طرز تهیه سس هلندی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه سس هلندی ، خوشمزه و لذیذ با روشی راحت و آسان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

سس هلندی یکی از اصلی ترین چاشنی های غذا در آشپزی فرانسوی است، این سس را می توان در کنار انواع مختلف سبزیجات بخار پز شده یا کبابی، تخم مرغ آب پز، استیک مرغ و همچنین دیگر غذاها استفاده نمود. سس هلندی به صورت گرم و تازه سرو می شود. این سس را در ایران به نام هالندی نیز می شناسند. برای مشاهده آموزش کامل طرز تهیه سس هلندی در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه سس هلندی

مواد لازم برای تهیه سس هلندی

  • ۲ عدد زرده تخم مرغ
  • نصف پیمانه آب
  • ۱ قاشق سوپ خوری آب لیمو
  • ۱ قاشق سوپ خوری خردل
  • ۴ قاشق سوپ خوری کره
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه سس هلندی ، در ابتدا به کره ذوب شده نیاز داریم. برای ذوب کردن کره می توان آن را در ماکروفر قرار داد تا ذوب شود و یا می توانید کره را در ماهیتابه و روی حرارت کم ذوب نمایید. نکته قابل توجه در استفاده از کره این است که باید به صورت گرم از آن استفاده شود.

در ظرفی دیگر دو عدد زرده تخم مرغ را به همراه فلفل، نمک و خردل با هم مخلوط نمایید سپس مواد را در مخلوط کن ریخته و به خوبی با هم ترکیب نمایید.

در ادامه کره را به مخلوط کن اضافه کرده و مجددا مواد را با هم مخلوط کنید (دقت داشته باشید که کره حتما گرم باشد). کره را داخل مخلوط کن که روشن است به آرامی ریخته تا کم کم با مواد مخلوط شود. در ابتدا باید به صورت قطره قطره و خیلی کم نصف کره را به مواد اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن نیمی از کره یعنی حدود ۱۰۰ گرم از کره مذاب، مخلوط کن را خاموش کرده و سپس غلظت سس را مورد بررسی قرار دهید. به حالت سس توجه کنید اگر سس نبریده باشد در مرحله بعد می توان کره را سریعتر به مخلوط کن اضافه نمود.

در ادامه بقیه کره را به مخلوط کن اضافه کرده و غلظت سس را مدام بررسی کنید. کره باعث رقیق تر شدن سس خواهد شد پس اگر سس غلیظ تری می خواهید از کره کمتری استفاده نمایید.

حال باید سس را مزه نمایید و در صورت نیاز نمک و فلفل را مجددا به مواد اضافه نماید. در ادامه مقداری آبلیمو به مواد اضافه کرده و مخلوط نمایید و مجددا مزه سس را بررسی کنید و با توجه به ذائقه تان مزه دارش کنید.

در ادامه در صورت غلیظ بودن سس هلندی باید مقداری آب به آن اضافه نمایید. کمی آب را به مخلوط کن اضافه نموده و غلظت آن را بررسی نمایید. بهتر است تا آب را قاشق قاشق و کم کم به مواد اضافه کنید تا سس تان رقیق نشود.

سس هلندی شما آماده سرو است. این سس باید به صورت گرم خورده شود. در صورت سرد شدن سس بعد از چند ساعت می توانید به روش بن ماری سس را مجددا گرم نمایید(ظرف سس را روی بخار آب جوش قرار داده تا گرم شود). نوش جان

طرز تهیه سس هلندی