طرز تهیه باقلوای یزدی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه باقلوای یزدی را خواهیم داشت. برای آشنایی با طرز تهیه این شیرینی معروف یزدی با ما همراه باشید.

باقلوا یکی از شیرینی های محبوب و لذیذ بوده که در ایران، ترکیه و برخی از کشورهای عربی تهیه می شود. پایه این دسر خوشمزه خمیر می باشد که درون آن با انواع مغزها مانند گردو، پسته، بادام و… پر و با شهد مخصوص باقلوا آماده سرو می شود.

باقلوای یزدی نوعی خوشمزه از این شیرینی است که با انواع ترکیه ای آن متفاوت است. باقلوا یزدی جزو آثار ملموس این شهر به ثبت رسیده است. برای تهیه این باقلوا می توانید هم خمیر را خودتان در منزل تهیه کنید و یا از خمیر یوفکا استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه باقلوا یزدی خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه باقلوای یزدی
طرز تهیه باقلوای یزدی

مواد لازم

  • آرد ۲ لیوان
  • شیر نصف لیوان
  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • کره آب شده ۱۰۰ گرم
  • روغن یک چهارم لیوان
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

مواد لازم میانی باقلوا

  • گردو آسیاب شده ۳۰۰ گرم
  • پودر قند نصف لیوان
  • پودر هل یک قاشق چایخوری

مواد لازم شربت باقلوا

  • آب دو سوم لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • گلاب یک سوم لیوان
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه باقلوای یزدی 

برای تهیه باقلوای یزدی خوشمزه، ابتدا خمیر باقلوا را درست می کنیم. در یک ظرف مناسب، زرده تخم مرغ، شیر و روغن را با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شود. سپس آرد و بیکینگ پودر را کم کم اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا جایی که خمیر به دست نچسبد. سپس خمیر را در دمای محیط به مدت ۱ ساعت استراحت می دهیم.

خواندن
طرز تهیه کاچی خوشمزه و مخصوص به روشی عالی

تا زمانی که خمیر استراحت می کند، شربت باقلوا را درست می کنیم. شکر و آب را درون یک قابلمه می ریزیم، سپس گلاب و زعفران و پودر هل را هم اضافه می کنیم و می گذاریم روی حرارت تا شکر کامل حل شود. اجازه می دهیم شربت بجوشد تا کمی غلیظ شود. سپس قابلمه را از روی حرارت کنار گذاشته و اجازه می دهیم شربت کاملا خنک شود.

حالا یک کاسه دیگر بر می داریم و مواد میانی باقلوا که شامل گردو آسیاب شده، پودر هل و پودر قند هستند را در کاسه با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

حالا پس از تمام شدن زمان استراحت خمیر، به سراغ آن می رویم. خمیر را به چهار قسمت تقسیم می کنیم. سطح کار را آرد پاشی می کنیم. هر قسمت خمیر را با وردنه باز می کنیم. خمیرها باید خیلی نازک باشد.

قالبی که می خواهیم در آن باقلوا را درست کنیم، روی خمیر می گذاریم و برش می دهیم تا خمیر به شکل قالب برش بخورد. کف قالب را اول با کره آب شده چرب می کنیم. یک لایه خمیر کف آن می گذاریم. سپس دوباره کره می مالیم و لایه بعدی را روی آن قرار می دهیم و دوباره روی آن کره می مالیم.

حالا از مواد میانی روی خمیر می ریزیم و با پشت قاشق فشرده می کنیم و روی آنها را کره می مالیم. سپس یک لایه خمیر دیگر قرار می دهیم و روی آن هم کره می مالیم و مجددا یک لایه خمیر دیگر پهن می کنیم. کره باقیمانده را روی لایه آخر می ریزیم.

خواندن
طرز تهیه کیک فنجانی خوشمزه و بدون فر

قبل از اینکه قالب را درون فر بگذاریم، باقلوا را به شکل لوزی (و یا هر فرم دلخواه) برش می دهیم. فر را از قبل در دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. قالب را در فر گذاشته و حدود ۴۵ دقیقه می گذاریم باقلوا با همین دما بپزد و خمیر طلایی رنگ شود.

پس از این مدت زمان، باقلوا را از فر خارج می کنیم و تا داغ است شربت سرد را روی آن می ریزیم. دقت کنید که حتما شربت سرد باشد و باقلوا داغ. در آخر باقلوا را با پودر پسته تزیین کنید. اجازه دهید باقلوا درون یخچال به مدت ۱ ساعت استراحت کند تا شربت به خورد آن برود و سپس در کنار یک چای خوش طعم سرو نمایید.

طرز تهیه باقلوای یزدی
طرز تهیه باقلوای یزدی

باقلوای یزدی با خمیر یوفکا

برای تهیه این باقلوای خوشمزه با خمیر یوفکا، مشابه دستور بالا باید پیش بروید، با این تفاوت که دیگر احتیاجی به تهیه خمیر باقلوا نیست و برای خمیر باقلوا از خمیر آماده یوفکا استفاده می کنید. یک ظرف یا قالب مناسب برای پخت باقلوا را انتخاب کنید و کف ظرف را با کره ذوب شده کمی چرب کنید.

سپس خمیر یوفکا را باز کنید و سه لایه روی هم (فقط برای لایه زیرین) قرار دهید و روی لایه ها را با کره رومال کنید. سپس از مواد میانی روی خمیر بریزید و فشرده کنید و به همین روش لایه ها را به همراه کره تکرار کنید تا مواد تمام شود. لایه آخر را نیز سه لایه بگذارید و روی لایه را با کره رومال کنید.

خواندن
طرز تهیه کیک خرفه ، یکی از کیک های خوشمزه ایرانی

بعد از اینکه لایه ها را چیدید باقلوا را به صورت لوزی برش بزنید. سپس در فر گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ قرار دهید تا پخته شود. در انتهای پخت روی فر را روشن کنید تا سطح باقلوا نیز گریل شود. وقتی باقلوا را از فر خارج کردید، شربت سرد را روی باقلوای گرم بریزید تا شربت جذب شود. سپس با کمی پودر پسته تزئین کنید.

چند نکته

  • برای مواد میانی باقلوا می توانید از گردو آسیاب شده، پودر بادام یا پودر پسته و یا به دلخواه از ترکیب تمامی آنها استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید حتما شربت سرد و باقلوا گرم باشد. اگر هر دو گرم باشند باقلوا خمیر می شود و اگر سرد باشند جذب هم نمی شوند.
  • بادام را قبل از پودر کردن در فریزر قرار دهید. این کار باعث می شود بادام روغن نیندازد.
طرز تهیه باقلوای یزدی
طرز تهیه باقلوای یزدی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: