طرز تهیه سوتی پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه سوتی پلو مجلسی ، به روش سنتی اردبیلی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شاید تاکنون به اردبیل سفر کرده باشید و در طول سفر خود با انواع مختلفی از غذاهای محلی آشنا شده باشید اما یکی از معروف‌ترین غذاهای اردبیل سوتی پلو یا شیرپلو است که به عنوان یکی از وعده‌های غذایی ناهار بسیار طرف‌دار دارد.

شاید با دیدن نام این غذا برای شما سوال شده باشد که سوتی پلو به چه معناست؟ در زبان ترکی سوت به معنای شیر است. شیری که به تازگی دوشیده شده که در زمان‌های گذشته در این غذا از کاربرد خاصی برخوردار بوده و بر همین اساس نام این غذا را سوتی پلو می‌نامند. این غذا باید با ماهی دودی یا گوشت‌های قلقلی و همچنین خرما یا کشمش سرو شود.

طرز تهیه سوتی پلو

مواد لازم

  • برنج ۴ پیمانه
  • شیر ۴ پیمانه
  • گلاب ۱ ق غذا خوری
  • زعفران ۱ ق غذا خوری
  • کشمش ۱/۲ پیمانه
  • انواع خلال به دلخواه برای تزئین
  • روغن حیوانی و کره به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه سوتی پلو

طرز تهیه سوتی پلو اردبیلی

برنج را پاک کنید و با آب خوب بشورید تا آب برنج زلال شود بمدت ۱ ساعت بگذارید برنج به همراه کمی نمک خیس بخورد وقتی برنج خیس خورد آب آن را خالی کنید.

شیر را به برنج اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم وقتی به جوش آمد زعفران و گلاب را اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج نرم شود مدام بالا سر برنج باشید تا شیر سر نرود و ته دیگش نسوزد زیرا سوتی پلو بخاطر داشتن شیر زود ته می گیرد.

خواندن
طرز تهیه کباب تابه‌ای مرغ به سبک رستورانی

وقتی برنج نرم شد و شیر تمام شد سوتی پلو را بمدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید. در انتهای پخت برنج کمی روغن یا کره روی برنج ریخته و زیر حرارت را خاموش کنید.

داخل تابه ای کمی کره ریخته تا ذوب شود سپس کشمش را داخل تابه ریخته و برای ۲ دقیقه ابتدایی در تابه بگذارید وقتی کشمش پف کردند در تابه را بردارید. خلال های مورد نظر را می توانید با گلاب از قبل خیس کرده باشید و داخل تابه کمی تفت دهید.

سوتی پلو را در دیس بکشید و با خلال و کشمش و پیاز داغ تزئین کنید و به همراه سالاد و … میل کنید.نوش جان

نکات : 

  1. اگر می خواهید سوتی پلو را با ماهی دودی تهیه کنید باید گلاب را حذف کنید.
  2. برای سرو گوشت با این غذا، می بایست مقداری گوشت را با نمک، فلفل و پیاز تفت دهید یا آن را به شکل کوفته ی ریز آماده کنید و سرو نمایید.
  3. این پلوی هیجان انگیز به سه روش تهیه می شود: یا همان طور که گفته شد از زعفران استفاده کنید یا میتوانید به جای زعفران، زردچوبه در برنج بریزید و یا این که سفید سرو کنید.
  4. در هنگام دم کشیدن شیر پلو مراقب باشید که برنج بیشتر از بیست دقیقه دم نکشد چون خیلی زود ته دیگ آن تیره می شود و می سوزد.
  5. برای طعم دهی بیشتر به این غذا از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می شود. به میزانی که برای ذائقه خودتان مناسب است، این طعم دهنده ها را در حین پختن برنج در شیر پلو بریزید.