طرز تهیه باقلوای سید

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه باقلوای سید را خواهیم داشت. برای آشنایی با طرز تهیه این شیرینی معروف رشتی با ما همراه باشید.

باقلوا یکی از شیرینی های محبوب و لذیذ بوده که در ایران، ترکیه و برخی از کشورهای عربی تهیه می شود. پایه این دسر خوشمزه خمیر می باشد که درون آن با انواع مغزها مانند گردو، پسته، بادام و… پر و با شهد مخصوص باقلوا آماده سرو می شود.

باقلوای سید یک نوع باقلوای متفاوت مخصوص شهر رشت است که به نام باقلوای سید معروف شده است. این باقلوای لذیذ را می توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه باقلوای سید لذیذ و خوشمزه به روش رشتی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه باقلوای سید
طرز تهیه باقلوای سید

مواد لازم

  • آرد قنادی ۲ پیمانه
  • نشاسته گل ¼ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • آب ۱ فنجان
  • گلاب ½ فنجان
  • کره ذوب شده ۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو یا مغز پسته به مقدار لازم (اختیاری)

مواد لازم برای شربت باقلوا

  • شکر ۲۵۰ گرم
  • آب ۱ لیوان
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه باقلوای خوشمزه سید، ابتدا یک کاسه بزرگ بر می داریم و نشاسته را با آب سرد و گلاب در آن حل می کنیم. وقتی نشاسته به خوبی حل شد، آرد را کم کم الک کرده و به نشاسته اضافه می کنیم.

تمام آرد را که اضافه کردیم و هم زدیم و یک خمیر یکدست بوجود آمد، تخم مرغ را درون خمیر می شکنیم و دوباره هم می زنیم تا کامل با خمیر ترکیب شود. سپس کره را هم ذوب کرده و به خمیر اضافه می کنیم و آنقدر هم می زنیم تا خمیر یکدست شود.

خواندن
طرز تهیه شکلات صبحانه خانگی خوشمزه

حالا یک لیوان بزرگ آب کنار دستمان قرار می دهیم و کم کم آب را به خمیر اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا غلظت خمیر مانند دوغ شود. خمیر را از یک صافی عبور می دهیم تا گلوله ای اگر درون آن وجود داشت از بین برود.

محلول خمیری شکل باید کاملا صاف و یکدست باشد. سپس زعفران دم کرده را هم به آن اضافه می کنیم و مجدد با همزن دستی می زنیم تا یکدست شود. خمیر را گوشه ای می گذاریم تا نیم ساعت استراحت کند.

زمانی که خمیر در حال استراحت است، شربت باقلوا را تهیه می کنیم. یک قابلمه برداشته و شکر و آب را با هم درون آن می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا شکر حل شود و شروع به جوشیدن کند. شربت که غلیظ شد، کمی زعفران دم کرده نیز به آن اضافه می کنیم. در آخر آبلیمو را اضافه کرده و شربت را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

حالا خمیر را درون یک بطری سس خالی که سر باریک دارد می ریزیم. یک تابه را روی حرارت قرار داده و کف آن را با فرچه چرب می کنیم. سپس خمیر را به صورت رشته ای و توری شکل کف تابه می ریزیم.

چند ثانیه صبر می کنیم تا چسبندگی خود را از دست بدهد، سپس از تابه خارج می کنیم. این کار را ادامه می دهیم تا خمیر تمام شود. توری های پخته شده را روی سفره پارچه ای پهن می کنیم تا خنک شود.

خواندن
طرز تهیه قطاب ، شیرینی خوشمزه و سنتی یزد | Qottab

توری ها را به گونه ای تا می کنیم که مستطیل شود. سپس نسبت به ذائقه خود مقداری مغز گردو یا پسته درون آن قرار داده و رول می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه یک تابه سرد برمی داریم و رول های باقلوا را درون آن به صورت منظم می چینیم به طوری که کامل پر شود.

سپس روغن سرد را روی آن می ریزیم و تابه را روی شعله گاز قرار می دهیم تا باقلواها سرخ شود. پس از آن باقلواها را روی یک پارچه تمیز یا توری قرار می دهیم تا روغن آن گرفته شود. (باقلواها را نباید در روغن داغ سرخ کرد، زیرا روغن داغ باعث می شود پف کند و شکل خود را از دست دهد).

اگر باقلوا اضافه ماند لازم است تابه و روغن را بگذاریم کامل سرد شود و سپس باقلوا های باقی مانده را درون آن می چینیم و مجددا روی حرارت قرار می دهیم.

باقلوا های سرخ شده را کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتند. شربت و باقلواها باید ولرم باشد. باقلواها را درون شربت قوطه ور می کنیم تا شربت را به خود جذب کنند. سپس آنها را خارج می کنیم و درون یک ظرف مناسب می چینیم و با چای سرو می کنیم.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

خواندن
طرز تهیه فرنی شیره انگور خوشمزه و مقوی