طرز تهیه جگروز

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه جگروز ، یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین غذاهای محلی لرستان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کباب ها یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین غذاها از دیرباز در ایران هستند و پیشینه ای طولانی دارند. کسانی که عاشق گوشت هستند از طرفداران همیشگی کباب ها هستند. در ایران کباب های بسیار متنوعی درست می شود از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، شیشلیک و… که بسیار پرطرفدار هستند. یکی از دیگر کباب های محبوب در بین ایرانیان جگر کبابی است. اما حتما از خودتان می پرسید که کباب جگروز چیست؟

کباب جگروز از ترکیب دو کلمه جگر و وز درست شده که جگر کاملا مشخص است که چیست ولی وز یک پرده و لایه بسیار نازکی از چربی است که از شکمبه و سیرابی گاو و گوسفندگرفته می شود. این پرده نازک چربی گوسفند طعمی بسیار عالی به کباب جگر شما می دهد. با توجه به پرطرفدار بودن این کباب خوشمزه در ادامه طرز تهیه جگروز سنتی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه جگروز
طرز تهیه جگروز

مواد لازم

  • جگر گوسفندی ۱ دست بزرگ
  • وز بزرگ ۱ عدد (پرده نازک چربی گوسفند)
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل به میزان لازم (اختیاری)
  • لیمو ترش برای سرو غذا

طرز تهیه

جگر را به خوبی بشویید و چربی و و بخش های اضافی آن را  با چاقوی تیز از روی آن جدا کنید.

پس از شستن جگر را در صافی یا سبد قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

خواندن
طرز تهیه لبو پلو با مرغ با طعمی فوق العاده

وز را هم پس از شستن از جایی آویزان کنید تا آب آن به صورت یکنواخت گرفته شود. (وز باید کاملا خشک باشد).

جگر را به اندازه دلخواه برش بزنید و به سیخ بکشید.

وز را با توجه یه سایز سیخ برش بزنید و روی سطح کار به خوبی پهن کنید و روی آن مقداری نمک و در صورت تمایل فلفل بپاشید.

هر سیخ جگر را روی تکه ای از وز قرار دهید و آن را به خوبی در وز بپیچید و بعد بر روی آتش با حرارت ملایم  کباب کنید. (دقت کنید آتش زبانه نداشته باشد چرا که در این صورت جگر به سرعت می سوزد و سفت می شود).

جگروز لری شما آماده است، آن را لای نان قرار دهید و روی آن لیمو ترش ریخته و گرم سرو کنید. ریحان و دوغ در کنار این کباب لذیذ لری ترکیب خوبی است. جگروز را با برنج نیز میل می کنند.

طرز تهیه جگروز
طرز تهیه جگروز

نکات مهم پخت

  • وُز یک پرده نازکی از چربی است که در سیرابی و یا همان شکمبه گاو یا گوسفند وجود دارد.
  • وز را می‌توانید به‌ راحتی از قصابی‌ها خریداری کنید. از آنجا که وز نازک و چرب است، موقع آب‌شدن، طعم فوق‌العاده‌ای به جگر می‌دهد و به این ترتیب جگر اصلا خشک نمی‌شود و آبدار، نرم و خوشمزه خواهد بود.
  • در صورت تمایل می‌توانید چربی دور شکمبه گوسفند یا گاو را به بخش‌های کوچک برش بزنید و بعد یک تکه جگر در وسط هر برش بگذارید و آن را بقچه‌پیچ کنید.
  • هنگام سیخ‌کردن جگرها می‌توانید به‌ صورت یکی در میان، تکه‌ای فلفل دلمه‌ یا پیاز نیز قرار دهید تا عطر‌ و طعم بیشتری به کباب بدهد.
خواندن
طرز تهیه آش ماست خوشمزه و مخصوص

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: