلال پسته و… تهیه شود.

طرز تهیه سوهان عسلی
طرز تهیه سوهان عسلی

طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی

سوهان عسلی کنجدی از خوشمزه‌ترین و در عین حال مقوی‌ترین تنقلات ایرانی به حساب می‌آید. با توجه به مواد تشکیل دهنده، حاوی مقادیر زیاد ویتامین E و طبع گرم است که می‌تواند سردی بدن را رفع کند. کنجد برای پوست بسیار مفید است و می‌تواند چین و چروک پوست را رفع کند. اگر دائما احساس خستگی می‌کنید، کنجد می‌تواند منبع غنی از مس، منیزیم، کلسیم، آهن و ویتامین B6 باشد و علائم خستگی را به طور کامل رفع کند.

برای تهیه سوهان عسلی با کنجد به مواد زیر نیاز دارید:

  •         ۱۰۰ گرم کنجد
  •         ۱۰۰ گرم شکر
  •         ۲۵ گرم کره
  •         ۳ قاشق غذاخوری عسل
  •         ½ قاشق چایخوری هل

برای طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی نازک به یک تابه بزرگ نیاز دارید. ابتدا باید کنجدها را بوداده کنیم. برای اینکار کنجدها را داخل تابه ریخته، بر روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، و به مدت ۱۵ دقیقه به طور مداوم هم می‌زنیم تا به اصطلاح خامی کنجد گرفته شود و بوداده شود.

خواندن
طرز تهیه فرنی شیره انگور خوشمزه و مقوی

پس از آن، کنجد را از تابه خارج می‌کنیم و شکر را در تابه می‌ریزیم تا آن را کاراملایز کنیم. در این مرحله شعله را روشن می‌کنیم و اجازه می‌دهیم شکر کمی در تابه کاراملی شود. پس از اینکه کمی کاراملی شد، تابه را تکان می‌دهیم، به هیچ وجه از قاشق استفاده نمی‌کنیم. اینکار را تا زمانی که نصف شکر کاملا آب شده و کاراملی شده انجام می‌دهیم. می‌توانیم از لیسک استفاده کنیم. برای این کار از دور تابه به سمت وسط تابه شکرهای حل نشده را به داخل شکرهای حل شده با لیسک هدایت می‌کنیم.

پس از اینکه شکر به طور کامل حل شد، کره را به آن اضافه کنید و کامل با شکر مخلوط کنید. پس از آن عسل را نیز اضافه کنید. و در نهایت پودر هل را اضافه کنید. پودر هل سلیقه‌ای بوده و می‌تواند حذف شود.

زمانی که تمامی مواد با یکدیگر مخلوط شدند، کنجد بوداده را به آن اضافه کنید و سریعا هم بزنید تا با مایه کارامل شده شکر مخلوط شود.

در مرحله بعد، سرعت عمل بسیار مهم است چرا که مایه سریعا سرد و سفت می‌شود. بنابراین برای حالت دادن به آن باید بلافاصله آن را به کاغذ روغنی اضافه کنید و کاملا سطح آن را یکدست کنید. از قبل کاغذ روغنی را کمی چرب کنید تا سوهان عسلی به آن نچسبد. پس از اینکه مایه را داخل کاغذ روغنی آغشته به روغن یکدست کردید با یک قاشق آغشته به روغن بقیه مایه را کاملا یکدست کنید. می‌توانید در این مرحله مقداری خلال پسته اضافه کنید.

خواندن
طرز تهیه بستنی انبه خوشمزه و خانگی بدون ثعلب

در نهایت با چاقو روی آن خط‌های نازکی بزنید تا هنگامی که کاملا خشک شد بتوانید با دست آن را کاملا جدا کنید.

طرز تهیه سوهان عسلی چهار مغز

طرز تهیه سوهان عسلی با بادام، سوهان عسلی گردویی، سوهان عسلی با خلال بادام، سوهان عسلی با پسته، سوهان عسلی بادامی، هندی و …. بسیار مشابه طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی است. در حقیقت برای درست کردن سوهان عسلی شما هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از هر مغزیجاتی که دوست دارید برای آن استفاده کنید. به عنوان مثال سوهان عسلی با تخمه آفتابگردان بسیار خوشمزه و مقوی است و می‌توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید.

طرز تهیه سوهان عسلی بدون شکر

برای تهیه سوهان عسلی بدون شکر یا سوهان عسلی رژیمی، ابتدا یک و نیم پیمانه کنجد را بو داده می‌کنیم. در واقع این نوع سوهان عسلی به سوهان عسلی با شیره انگور معروف است. به همین دلیل پس از اینکه کنجد طلایی شد، شیره انگور را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم با حرارت ملایم با یکدیگر خوب مخلوط شوند. البته در این مرحله شما باید به طور مداوم آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه وقتی کاملا داغ و مخلوط شد، آن را به داخل ظرفی منتقل می‌کنیم و اجازه می‌دهیم کمی خنک شود. در نهایت دست‌هایمان را که از قبل شسته‌ایم کمی چرب می‌کنیم و سوهان عسلی بدون شکر را به شکل توپک‌هایی کوچک در می‌آوریم. در آخر می‌توانیم با پودر نارگیل آن را تزیین کنیم.

سخن آخر

سوهان عسلی یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که برای مناسبت‌های خاص مانند نوروز برای پذیرایی استفاده می‌شود. تنوع مواد تشکیل دهنده در این نوع سوهان بسیار بالاست و شما می‌توانید با هر نوع مغزیجاتی که دوست دارید، این شیرینی خوشمزه را چه به صورت رژیمی و چه به صورت غیر رژیمی تهیه کنید.

خواندن
طرز تهیه شیرینی کناک مازندرانی سنتی و خوشمزه