طرز تهیه جگر کبابی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه جگر کبابی ، یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین غذاهای محبوب ایرانیان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. یکی از دیگر کباب های محبوب در بین ایرانیان جگر کبابی است.

جگر کبابی یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی و از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی محسوب می شود و علاوه بر پرطرفدار بودن بسیار مقوی است و پیشنهاد می شود که حتما جگر گوسفند را در برنامه غذایی خود و به خصوص کودکان قرار دهید. این غذا از جگر گوسفندی تهیه می شود و روی زغال، روی گاز، در فر و یا حتی در ماهیتابه نیز قابل تهیه می باشد. اگر می خواهید خودتان یک کباب جگر حرفه ای و خوشمزه درست کنید در ادامه با ما باشید.

طرز تهیه جگر کبابی
طرز تهیه جگر کبابی

مواد لازم

جگر گوسفندی ۴۰۰ گرم
دنبه گوسفندی ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
لیمو ترش ۲ عدد
نمک به مقدار کافی

طرز تهیه

برای تهیه جگر کبابی خوشمزه ابتدا جگرها را به صورت کبابی (کمی کوچکتر از کباب چنجه) خرد می کنیم، سپس داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز را به صورت درشت خرد می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم.

خواندن
طرز تهیه کباب مرغ تند مکزیکی خوشمزه

در این مرحله روغن زیتون را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا به خورد جگر بروند. در ادامه روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم.

پس از اینکه جگر طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم و آب یکی از لیمو ترش ها را به آن اضافه می کنیم. در ادامه دنبه ها را به صورت کوچک خرد می کنیم، سپس به صورت یکی در میان جگر و دنبه را به سیخ می کشیم.

در این مرحله منقل زغال را باید به صورت یکدست روشن کنیم، سپس سیخ ها جگر را روی منقل می چینیم و اجازه می دهیم خودشان را بگیرند. در ادامه سیخ ها را به صورت مداوم می چرخانیم تا جگرها به صورت یکدست کباب شوند.

جگر کبابی در فر

برای تهیه جگر در فر باید ابتدا فر را روشن کنید و توری مخصوص را روی سینی فر قرار دهید. سپس سیخ های جگر را روی توری قرار دهید. حتما باید توری را روی سینی قرار دهید وگرنه فر را به شدت کثیف می کند. سپس فر را در دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید و هر ۱۰ دقیقه سیخ ها را بچرخانید تا جگرها پخته و برشته شوند. در انتها به همراه نان و پیاز و لیمو ترش و جعفری میل کنید.

جگر کبابی در ماهیتابه

در صورتی که بخواهیم جگرها را به صورت تابه ای درست کنیم، باید یا از سیخ چوبی استفاده کنیم یا اینکه بدون سیخ آنها را درون تابه بریزیم. ابتدا تابه را با کمی روغن چرب می کنیم، سپس سیخ های چوبی را درون تابه می چینیم.

خواندن
طرز تهیه دلمه کدو سبز خوشمزه و مجلسی

پس از اینکه یک سمت جگرها به خوبی کباب شد، سیخ ها را بر می گردانیم تا سمت دیگر جگرها نیز کباب شود. در پایان جگرها را به صورت داغ درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه ریحان، آب لیمو ترش و نان تافتون داغ سرو می کنیم.

نکات مهم پخت

  1. حتما لایه نازک روی جگر را جدا کنید وگرنه جگر در هنگام پخت سفت می شود.
  2. سیخ ها را مدام بچرخانید تا یکدست کباب شود.
  3. در صورت تمایل می توانید از فلفل سیاه، فلفل قرمز یا پاپریکای تند هم استفاده کنید که کاملا بستگی به ذائقه شما دارد.
  4. برخی برای طعم دار کردن جگر از فلفل دلمه ای نیز استفاده می کنند.
طرز تهیه جگر کبابی
طرز تهیه جگر کبابی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: