طرز تهیه گمنه بوشهری

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه گمنه بوشهری ، غذای سنتی و خوشمزه جنوبی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

گمنه یا للک غذایی با بلغور گندم (جنوبی ها آن را لَلَک می گویند)  است که در استان بوشهر و خوزستان طرفداران بسیاری دارد. جنوبی ها از این غذا به عنوان پلو استفاده می کنند و آن را همراه با خورش ها به ویژه با قلیه ماهی میل می کنند. گمنه از مواد بسیار ساده ای تشکیل شده اما همین مواد ساده و کم، قدرت و انرژی فراوانی را به همراه دارد که باعث شده گمنه در عین سادگی، غذایی مقوی باشد. در ادامه طرز تهیه گمنه بوشهری غذای ساده و مقوی جنوبی را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه گمنه بوشهری

مواد لازم

  • بلغور گندم ۲ پیمانه
  • آب مرغ (یا آب) ۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • زردچوبه ۱/۴ ق چای خوری
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا یک تابه را روی حرارت می گذاریم تا داغ شود سپس بلغور گندم را داخل تابه ریخته و بدون روغن تفت می دهیم تا کمی تغییر رنگ بدهد و طلایی شود حتما پای گاز باشید تا بلغور نسوزد سپس داخل الک ریخته و الک کنید.

پیاز را داخل تابه ریخته و با مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود سپس به آن زردچوبه و نمک و آب مرغ اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاد وقتی جوش آمد شعله را کم کنید.

خواندن
طرز تهیه کوکو بادمجان خانگی خوشمزه و مجلسی

وقتی شعله را کم کردید به آرامی بلغور گندم را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید و اجازه دهید آب قابلمه تمام شود و مانند برنج بلغور گندم را دم بگذارید و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه خوب دم بکشد.

وقتی گمنه دم کشید آن را مانند برنج داخل ظرف سرو کشیده و با قیمه یا مرغ محلی میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی

– معمولاً میزان بلغور گندم و آب با هم برابر است.

– برای اینکه گمنه بوشهری شفته نشود و به صورت دانه دانه باشد، می توانید کمی میزان آب یا آب مرغ آن را از مقدار گفته شده در دستور بیشتر کنید. سپس در مرحله پخت للک، پس از اینکه آب آن جذب شد، شعله گاز را خاموش کنید و برای مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درب قابلمه را بگذارید. پس از گذشت این مدت مجدداً گاز را روشن کنید و زمان دهید تا دم بکشد.

– اگر دوست داشتید که عطر غذا بهتر شود، می توانید به جای روغن مایع از روغن حیوانی استفاده کنید.

– در بوشهر معمولاً گمنه را همراه با ماهی سرخ شده یا قلیه ماهی سرو می کنند.

طرز تهیه گمنه بوشهری
طرز تهیه گمنه بوشهری
به این مقاله امتیاز دهید