طرز تهیه حلوای آرد گندم

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه حلوای آرد گندم ، یکی از خوشمزه ترین حلواها در بین ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

حلوا یکی از شیرینی‌های قدیمی ایرانی است که در دسته محبوب ترین دسرهای غذایی به شمار می‌آید. حلوا از جمله دسرهای سرو شده در مراسم‌های عزا و ایام ماه رمضان نیز می‌باشد به همین علت همه افراد چندین بار آن را چشیده و مزه آن را می‌پسندد. حلوا هم همانند اکثر غذاها چندین نوع مختلف دارد، که یکی از محبوب ترین آنها حلوای آرد گندم است.

حلوای آرد گندم از حلوهای سنتی و قدیمی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی در مراسم های ختم مورد استفاده قرار می گیرد. این حلوا علاوه بر خوشمزه بودن بسیار مقوی و پرانرژی هم می باشد. یکی از نکاتی که در طرز تهیه حلوای آرد گندم مورد توجه است رنگ دلخواه شماست، در ادامه به شما طرز تهیه حلوای آرد گندم به دو روش طلایی رنگ و تیره و قهوه ای را آموزش می دهیم.

طرز تهیه حلوای آرد گندم
طرز تهیه حلوای آرد گندم

مواد لازم

  • آرد گندم ۱ لیوان
  • شکر ۱/۲ لیوان
  • روغن ۱/۲ لیوان
  • گلاب ۱/۴ لیوان
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر هل ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • آب ۱/۲ لیوان

طرز تهیه

حلوای آرد گندم زعفرانی و زرد رنگ

در طرز تهیه حلوا ساده یا مجلسی قبل از هر چیز، باید آرد را ۲ بار الک کنید تا هم ناخالصی هایش گرفته شود و هم این که هنگام پخت حلوا، گلوله نشود. آرد الک شده را کنار بگذارید.

خواندن
طرز تهیه کروسان با خمیر هزارلا آماده

زعفران را دم کنید. برای بهترین روش دم کردن زعفران، روی زعفران یک قالب کوچک یخ بیندازید تا یخ ذوب شود و زعفران رنگ باز کند. در این صورت زعفران رنگ بیشتری می‌دهد. روش دوم این است که روی زعفران را کمی آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد.

برای تهیه شربت، در یک ظرف دیگر، آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. سپس شکر را اضافه کنید. آب و شکر را هم بزنید تا دانه‌های شکر کاملا حل شوند. گلاب، زعفرانی که از قبل دم کرده اید و پودر هل را به محلول آب و شکر یا شهد حلوا، اضافه کنید. مواد را به هم بزنید تا یکرنگ شوند. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

یک تابه را روی حرارت قرار دهید. آرد را در آن بریزید و شروع به تفت دادن کنید. اگر حلوای ساده زعفرانی می‌خواهید که رنگ زرد داشته باشد، آرد را تفت دهید، ولی در حدی که خامی آن گرفته شود.

سپس روغن را به تدریج به آرد بو داده اضافه کنید و به هم بزنید. کل آرد باید یکرنگ شود. حرارت را پایین بیاورید و شیره حلوا را به آرامی به مخلوط آرد اضافه کنید تا رقیق شود. حلوا را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. حلوا باید در این مرحله، روغن بیندازد.

شعله گاز را خاموش کنید و حلوا را در ظرف مناسب سرو کنید. ظرف را تکان دهید تا وقتی هنوز داغ است، حلوا کاملا کف ظرف را بپوشاند. با پشت قاشق، اطراف و روی حلوا را صاف کنید و شکل دهید. روی حلوا را با پودر پسته، پودر نارگیل و خلال بادام می‌توانید تزیین کنید.

خواندن
طرز تهیه ژله میوه ای ، دسری ساده و خوشمزه

حلوای آرد گندم بدون زعفران و قهوه ای

اگر می‌خواهید حلوا تیره یا به قول معروف سیاه شود، آرد را تا جایی تفت دهید که رنگش قهوه‌ای شود. ولی مراقب باشید نسوزد. طرز تهیه حلوا ساده بدون زعفران کاملا مشابه حلوای ساده است، با این تفاوت که زعفران در آن حذف می‌شود.

برخی مواقع هم جای خودش را به پودر کاکائو می‌دهد. اگر از زعفران استفاده نکنید حتما طعم حلوا عطر و طعم قبلی را ندارد، ولی اگر کمی پودر کاکائو اضافه کنید، فقط رنگ حلوا تیره‌تر می‌شود. حتی ممکن است طعم آن چندان قابل تشخیص نباشد. البته به میزان پودر کاکائو مورد استفاده در طرز تهیه حلوا ساده هم بستگی دارد.

طرز تهیه حلوای آرد گندم
طرز تهیه حلوای آرد گندم

نکات پخت حلوای آرد گندم

  • حتما قبل از اضافه کردن زعفران به حلوا، آن را دم کنید. چون اگر زعفران را مستقیما در شهد حلوا بریزید، طعم و عطر خود را پس نمی‌دهد.
  • موقعی که آرد را تفت می‌دهید، حتما حواستان به حرارت باشد. حرارت باید خیلی ملایم باشد، چون آرد بسیار زود می‌سوزد و در این صورت، زحماتتان به باد می‌رود. در طرز تهیه حلوا ساده خانگی هم از آرد سفید و هم از آرد گندم می‌توانید استفاده کنید.
  • معمولا در طرز تهیه حلوای ساده خانگی فقط از روغن مایع استفاده می‌شود. نکته کلیدی این است که اگر از مقدار روغن مایع، کم کنید و به جای آن از کره و روغن جامد هم استفاده کنید، هم بافت نرم‌تری می‌گیرد و هم طعم کره، آن را خوشمره‌تر خواهد کرد.
  • در کنار هل و گلاب می‌توانید از پودر دارچین هم برای عطر بیشتر حلوای ساده زعفرانی و بدون زعفرانی استفاده کنید.
خواندن
طرز تهیه کیک نسکافه ای خوشمزه و مجلسی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: