طرز تهیه قیسی پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه قیسی پلو آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با این غذای لذیذ و خوشمزه بیشتر آشنا شوید.

قیسی پلو یکی از غذاهای شیرین می باشد و اصالتا اردبیلی بوده که با گوشت مرغ و یا گوشت چرخ کرده قلقلی و یا گوشت خورشتی درست می شود و دارای قیسی و کشمش است. این غذا هم به صورت مخلوط با پلو و هم به صورت جدا درست می شود البته به صورت پلو مخلوط بیشتر رایج است. قیسی پلو یک غذای سنگین است و به همین دلیل بهتر است از آن به عنوان وعده اصلی در نهار و یا شام استفاده کنید. همچنین مصرف انواع پیش غذا های طبیعی مانند سالاد شیرازی، سالاد هویج و یا نوشیدنی هایی مانند موهیتو و لیموناد همراه با این غذا می تواند مکمل های خوبی باشد.

طرز تهیه قیسی پلو

مواد مورد نیاز

برنج چهار پیمانه

فیله مرغ یا سینه مرغ به مقدار لازم

برگه زردآلو یا همان قیسی ۴۰۰ گرم

نمک و دارچین و فلفل به مقدار دلخواه

کشمش ۱/۴ پیمانه

کره و زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه قیسی پلو

طرز تهیه قیسی پلو

ابتدا مقداری کره به همراه روغن را داخل قابلمه ریخته تا داغ شود سپس سینه مرغ یا فیله بدون استخوان مرغ را اضافه کرده و خوب سرخ می کنیم تا طلایی شود سپس در حین سرخ شدن به آن زعفران و کمی نمک و فلفل سیاه  افزوده و روش مقداری آب ریخته و اجازه می دهیم تا مرغ ها خوب مغز پخت شوند.

قیسی ها را داخل آب سرد غوطه ور کنید بگذارید چند دقیقه بماند تا تمیز شود این کار را چند بار تکرار می کنیم سپس قیسی ها را آبکش کرده و داخل تابه مقداری کره ریخته و قیسی ها را خوب تقت می دهیم (می توانید قیسی ها را درسته و یا با قیچی آشپزخانه به دو قسمت تقسیم کنید) قیسی های تفت داده شده را خارج و کنار می گذاریم.

داخل همان تابه کشمش ها را نیز تفت داده و برای دو دقیقه درب تابه را گذاشته تا نرم شوند.

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید سپس داخل قابلمه آب ریخته تا به جوش بیاد سپس برنج را اضافه می کنیم و کف روی برنج را می گیریم سپس برنج را آبکش کرده و کف قابلمه نچسب روغن ریخته و چند عدد از قیسی ها را می چینیم و سپس روی یک لایه برنج ریخته و مقداری از قیسی تفت خورده به همراه کمی دارچین را اضافه می کنیم.

این کار را در چند لایه تکرار کنید تا برنج تمام شود سپس در انتهای پخت به آن کمی روغن یا کره به همراه زعفران دم کرده اضافه کنید و در ظرف سرو کشیده و با کشمش ها تزئین می کنیم و به همراه مرغ های پخته شده در مرحله اول سرو می کنیم. نوش جان