طرز تهیه پتله پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه پتله پلو ، یکی از خوشمزه ترین غذاهای ساده، مقوی و محبوب همدان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

پتله پلو از غذاهای مشهور و بسیار خوشمزه استان همدان و به خصوص ملایر است. پتله همان گندم آسیاب شده است که با مواد دیگری ترکیب می‌شود و در نهایت یک غذای بی‌نظیر و با ارزش غذایی بالا را در اختیارتان می‌گذارد. البته در شهرهای دیگر ایران از جمله قم و استان مرکزی هم این غذا به روش‌های دیگر پخته می‌شود.

این پلوی مخلوط به دلیل داشتن مواد مغذی خاص مانند گردو و گندم، به‌ عنوان یک وعده غذایی مقوی و انرژی‌بخش برای بدن محسوب می‌شود. وجود پروتئین گیاهی در این غذا و ترکیبات گیاهی دیگر بدون وجود محصولات گوشتی، این غذای محلی را به یک گزینه عالی تبدیل کرده است. در ادامه طرز تهیه پتله پلو اصیل و خوشمزه همدانی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه پتله پلو
طرز تهیه پتله پلو

مواد لازم

  • برنج ۳ پیمانه
  • گندم آسیاب شده ۱.۵ پیمانه
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • کشمش ۱/۲ پیمانه
  • گردو خرد شده ۱/۲ پیمانه
  • پیاز داغ به مقدار لازم
  • زعفران به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه پتله پلو

در اولین قدم، پتله‌ یا همان گندم آسیاب شده را برای دو ساعت در آب بخیسانید. هم‌زمان، برنج را همراه نمک در آب خیس کنید و اجازه دهید تا زمان آبکشی در همان حالت بماند.

پیاز را به شکل نگینی خرد کنید. ماهیتابه را همراه با مقدار کمی روغن روی گاز بگذارید و تا زمان داغ شدن روغن منتظر بمانید. زردچوبه را قبل از اضافه کردن پیازها به تابه اضافه کنید تا کمی روی شعله داغ شود. به این ترتیب، مواد مفید زردچوبه آزاد خواهد شد. پیازها را داخل تابه بریزید و صبر کنید تا رنگ پیازها طلایی یا در اصطلاح کمی سبک شوند.

خواندن
طرز تهیه خرما پلو ، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی

سپس، آب پتله را خالی کرده و آن را به پیازهای سرخ‌شده اضافه کنید. دو لیوان آب را به ترکیب پتله و پیازها اضافه کنید. ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان برای پختن پتله‌ها نیاز است. شعله گاز را کم کنید تا آب مواد به طور کامل تمام شده و گندم‌ها نرم شوند. این نرم شدن باید به شکلی باشد که پتله زیر دندان به‌ راحتی جویده شود.

برنج را درون قابلمه پر از آب در حال جوش بریزید. مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید تا برنج شما زردرنگ شود. پس از آن که برنج قد کشید و نرم شد، آن را آبکش کنید.

برای داشتن ته دیگ، کف قابلمه مقداری روغن بریزید و پس از داغ شدن، سیب‌زمینی حلقه‌شده یا تکه‌های نان لواش را بچینید. سپس، کمی نمک روی آن بپاشید. یک‌ لایه از برنج را درون قابلمه بریزید و روی آن مقداری از مواد پتله را اضافه کنید. این روند مرحله به مرحله و لایه‌ای برنج و پتله را تا جایی انجام دهید که برنج و پتله شما تمام شود.

دمکنی را روی قابلمه بگذارید تا برنج دم بکشد. تا بخار کردن کامل و دم کشیدن صبر کنید، حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم است. پس از دم کشیدن پتله پلو، کره را در یک قابلمه کوچک جداگانه داغ‌ کرده و مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

برنج را درون دیس بکشید و ترکیب کره و زعفران را به‌ عنوان تزیین و عطر و بو بخشیدن، روی برنج بریزید. برای تزیین این غذا، گردو خردشده و کشمش را در یک تابه به‌ صورت جداگانه تفت دهید و پس از آماده‌شدن، آن را روی برنج بریزید.

خواندن
طرز تهیه دمی گوجه‌ فرنگی (دمپخت گوجه)

نکات پخت

  1. گوشت خورشتی نیز به دلخواه در بعضی رسپی ها استفاده می شود. می توانید به‌ جای ترکیب کشمش و گردو، از گوشت خورشتی یا چرخ‌کرده استفاده کنید.
  2. می توانید به دلخواه حبوبات مختلف مثل لوبیا چشم بلبلی یا ماش را به پتله پلو اضافه کنید.
  3. اگر گندم ها پخته نشده بودند مقداری دیگر آب اضافه کنید تا خوب پخته شوند.
  4. حتما پتله‌ها را از ساعت قبل از شروع مراحل پخت در آب خیس کنید. این کار به پخت بهتر آنها کمک می‌کند.
  5. بهتر است برای تهیه ته‌دیگ نان، از نان لواش استفاده کنید تا به‌خوبی سرخ شود و خوردن آن آسان باشد.
  6. می‌توانید برنج پتله پلو را به‌صورت برنج کته هم درست کنید. برای این کار باید برنج و مایع پتله را پیش از آبکشی کردن با هم مخلوط کنید.
  7. این غذا در شهر قم با رشته پلویی هم پخته می‌شود. یعنی در روش قمی، پتله را همراه با رشته پلو و برنج دم می‌کنند.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: