طرز تهیه شله زرد

شله زرد یکی از دسرهای سنتی و اصیل ایرانیست که طرفداران بسیاری دارد و معمولا در رمضان و عزاداری ها طبخ می شود و به دلیل وجود زعفران، رنگ زرد و زیبایی دارد. شله زرد با زعفران، برنج، شکر، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و کره یا روغن درست می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت سرد یا گرم سرو کرد. در ادامه مطلب همراه مجله آشپزی تاپ کوکینگ باشید تا با طرز تهیه شله زرد بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

مواد لازم شله زرد

  • برنج  نیم دانه ایرانی ۱ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • دارچین به میزان لازم
  • خلال بادام نصف لیوان
  • نمک ۱/۲ قاشق چایخوری
  • زعفران ۱ قاشق چایخوری
  • عرق هل یا هل دم کرده ۳ ق غذا خوری
طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

مرحله اول

برنج را بشورید و از شب قبل یا حداقل ۳ ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را به‌همراه ۲٫۵ پیمانه آب تازه داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا برنج به‌ آرامی بپزد. برنج در این مرحله باید کاملا بپزد یا به اصطلاح شفته شود. فراموش نکنید که هر ۱۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید و برنج را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله دوم

بعد از گذشت حدود یک‌ ساعت از پخت برنج، نصف مقدار زعفران را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج و زعفران برای ۱۰ دقیقه با هم بپزند. سپس شکر، هل و کره را به شله زرد بیفزایید. در این مرحله، شعله گاز باید کم باشد و شما باید شله زرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم

پس از گذشت حدود یک تا ۲ ساعت دیگر، شله زرد شما آماده و غلیظ شده است. بقیه زعفران، گلاب و خلال بادام را به آن اضافه کنید و پس از ۵ دقیقه، یک دم‌کنی روی در قابلمه بگذارید و اجازه دهید تمام مواد با هم برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با شعله کم بپزند و جا بیفتند.

مرحله چهارم

شله زرد را با دارچین، خلال پسته، خلال بادام تزئین کنید و از طعم منحصربه‌فرد آن در کنار انواع دمنوش، چای ماسالا یا یک استکان چای داغ لذت ببرید.

طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

نکات پخت شله زرد

– برای این که شله زرد آب نیندازد بهتر است روی حرارت ملایم اجاق یا شعله پخش کن قرار دهید و بگذارید یک ساعت دیگر بعد از جا افتادن روی حرارت باقی بماند تا آب اضافه آن تبخیر شود.

– می‌توانید خلال بادام را از یک ساعت قبل در گلاب خیس کنید تا خوش عطر شود.

– فراموش نکنید بعد از اضافه کردن شکر مرتب شله زرد را هم بزنید تا ته نگیرد.

– علاوه بر گلاب می‌توانید از هل هم برای عطر بیشتر استفاده کنید. می‌توانید دانه‌های هل را بکوبید. پودر هل را در دستمالی بپیچید و یک ساعت در استکان حاوی آب جوش در بسته قرار دهید. سپس پارچه را فشار دهید. بگذارید اگر چیزی از هل وارد مایع شده ته نشین شود. سپس مایع خوش عطر را همراه گلاب اضافه کنید.

– برای رفع سفت شدن شله زرد می‌توانید کمی آب جوش اضافه کنید و بگذارید چند قل دیگر بخورد.

– رفع شیرینی زیاد شله زرد کار ساده‌ای نیست. می‌توانید با اضافه کردن آب جوش کمی از شیرینی آن کم کنید؛ اما بهتر است از ابتدا با دقت شکر بریزید تا دچار این مشکل نشوید.