طرز تهیه مربای زردآلو

در این مطلب از مجله اشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مرباها جزو پرطرفدارترین منوهای صبحانه است که با کره یا خامه سرو می شود و انواع مختلفی همچون مربای شاتوت،مربای هلو،مربای هویج و .. دارند زردآلو یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستان است که در حفظ سلامت چشم و بهبود کم خونی و درمان ریزش مو و … موثر است و خاصیت ضد سرطانی دارد . همچنین از بهترین راهها برای نگهداری میوه هایی که زود خراب می شوند تهیه مربا یا مارمالاد و شربت یا خشک کردن انها است از مربای زردآلو بسیار خوشمزه است و می توان از ان در فیلینگ کیک و چیز کیک نیز استفاده کرد پس تا فصل این میوه خوشمزه است دست به کار شوید و در ادامه با طرز تهیه مربای زردآلو براق، بدون شکرک و کپک زدن همراه ما باشید.

طرز تهیه مربای زردآلو
طرز تهیه مربای زردآلو

مواد لازم

  • زردآلو ۱ کیلوگرم
  • شکر ۶۰۰گرم
  • زعفران ۲ قاشق غذاخوری
  • ابلیمو ترش تازه ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول:اگر علاقه به طعم ملس مربا دارید از زردآلوهای ترش و شیرین استفاده کنید و اگر طعم شیرین را می پسندید اگر زردآلو کاملا رسید استفاده کنید ابتدا زردالو های کاملا سالم را درون ظرفی بریزید و شاخ و برگ اضافی ان را جدا کنید و بشویید.

مرحله دوم: زردآلوها را از وسط نصف کنید و هسته های ان را جدا کنید در این مرحله حتی شما می توانید زردآلو ها را به تکه های کوچکتر نیز تقسیم کنید.

مرحله سوم: یک قابلمه مناسب انتخاب کنید که دو برابر حجم مواد باشد سپس یک لایه زردآلو و یک لایه شکر بریزید و همین کار را تا اخر انجام دهید.

مرحله چهارم: قابلمه را به مدت ۱۲ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا شکر اب بیندازد و پس از این زمان قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر بجوشد و خیلی ارام هم بزنید تا میوه ها له نشوند.( این مربا نیاز به اب ندارد چون زردآلو  خودش اب می اندازد)

مرحله پنجم: ابلیمو را به مربا اضافه کنید و بگذارید مربا به قوام برسد توجه کنید که زمان زیادی برای تهیه این مربا لازم نیست چون اگر زیاد روی حرارت باقی بماند زردآلو له می شود.

خواندن
طرز تهیه مارمالاد سیب ، خوشمزه و خانگی

مرحله ششم: برای اینکه بفهمید مربا به قوام رسیده مقداری از شهد را درون پیاله بریزید و و پس از دو دقیقه شهد را بین دو انگشت خود تست کنید اگر کش دار بود یعنی به غلظت مناسب رسیده.

مرحله هفتم: پس از اینکه مربا به قوام رسید زعفران دم کرده را به ان اضافه کنید و شعله را خاموش کنید اجازه دهید مربا خنک شود سپس درون ظرف شیشه ای مناسب در یخچال نگهداری کنید.

مربای زردالو سریع و فوری

طرز تهیه مربای زردآلو
طرز تهیه مربای زردآلو

اگر زمان کافی برای پخت مربا ندارید به این روش مربا را تهیه کنید:

ابتدا زردآلو را کاملا بشویید و سپس هسته های ان را جدا کنید و درون قابلمه ای که ۲ برابر مواد است لایه لایه میوه و شکر بریزید و این کار را تا اخر انجام دهید سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر بجوشد توجه کنید این مربا نیازی به اب ندارد ولی باید شعله متوسط باشد تا شکر نسوزد (توجه کنید که حرارت کم و طولانی شدن زمان پخت باعث شکرک زدن مربا می شود)

در ادامه هنگامی که شکر جوشید مدام وضعیت زردآلوها را چک کنید و به ارامی انها را از کناره ها به وسط ظرف منتقل کنید تا شکر به طور کامل حل شود و کف های موجود روی قابلمه را جمع کنید سپس ابلیمو را به مربا اضافه کنید .

مدت زمان اماده شدن این مربا ۳۰ دقیقه است و برای تست قوام امدن ان مقدار کمی از مربا را بین دو انگشت خود تست کنید اگر کش دار شده بود یعنی به غلظت مناسب رسیده است.

در چند دقیقه اخر پخت زعفران دم کرده و نوک قاشق چایخوری وانیل را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید مربا خنک شود سپس درون ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مربای زردآلو خشک

برای تهیه این مدل مربا ۱ کیلوگرم برگه زردآلو، ۶۰۰ گرم شکر، ۳ لیتر اب، ۴ عدد هل و ۱ قاشق غذاخوری ابلیمو، ۱ قاشق زعفران دم کرده احتیاج دارید.

در قدم اول برگه های زردآلو را بشویید و به مدت ۳ ساعت در اب خیس کنید پس از گذشت این زمان برگه ها را با همان اب درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد.

خواندن
طرز تهیه شیر عسلی خانگی و خوشمزه

در ادامه وقتی به جوش رسید شکر را اضافه کنید و هم بزنید پس از ۱۰ دقیقه هل و ابلیمو را اضافه کرده و بگذارید مربا به قوام برسد.

برای اینکه مطمئن شوید مربا به قوام مناسب رسیده کمی از ان را بین دو انگشت خود تست کنید و اگر کش دار شده بود یعنی به قوام مورد نظر رسیده در اخر هل را از مربا جدا کنید و کمی زعفران دم کرده به ان اضافه کنید و شعله را خاموش کنید.

اجازه دهید مربا خنک شود و در ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مربای زردآلو درسته

طرز تهیه مربای زردآلو
طرز تهیه مربای زردآلو

در ابتدا زردآلوها را بشویید و کف قابلمه بچینید و روی ان شکر بریزید و نصف لیوان اب روی ان بریزید سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد.

پس از اینکه به جوش امد به ارامی هم بزنید و کف های روی قابلمه را جمع کنید در ادامه به ان ابلیمو و وانیل را اضافه کنید.

وقتی مربا به قوام رسید به ان زعفران دم کرده اضافه کنید و در دمای محیط قرار دهید و روی درب ان دم کنی بگذارید و هنگامی که خنک شد درون ظرف مناسب و در یخچال نگهداری کنید.

مربای زردآلو با عسل

در این روش ابتدا میوه ها را بشویید و از وسط نصف کرده و هسته های ان را جدا کنید و به همراه نصف لیوان اب درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد.

وقتی به جوش امد کف های روی قابلمه را جمع کنید و به ان ابلیمو و هل و وانیل اضافه کنید. اجازه دهید اب کاملا تبخیر شود و در اخر به ان زعفران دم کرده اضافه کنید.

پس از اینکه اب کاملا تبخیر شد شعله را خاموش کنید و بگذارید خنک شود سپس درون ظرف شیشه ای لایه لایه زردالو و عسل بریزید میزان عسل بسته به ذائقه شما است و می توانید ان را کم یا زیاد کنید.

در اخر درب شیشه را ببندید و درون یخچال نگهداری کنید.

مارمالاد زردآلو

طرز تهیه مارمالاد زردآلو
طرز تهیه مارمالاد زردآلو

مواد لازم

  • زردآلو ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • پودر ژلاتین ۱ قاشق مرباخوری
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • ابلیمو ترش تازه ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول: زردآلوها را بشویید و اجازه دهید خشک شوند حالا انها را از وسط نصف کنید سپس هسته های ان را جدا کنید.

خواندن
طرز تهیه مربای گوجه سبز خوشمزه و خوش طعم به 3 روش

مرحله دوم: میوه ها را درون مخلوط کن بریزید یا بوسیله گوشتکوب برقی کاملا انها له کنید در ادامه پوره زردآلو را به همراه شکر درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر اب بیندازد.

مرحله سوم: وقتی مارمالاد به جوش امد کف های روی قابلمه را جمع کنید و دور بریزید در ادامه زعفران را اضافه کنید.

مرحله چهارم: پودر ژلاتین و گلاب روی بخاری کتری قرار دهید تا بنماری و شفاف شود.

مرحله پنجم: پس از ۱۵ دقیقه مخلوط ژلاتین و گلاب را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و در اخر ابلیمو را اضافه کنید.

مرحله ششم: وقتی مارمالاد به غلظت رسید شعله را خاموش کنید و بگذارید خنک شود سپس درون ظرف شیشه در دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی

  • حین درست کردن مربا به هیچ وجه درب قابلمه را نگذارید چون بدرنگ و کدر می شود.
  • اگر مربا را با شعله خیلی زیاد یا خیلی کم بپزید باعث می شود شکرک بزند اگر مربای شما شکرک زد دوباره کمی ابجوش و ابلیمو به ان اضافه کنید و دوباره روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا بپزد.
  • حتما از زردآلو های سالم و بدون لک و مایل به رنگ نارنجی استفاده کنید تا مربا خوش رنگی داشته باشید.
  • می توانید به جای ابلیمو از جوهر لیمو استفاده کنید.
  • بگذارید مربا به غلظت و قوام مناسب برسد تا شکرک نزند.
  • اگر به مربا در حال پخت ابلیمو اضافه کنید شکرک نمی زند.
  • برای مطلع شدن از به قوام رسیدن مربا کمی از شهد را بردارید و بگذارید خنک شود و بین دو انگشت خود شهد را قرار دهید اگر کش دار شده بود یعنی به قوام رسیده.
  • حتما مربا را با قاشق چوبی خشک و تمیز هم بزنید تا رنگ بهتری داشته باشد.
  • بیشتر از نیم ساعت مربای زردآلو را نپزید چون کدر و تیره می شود.
  • برای تهیه مربای زردآلو می توانید پوست ان را بگیرید.
  • می توانید از چاشنی هل و کمی دارچین و وانیل و زعفران و گلاب برای عطر و طعم مربا استفاده کنید.
  • مربا را داخل ظرف شیشه ای درب دار نگه دارید.
  • می توانید هسته زردالو که پوست ان را گرفتید نیز به مربا اضافه کنید.
به این مقاله امتیاز دهید