طرز تهیه کاپوچینو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه کاپوچینو حرفه ای و خانگی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کاپوچینو یکی از مشتقات نوشیدنی محبوب و پرطرفدار اسپرسو می باشد. یکی بودن زادگاه این دو قهوه، تایید می کند هر دوی آنها مانند دو دوست جدانشدنی از هم هستند. همانطور که قهوه اسپرسو در کشور ایتالیا متولد شد، کاپوچینو هم برای اولین بار در این کشور تولید شد.

این نوشیدنی ایتالیایی اصیل (cappuccino) نام گروهی از کاتولیک هاست. مردم ایتالیا ظاهر این نوشیدنی را مشابه راهبان “کاپوچین” می پندارند و می گویند این نوشیدنی به همین دلیل، کاپوچینو نام گرفته است.

کاپوچینو همان اسپرسو است با مقداری شیر، تقریبا ۲ برابر اسپرسو. با همین یک جمله می توان فهمید که اگر اسپرسو نباشد، کاپوچینو هم نیست. هرچند که در بعضی از مکان ها به جای اسپرسو از قهوه های دمی استفاده می کنند، این کار سلیقه ای بوده اما از لحاظ ساختار اصلی کاپوچینو اشتباه است.

طرز تهیه کاپوچینو

طرز تهیه کاپوچینو

برای آماده کرده کاپوچینو از سه روش می توان استفاده کرد. اولین روش، درست کردن آن با موکاپات می باشد. دومین روش، آماده کردن کاپوچینو با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز است. و سومین روش که راحت ترین روش هم هست، خرید کاپوچینو فوری می باشد.

مواد لازم

شیر پر چرب : ۲۰۰ میلی لیتر

شکر : ۱/۲ قاشق چایخوری

قهوه یا اسپرسو دم کرده برای هر فنجان : ۱/۳ فنجان

آماده کردن با موکاپات

در ابتدا قهوه را به وسیله موکاپات عصاره گیری می کنیم. بعد از آماده شدن قهوه ، شیر را داخل شیر جوش یا ظرف دیگری داغ می کینم. (نباید شیر قُل بخورد).

بعد از گرم شدن شیر، به وسیله همزن، شیر را به حالت خامه طور تبدیل می کنیم. نکته ای را که باید در اینجا رعایت کنیم این است که همزن را نباید بچرخانیم. کافی است همزن را در وسط شیر قرار می دهیم و کمی آن را تکان می دهیم.

بعد از اینکه شیر افزایش حجم پیدا کرد،شیر را به فنجان قهوه اضافه می کنیم.

آماده کردن با اسپرسو ساز

برای درست کردن کاپوچینو با این روش کافی است یک شات اسپرسو از دستگاه بگیرید. سپس شیر را داخل پیچر می ریزیم (مقدار شیر باید تقریبا یک سوم حجم پیچر باشد)، و آن را در زیر نازل بخار آب جوش اسپرسو ساز قرار می دهیم.

بخار آب جوش باعث می شود، شیر حالت خامه طور شود و افزایش حجم پیدا کند. زمانی که حجم شیر به سر پیچر نزدیک شد، پیچر را پایین تر آورده تا سر نازل با بر روی طیح شیر قرار بگیرد. این کار باعث می شود بر روی سطح شیر کف شیر ایجاد می شود.

بعد از اینکه شیر به اندازه مورد نیاز کف کرد، دستگاه را خاموش کرده، شیر و کف آن را به فنجانی که از قبل اسپرسو را داخل آن ریخته بودیم، اضافه می کنیم. کاپوچینوی ما آماده است.

طرز تهیه کاپوچینو

مواد لازم برا تهیه کاپوچینو با نسکافه

نسکافه ۲ قاشق غذاخوری

شکر ۲ قاشق غذاخوری

آب جوش ۲ قاشق غذاخوری

شیر ۲ پیمانه

طرز تهیه

پودر قهوه یا نسکافه را به همراه شکر داخل کاسه ای بزرگ بریزید و با هم مخلوط کنید. آب جوش را به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا مواد داخل آب حل شوند. حال باید مواد داخل کاسه را با همزن برقی خوب بزنید تا زمانی که مواد یکدست شده و کاملا فرم بگیرد. این کار حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول می کشد تا زمانی که مخلوط به پره های همزن بچسبد و کشدار شود.

شیر را داخل شیر جوش یا قابلمه ای کوچک روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. بلافاصله شعله را کم کنید و ۲ دقیقه دیگر حرارت دهید.

از مخلوط نسکافه آماده شده حدود ۱ قاشق غذاخوری داخل هر فنجان بریزید. شیر داغ را داخل هر فنجان بریزید تا روی مواد را بپوشاند. در آخر با کمک قاشق چایخوری، مخلوط نسکافه را آرام داخل شیر داغ حل کنید تا کاپوچینو کاملا یکدست شود.

بعد از آن که کاپوچینو یکدست شد، برای تزیین روی آن کمی دیگر از نسکافه فرم گرفته بریزید. در نهایت میتوانید روی کاپوچینو بدون دستگاه را با پود کاکائو تزیین و نوش جان کنید.