ماهی شوریده یکی از پرطرفدارترین انواع ماهی جنوب است. این ماهی گوشتی سفید دارد که پس از پخت کاملا نرم و لطیف می شود. در این مقاله طرز تهیه ماهی شوریده را به ۳ روش خوشمزه توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه ماهی شوریده

 طرز تهیه ماهی شوریده به روش های مختلف

ماهی شوریده معمولا به ۳ روش زیر طبخ می شود:

  • شکم پر
  • کبابی
  • سرخ کرده

در ادامه هر یک از این روش های پخت را شرح می دهیم.

طرز تهیه ماهی شوریده

روش اول: طرز تهیه ماهی شوریده شکم‌پر

ماهی شوریده شکم‌‌پر، یکی از روش‌های خوشمزه و رژیمی است که به مصرف روغن نیاز ندارد. به‌همین دلیل برای افرادی که باید محدودیت‌های رژیم غذایی را رعایت کنند نیز مناسب است.

مواد لازم برای ۴ نفر

ماهی شوریده

مراحل پخت ماهی شوریده شکم‌پر

طرز تهیه ماهی شوریده شکم پر به شرح زیر است:

  1. مزه‌دار کردن ماهی شوریده: نمک، فلفل، زرچوبه و گل‌پر را به همراه آب نارنج تازه روی ماهی بریزید و همه قسمت‌های ماهی را به این مواد آغشته کنید. حالا ماهی را به مدت یک ساعت در ظرف مناسبی در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.
  1. آماده‌سازی مواد داخل شکم ماهی: پیاز را نگینی خرد کنید و آن را تفت دهید. سیرها را رنده کنید و بعد از طلایی شدن پیاز، به آن اضافه کنید. ۳۰ ثانیه زمان کافیست تا سیر تفت بخورد. زردچوبه و سبزی‌های خردشده را اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی سرخ شوند. چوچاق، خالواش و نعنا خشک را هم در همین مرحله اضافه کنید. حالا گردو را اضافه کنید و کمی سرخ کنید. در نهایت رب انار را به مواد بیفزایید و هم بزنید. با اضافه کردن نمک و فلفل، مواد داخل شکم ماهی آماده می‌شود.
  1. آماده سازی ماهی شکم پر: ماهی را از یخچال خارج کنید و موادی که آماده کردید را داخل شکم ماهی بریزید و آن را کامل پر کنید. با یک نخ و سوزن تمیز شکم ماهی را کاملا بدوزید تا موقع پخت، مواد بیرون نریزد.
  1. طبخ ماهی شکم‌پر: ته سینی فر را چرب کنید، یک لایه پیاز حلقه شده را کف سینی بچینید و ماهی را روی آن قرار دهید. سینی را در فر ۱۸۰ درجه قرار دهید. ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا ماهی شوریده شکم‌پر شما پخته و آماده سرو شود. در طول این زمان یک الی دوبار درب فر را باز کنید و روی ماهی روغن بمالید تا بهتر سرخ شود.
خواندن
معرفی انواع رژیم گیاهخواری | چگونه وگان شویم؟ مواد غذایی ضروری انواع رژیم وگان

روش دوم: طرز تهیه ماهی شوریده کبابی

این طرز پخت ماهی شوریده، که روی ذغال انجام می‌شود، بسیار خوشمزه و سالم است. شما می‌توانید این غذا را در بالکن منزل یا در دل طبیعت درست کنید. در ادامه این طرز پخت ماهی شوریده کبابی را شرح می دهیم.

