طرز تهیه شامی بابلی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شامی بابلی ، یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محبوب مازندران را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شامی از آن دسته غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که اگر جزو عاشقان گوشت و کباب هستید قطعا این غذا یکی از لذیذترین غذاهای لیست شما خواهد بود. همه ما حداقل یک بار شامی را امتحان کرده ایم و از مزه بی نظیر و خوش طعم آن لذت برده ایم. این غذا یکی از محبوب ترین غذاها در بین ایرانیان است. شامی در مناطق و شهرهای مختلف ایران ممکن است به روش های مختلفی درست شود و انواع شامی با اسم هایی چون شامی سیب زمینی، شامی نخود، شامی لپه و… وجود دارد.

شامی بابلی همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به شهر بابل استان مازندران می باشد، البته این غذای خوشمزه به دلیل طعم خوبی که دارد تقریبا در تمام شهرهای ایران شناخته شده می باشد. این شامی خوشمزه هم مانند دیگر غذاهای شمالی دارای موادی مانند گردو، سبزیجات محلی، لپه و گوشت چرخ کرده می باشد. در ادامه این مطلب طرز تهیه این غذای لذیذ را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شامی بابلی
طرز تهیه شامی بابلی

مواد لازم

  • گوشت گوساله بدون چربی ۴۰۰ گرم
  • سبزی شامی ۱ پیمانه (سبزی های مورد استفاده در شامی بابلی شامل جعفری و گشنیز و نعنا و شنبلیله و تره و برگ سیز و سبزی های محلی می باشد).
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • لپه ۱ پیمانه
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد
  • گردوی چرخ شده نصف پیمانه
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • ادویه دلخواه به میزان لازم

طرز تهیه شامی بابلی

لپه و سیب زمینی را با کمی آب می پزیم و می گذاریم آبش کامل برود. گوشت و پیاز را در روغن تفت دهید. ادویه‌ها به جر نمک را به گوشت و پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید. یک پیمانه و نیم آب جوش اضافه کرده و با شعله ملایم می گذاریم خوب بپزد و آبش برود.

گوشت و لپه و سیب زمینی پخته شده را کنار می گذاریم تا کاملا خنک شوند. سپس در چرخ گوشت چرخ کرده یا در غذا ساز بریزید.

گردو، سبزی، نمک و ادویه‌ها را به گوشت و سیب زمینی اضافه کنید. می توانید همه را با هم چرخ کنید.

مواد را در ظرفی ریخته و تخم مرغ‌ها را دانه دانه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا حالت چسبندگی پیدا کند.

از مواد شامی گلوله ای کوچک بردارید و با دست شکل دهید و دو طرف آن را با حرارت ملایم در روغن سرخ کنید.

طرز تهیه شامی بابلی
طرز تهیه شامی بابلی

نکات پخت

– در تهیه شامی بابلی اصیل، گوشت ابتدا پخته و بعد با مواد دیگر چرخ میشود. اما اگر نمیخواهید این کار را بکنید می توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

– برخی در شامی نخود و لپه با هم می ریزند و برخی فقط نخود خالی استفاده می کنند و برخی از لپه به تنهایی استفاده می کنند. همچنین این شامی را می توانید با موادی نظیر سویا و لوبیا چیتی و… هم بپزید.

– سبزی اصلی این شامی ترکیبی از جعفری، تره، شنبلیله، زلنگ، اناریجه، گشنیز، سیر، سرسم و اوجی میباشد. سرسم و اوجی از خونواده نعنا هستند و زلنگ و اناریجه هم از سبزی های کوهی شمال هستند که از دامنه کوه جمع میشوند. اگر سبزی های محلی در دسترستان نیست از همان مواردی که در بالا گفتیم استفاده کنید. همچنین برخی سبزی قرمه را جایگزین سبزی شمالی می کنند.

– می توانید این شامی را بدون گوشت نیز تهیه کنید.

– اگر از گوشت استفاده می کنید باید بدون چربی باشد.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: