طرز تهیه آش شولی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه آش شولی یزدی ، آش محلی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

آش شولی یکی از آش های سنتی ما ایرانی ها می باشد که اصالت این آش خوشمزه به شهر یزد برمی گردد و قدمتی ۵۰۰ ساله دارد. در استان یزد در شب یلدا آش شولی جزء یکی از مهم ترین غذاها در این شب می باشد.

ماش و شلغم (نوع زمستانه) یا عدس و چغندر (نوع تابستانه)، عدس، سبزیجات (اسفناج، شوید و شنبلیله)، آرد و ادویه از مواد لازم برای تهیه این آش هستند که معمولا با سرکه یا رب انار مزه‌دار می‌شود. اسم این آش شاید به خاطر شل بودن و قوامش به شولی معروف شده است. در ادامه با آموزش کامل طرز تهیه آش شولی یزدی با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش شولی

مواد لازم

  • چغندر بزرگ ۲ عدد
  • سبزی آش (تره، جعفری، اسفناج، شوید، مقداری شنبلیه)
  • پیاز ۳ عدد
  • نعنا خشک ۳ ق غذا خوری
  • عدس ۱/۲ لیوان
  • آرد ۱ و ۱/۲ لیوان
  • سرکه ۱/۲ لیوان
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه آش شولی خوشمزه ابتدا چغندر ها را خوب بشورید سپس داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا خوب پخته و نرم شود وقتی پخته شد عدس را به چغندر اضافه کنید.

وقتی عدس پخته شد سبزی را که شسته و خرد کردیم به چغندر و عدس اضافه کنید. سپس داخل تابه ای پیازها را خلالی ریز و خرد می کنیم و با کمی زردچوبه و نمک تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود سپس نعنا خشک را اضافه و بمدت ۳۰ ثانیه تفت بدهید نیمی از پیاز داغ و نعنا را به آش اضافه می کنیم و مابقی را برای تزئین کنار می گذاریم.

خواندن
طرز تهیه بریانی ، اصیل ترین غذای اصفهان

به آرد حدود ۴ تا لیوان آب اضافه کنید و با همزن دستی بزنید تا کاملا مخلوط شود. وقتی عدس و چغندر پخته شدند حدود چهار تا لیوان آب جوش به آش اضافه می‌کنیم و مخلوط آرد و آب را به آرامی به آش اضافه می‌کنیم و همزمان خوب هم می‌زنیم تا آرد گلوله نشود.

وقتی تمام مواد پخته شدند نمک و فلفل سیاه به آش اضافه می کنیم و اندازه کنید تا بی نمک نشود سپس در انتهای پخت نوبت اضافه کردن چاشنی آش شولی است سرکه را در ۱۰ دقیقه پایانی آش شولی اضافه کنید هم بزنید و اجازه دهید چند تا قل بزند تا بوی تندی سرکه کمتر شود سپس آش شولی ما حاضر است آن را در ظرف سرو کشیده و با پیاز داغ و نعنا داغ که از قبل درست کردیم تزئین کنید. نوش جان

نکات مهم در تهیه آش شولی

  1. آب و آرد باید خوب با هم مخلوط شوند تا آرد گلوله گلوله نشود.
  2. مقدار سرکه سلیقه‌ای است و اگر سرکه دوست نداشتید می‌توانید آش را با رب انار میل کنید.
  3. در صورتی‌ که آش غلیظ شد می‌توانید به آن آب اضافه کنید.