طرز تهیه ماهی شوریده

مواد لازم برای ۴ نفر

فیله ماهی شوریده ۱ کیلو گرم
پیاز ۲ عدد
آب لیموی تازه ۶ قاشق غذا خوری
نمک، فلفل به میزان لازم
زعفران دم‌کرده به میزان لازم
روغن مایع ۳ قاشق غذا خوری

مراحل پخت ماهی شوریده کبابی

طرز تهیه ماهی شوریده کبابی به صورت زیر است:

  1. مزه‌دار کردن ماهی شوریده: پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را دور بریزید. سپس در ظرفی مناسب روغن مایع بریزید و بعد نمک، فلفل، آبلیموی تازه و زعفران دم‌کشیده را به ظرف اضافه کنید. حالا پیاز را به مواد ظرف بیفزایید و خوب هم بزنید. در قدم بعدی فیله‌های شوریده را به این مواد آغشته کنید. سپس آن را در ظرف مناسبی قرار دهید و در یخچال بگذارید تا یک ساعت استراحت کند. اگر قصد دارید این ماهی را در طبیعت سرو کنید، مراحل آماده‌سازی و مزه‌دار کردن را در خانه انجام بدهید و فقط کباب کردن را برای بعد بگذارید.
  1. کباب کردن ماهی شوریده: آتش را روشن کنید و کمی صبر کنید تا شعله ذغال‌ فروکش کند و برای کباب آماده باشد. بعد فیله‌ها را داخل توری قرار دهید و دو طرف آن‌ها را کباب کنید. بعد از مغزپخت شدن، غذا آماده است.

روش سوم: طرز تهیه ماهی شوریده سرخ کرده

مهمترین بخش از طرز تهیه ماهی شوریده سرخ کرده ادویه ها هستند که می‌توانند طعم بسیار خوبی به ماهی ببخشند.

خواندن
آزمون یوس yos چیست؟ + توضیحات کامل

طرز تهیه ماهی شوریده

مواد لازم برای ۴ نفر

فیله ماهی شوریده ۱ کیلو گرم
روغن مایع سرخ کردنی به میزان لازم
آرد ۳ قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز، دارچین، زیره، زرچوبه، پودر پیاز، کاری، پودر تخم گشنیز، پودر سیر از هر کدام به میزان لازم

مراحل پخت ماهی شوریده سرخ کرده

در ادامه طرز تهیه ماهی شوریده سرخ شده را به صورت گام به گام آموزش داده‌ایم.

  1. مزه‌دار کردن ماهی شوریده: آرد را با مقداری از ادویه‌ها مانند کاری، فلفل‌ قرمز، گرانول سیاه، دارچین، پودر سیر، پودر پیاز، زیره، زرچوبه و نمک خوب مخلوط کنید. سپس تمام تکه‌های فیله ماهی را به پودر به دست آمده آغشته کنید. همه تکه‌های ماهی باید به خوبی به این پودر آغشته شود.
  1. سرخ کردن ماهی شوریده: تابه نسبتا بزرگی را تا نیمه از روغن پر کنید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. سپس تکه‌های ماهی را یکی یکی داخل روغن بگذارید و اجازه دهید تا خوب سرخ شوند. وقتی خواستید طرف دیگر تکه ماهی‌ها را سرخ کنید، با کف‌گیر کمی روی سمت سرخ‌شده فشار بیاورید تا هم روغن آن بیرون بیاید و هم بافت ماهی از بین نرود. در نهایت طرف دیگر را هم سرخ کنید و با دورچین دلخواه سر سفره‌ای که عزیزانتان در آن حضور دارند، ببرید.

خواص مصرف ماهی

آبزیان حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری هستند و مصرف آنها برای بدن بسیار مفید است. حتی پزشکان انواع ماهی را به عنوان یک غذای رژیمی سالم برای بسیاری از بیماران تجویز می‌کنند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین خواص ماهی را نام می‌بریم:

  • منبع غنی امگا۳ برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
  • منبع غنی پروتئین
  • حاوی مواد مغذی مفید برای زنان در دوره بارداری و شیردهی
  • منبع ویتامین D3
خواندن
طرز تهیه شکلات صبحانه خانگی خوشمزه

خرید ماهی جنوب از اسبک ماهی

خرید ماهی جنوب به صورت آنلاین یکی از بهترین راه‌های خرید ماهی شویده است. اسبک ماهی یک فروشگاه اینترنتی باسابقه است که با دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی انواع محصولات دریایی را عرضه می کند. این مجموعه می‌تواند ماهی شوریده و سایر انواع ماهی و میگو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت کاملا تازه درب منزل به شما تحویل بدهد.

به این مقاله امتیاز دهید