طرز تهیه آبگوشت کرمانی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه آبگوشت کرمانی ، یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین غذاهای نذری کرمان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

آبگوشت از آن دسته غذاهای قدیمی، سنتی و پرطرفدار در بین ایرانیان است. این غذا که از قدیم الایام پایه ثابت سفره ایرانیان بوده است، غذایی بسیار مقوی است که در قدیم باعث بنیه و انرژی کافی برای کار کردن افراد می شده است. آبگوشت که با نام دیزی هم شناخته می شود یکی از غذاهای معروف و سنتی ایرانیان است.

آبگوشت کرمانی یا متنجنه یا مطنجنه یکی از آبگوشت های بسیار خوشمزه و پرطرفدار کرمان و مردم رفسنجان می باشد. آبگوشت کرمانی بیشتر در مراسمات مذهبی به خصوص عاشورا و تاسوعا تهیه می شود و به آن آبگوشت امام حسینی نیز می گویند. در ادامه طرز تهیه آبگوشت کرمانی اصیل، خوشمزه و مجلسی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه آبگوشت کرمانی
طرز تهیه آبگوشت کرمانی

مواد لازم

  • گوشت گوسفندی همراه با دنبه ۱ کیلوگرم
  • سیب زمینی ۴ عدد
  • لوبیا چیتی ۱ پیمانه
  • نخود ۱ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • ترخون، شنبلیه و جعفری ۱۲۰ گرم
  • برگه زردآلو ۱۰۰ گرم
  • مغز گردو ۱۰۰ گرم
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • به ۱ عدد کوچک (اختیاری)
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت کرمانی

برای تهیه آبگوشت کرمانی خوشمزه و سنتی ابتدا نخود و لوبیا را شسته و از شب قبل خیس می کنیم. در این مدت یکی دو بار آب آن را عوض می کنیم تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود. سپس زودپز یا یک قابلمه مناسب را بر می داریم.

خواندن
طرز تهیه بورانی کدو سبز ، خوشمزه و مقوی

در این مرحله پیاز را که شسته و پوست کنده ایم، ریز خرد می کنیم و درون زودپز می ریزیم. گوشت گوسفندی را تکه تکه کرده و به آن اضافه می کنیم. دنبه را به دلخواه برش زده و اضافه می کنیم. به را پوست کنده و ریز خرد می کنیم.

در این مرحله همراه با برگه زرد آلو و نخود و لوبیا به آن اضافه می کنیم. سپس می گذاریم با آب مورد نیاز روی حرارت تا بپزد و گوشت به طور کامل پخته شود. در ادامه یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن، روی حرارت قرار می دهیم.

سپس رب گوجه و ادویه ها و نمک را به روغن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. در ادامه مغز گردو پودر شده را هم اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. سپس آبگوشت به همراه گوشت پخته شده را درون آن می ریزیم.

در این مرحله سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم و به آبگوشت اضافه می کنیم. داخل لیمو عمانی هم چنگال می زنیم و درون آبگوشت می ریزیم. بعد از حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت، آبگوشت را در ظرف مناسب سرو می کنیم.

طرز تهیه آبگوشت کرمانی
طرز تهیه آبگوشت کرمانی

نکات پخت

  1. برای لذیذ شدن آبگوشت کرمانی از گوشت بره استفاده کنید.
  2. می توانید به جای استفاده از لیموعمانی از گرد لیمو به همراه کمی دارچین استفاده کنید.
  3. گردو را باید له کنید سپس به آبگوشت کرمانی اضافه کنید.
  4. سبزی خشک عطر و بوی بیشتری دارد.
  5. از به تازه یا خشک شده استفاده کنید.
  6. در بعضی رسپی ها از برگه هلو نیز استفاده می کنند.
  7. افزودن کمی پودر گوجه باعث لعاب و رنگ بهتر آبگوشت کرمانی می شود.
  8. بعضی‌ها به آبگوشت کرمانی متنجنه کمی هم برنج اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید به این مقدار مواد ۲ قاشق غذاخوری برنج خام هم اضافه کنید و همراه با برگه‌های زردآلو و سایر مواد به آبگوشت اضافه کنید.
  9. علاوه بر برگه زردآلو، به و گوجه فرنگی، می‌توانید برگه هلو را هم به این آبگوشت اضافه کنید.
  10. بهترین راه برای پخت آبگوشت متنجنه، این است که از شب قبل آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا آرام آرام بپزد و جا بیفتد.
  11. روی این آبگوشت را با دارچین و زعفران می‌توانید تزیین کنید.
خواندن
طرز تهیه کوکو قارچ و اسفناج ساده و مقوی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: