طرز تهیه دل و قلوه کبابی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه دل و قلوه کبابی ، یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین غذاهای محبوب ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاهای ایرانی از دیرباز هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. یکی از دیگر کباب های محبوب در بین ایرانیان کباب جگر و دل و قلوه است.

دل و قلوه کبابی یکی از انواع کباب هایی است که علاوه بر پرطرفدار بودن بسیار مقوی است و معمولا در کنار جگر گوسفند، دل و قلوه آن را نیز کباب می کنند. این غذا روی زغال، روی گاز، در فر و یا حتی در ماهیتابه نیز قابل تهیه می باشد اما نوع کبابی آن بسیار خوشمزه است. اگر می خواهید خودتان یک کباب دل و قلوه حرفه ای و خوشمزه درست کنید در ادامه با ما باشید.

طرز تهیه دل و قلوه کبابی
طرز تهیه دل و قلوه کبابی

مواد لازم

دل و قلوه گوسفند به مقدار دلخواه
دنبه گوسفندی ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
لیمو ترش ۲ عدد
نمک به مقدار کافی

طرز تهیه

دل و قلوه ها را پاک کرده، به اندازه های دلخواه (ترجیحا قطعات کوچک و کبابی) برش می دهیم. سپس داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز را به صورت درشت خرد می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم.

خواندن
طرز تهیه شیرین پلو مجلسی و خوشمزه

در این مرحله روغن زیتون را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا به خورد آنها بروند. در ادامه روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم.

پس از اینکه مواد طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم و آب یکی از لیمو ترش ها را به آن اضافه می کنیم. در ادامه دنبه ها را به صورت کوچک خرد می کنیم. دل و قلوه را جداگانه به سیخ بکشید و یک در میان بین آنها دنبه قرار دهید.

در این مرحله منقل زغال را باید به صورت یکدست روشن کنیم، سپس سیخ ها را روی منقل می چینیم و اجازه می دهیم خودشان را بگیرند. در ادامه سیخ ها را به صورت مداوم می چرخانیم تا دل و قلوه ها به صورت یکدست کباب شوند.

دقت کنید کباب خشک نشود و آبدار بماند. در پایان دل و قلوه ها را به صورت داغ درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه ریحان، آب لیموترش و نان تافتون داغ سرو می کنیم.

طرز تهیه دل و قلوه در ماهیتابه

در صورتی که بخواهیم دل و قلوه ها را به صورت تابه ای درست کنیم، باید یا از سیخ چوبی استفاده کنیم یا اینکه بدون سیخ آنها را درون تابه بریزیم. ابتدا تابه را با کمی روغن چرب می کنیم، سپس سیخ های چوبی را درون تابه می چینیم.

پس از اینکه یک سمت دل و قلوه ها به خوبی کباب شد، سیخ ها را بر می گردانیم تا سمت دیگر آنها نیز کباب شود. در پایان دل و قلوه ها را به صورت داغ درون ظرف مورد نظرمان می کشیم.

خواندن
طرز تهیه سالاد ماکارانی خوشمزه و مجلسی
طرز تهیه دل و قلوه کبابی
طرز تهیه دل و قلوه کبابی

نکات مهم پخت

  1. سیخ ها را مدام بچرخانید تا یکدست کباب شود.
  2. در صورت تمایل می توانید از فلفل سیاه، فلفل قرمز یا پاپریکای تند هم استفاده کنید که کاملا بستگی به ذائقه شما دارد.
  3. برخی برای طعم دار کردن دل و قلوه از فلفل دلمه ای و قارچ نیز هنگام سیخ کشیدن مواد در مابین آنها استفاده می کنند.
  4. برخی افراد نمک و فلفل را بعد از پخت و در مراحل پایانی به کبابشان اضافه می کنند تا کباب سفت نشود.
به این مقاله امتیاز دهید