طرز تهیه ماست خانگی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه با بافتی خامه ای و سفت آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از پرخاصیت ترین مواد غذایی ماست است که دارای خواص زیادی است و آن را می توان در خانه تهیه کرد. تهیه ماست علاوه بر خوشمزگی بسیار سالم تر از ماست های پاستوریزه بوده سعی کنید از شیر گاو پرچرب استفاده کنید تا ماست با کیفیتی داشته باشید همچنین برای مایه ماست اصلا از ماست های خامه ای استفاده نکنید زیرا کشدار می شود و طعم و مزه خاصی ندارد و حتما از ماست ترش شده محلی استفاده کنید. ماست در سفره ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و با داشتن پروتئین، ویتامین و املاح مختلف برای سلامت بدن بسیار مفید است. در ادامه با آموزش یک ماست خوشمزه همراه ما باشید.

طرز تهیه ماست خانگی

مواد لازم

  • شیر ۳ کیلو
  • ماست ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

ابتدا شیر را روی شعله گاز قرار دهید تا بجوش بیاید. اگر شیر پاستوریزه خریده‌اید که هیچ، بعد از به جوش آمدن شیر آن را خاموش کنید تا دمای آن پایین بیاید؛ اما اگر شیر تازه و ارگانیک خریده‌اید باید اجازه دهید بعد از به جوش آمدن شیر به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با دمای پایین بجوشد. بعد از آن شیر را خاموش کنید تا سرد شود.

دومین مرحله از طرز تهیه ماست، مایه زدن است. دمای شیر که به ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسید باید مایه ماست را به آن اضافه کنید. اگر دماسنج مخصوص دارید به کمک آن دمای شیر را اندازه‌گیری کنید. در غیر این صورت دمای شیر را با انگشت کوچک دستتان اندازه‌ بگیرید. دمای شیر باید به حدی باشد که گرمای آن را حس کنید اما دستتان نسوزد.

خواندن
مجموعه تفریحی گردشگری اقیانوس پارک تهران

مایه ماست را با مقداری شیر رقیق کنید تا یکدست شود سپس آن را از یک سمت ظرف به آرامی وارد شیر کنید. در بعضی دستورها گفته می‌شود که مایه ماست را با ملاقه به آرامی وارد ظرف شیر کنید و در کف ظرف خالی کنید.

حالا باید ظرف ماست را با یک پارچه ضخیم یا پتو بپوشانید و به مدت ۵ تا ۶ ساعت بیرون از یخچال نگه‌دارید. به این مرحله از طرز تهیه ماست گرم‌خانه گذاری می‌گویند.

بعد از گذشت این مدت ماست را داخل یخچال گذاشته و برای ۱۲ ساعت به آن دست نزنید. ماست باید کاملاً سرد و سفت شود. حدودا بعد از یک شب ماست شما حاضر است می توانید آن را میل کنید.نوش جان.

نکته:

  1. اگر از شیر پرچرب استفاده کنید ماست قالبی و سفتی خواهید داشت.
  2. ماست را از قبل داخل محیط قرار دهید تا ترش شود.
  3. اگر دمای شیر مایه زده شده بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد یعنی سوزان باشد، مایه ماست تازه نباشد یا میزان آن زیاد باشد، دمای گرمخانه گذاری بالا باشد، زمان تخمیر طولانی شود یا ماست پس از خروج از گرمخانه به کندی سرد شود، بدون شک ماست ترش می شود.
  4. اگر دمای شیر مایه زده شده و گرمخانه کمتر از دمای بدن باشد و مایه ماست تازه باشد احتمال این که ماست شیرین شود زیاد است.
  5. اگر ماستی که مایه زده شده و گرفته را قبل از سرد شدن کامل ، قاشقی داخل آن کنیم و یا تکان دهیم ماست آب می اندازد پس برای اینکه ماست آب نیاندازد باید چندین ساعت تر جیحا یک روز دریخچال بماند تا خودش را کامل بگیرد اما اگر به هر دلیلی ماست شما آب انداخت آن را دور نریزید و مصرف کنید .