تفاوت قهوه ترک با اسپرسو و آشنایی با خواص هریک

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ تصمیم گرفتیم تا در رابطه با تفاوت قهوه ترک با اسپرسو صحبت کنیم، برای آشنایی بیشتر با خواص هریک با ما باشید.

قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا است و انواع مختلفی از آن وجود دارد. قهوه ترک و اسپرسو طرفداران زیادی دارند و همه‌روزه در سراسر دنیا مصرف می‌شوند. افرادی که به‌صورت حرفه‌ای قهوه می‌خورند می‌توانند به راحتی قهوه ترک و اسپرسو را از یکدیگر تشخیص دهند. با این حال بسیاری از افراد هستند که توانایی تشخیص قهوه‌ها از یکدیگر را ندارند؛ بنابراین در این مقاله به تفاوت قهوه ترک با اسپرسو خواهیم پرداخت.

آشنایی با قهوه ترک

قبل از پرداختن به تفاوت‌ قهوه ترک و اسپرسو بهتر است به معرفی این دو قهوه بپردازیم. قهوه ترک محبوبیت زیادی دارد و در میراث فرهنگی کشور ترکیه به ثبت رسیده است. این قهوه قدمت طولانی دارد و در سال ۱۵۰۰ میلادی در ترکیه استفاده می‌شد. این نوشیدنی انواع مختلفی دارد که شامل قهوه دیبک، قهوه آدنا، قهوه ترک تلخ، قهوه بنه و قهوه سواری هستند. این قهوه از دانه‌های قهوه عربیکا درست شده که از ذرات بسیار ریز آسیاب شده تشکیل می‌شوند. قهوه ترک از قوی‌ترین قهوه‌ها محسوب می‌شود و دارای کافئین نسبتا متوسط است.

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

آشنایی با اسپرسو

اسپرسو نوعی روش تهیه قهوه محسوب می‌شود که منحصربه‌فرد بوده و با سایر قهوه‌ها متفاوت است. اسپرسو برای اولین بار در ایتالیا و در اواخر قرن بیستم کشف شد و همین تاریخچه می‌تواند یکی از مهم‌ترین تفاوت قهوه ترک با اسپرسو به شمار برود. همچنین اسپرسو بسیار غلیظ بوده و کافئین زیادی دارد. جالب است بدانید که دانه‌های اسپرسو با دانه‌های قهوه معمولی یکسان هستند و از انواع قهوه اسپرسو می‌توان به دابل اسپرسو یا دوپیو، دابل ریسترتو یا ریسترتو، آمریکانو، لانگ بلک، موکاچینو، لانگو، کن پانا، آفوگاتو، کورداتو و… اشاره کرد.

اصلی ترین تفاوت قهوه ترک و اسپرسو چیست؟

قهوه ترک و اسپرسو از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت هستند که در این بخش به‌صورت کامل در این باره صحبت خواهیم کرد:

آسیاب دانه‌های قهوه ترک و اسپرسو

دانه‌های قهوه ترک از نوع عربیکا هستند و به ریزترین حالت ممکن آسیاب می‌شوند. در واقع قهوه ترک به‌صورت پودر دیده می‌شود و بافت بسیار نرمی دارد. با استفاده از آسیب‌های دستی در منزل می‌توان دانه‌های قهوه‌ ترک را آسیاب کرد. دانه‌های اسپرسو در اندازه‌های درشت‌تر آسیاب می‌شوند و علت آن عبور آسان آب از پودر قهوه است. همچنین دانه‌های اسپرسو می‌توانند با توجه به قهوه‌ساز شما آسیاب شوند. در این صورت می‌توانید هنگام خرید عنوان کنید که قهوه را برای چه دستگاهی می‌خواهید.

خواندن
بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

ابزار تهیه قهوه ترک و اسپرسو

یکی دیگر از تفاوت های قهوه ترک و اسپرسو در ابزار آنها است. برای تهیه قهوه ترک از قهوه‌جوش استفاده می‌شود که به آن ایبریک یا جذوه گفته می‌شود. این قهوه‌جوش دسته بلندی دارد و بدون نگرانی از بابت سوختن دستتان می‌توانید قهوه مورد علاقه خود را تهیه کنید. سرو قهوه توسط ایبریک به‌خاطر دهانه باریکی که دارد آسان است و کف تولید می‌کند. ابزار تهیه اسپرسو دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات است. موکاپات در دو مدل برقی و گازی وجود دارد و قیمت آن از اسپرسوساز ارزان‌تر است. کار با دستگاه اسپرسوساز و موکاپات بسیار راحت بوده و نیازی نیست از قهوه‌جوش استفاده کنید.

طعم قهوه ترک و اسپرسو

قهوه ترک و اسپرسو هر دو از طعم‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند و غلظت بالایی دارند. برای تهیه این دو قهوه از دانه‌های عربیکا و روبوستا استفاده می‌شود. همچنین طعم‌های هر کدام متفاوت هستند و در جهت تفاوت قهوه ترک و قهوه اسپرسو باید گفت طعم قهوه ترک ملایم‌تر است و دانه‌های آن را هنگام خوردن احساس خواهید کرد؛ اما اسپرسو به‌خاطر فیلتر شدن دانه‌های قهوه به‌صورت کاملاً صاف و بدون ذرات قهوه تهیه می‌شود. ناگفته نماند برای کم کردن تلخی قهوه و طعم بهتر آن می‌توان از پودر کاکائو، دارچین، عصاره وانیل، شکر، نمک، شیر خشک و سایر افزودنی‌ها استفاده کرد.

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

طرز تهیه قهوه ترک و اسپرسو

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های قهوه ترک و اسپرسو طرز تهیه آنها است که عبارتند از:

طرز تهیه قهوه ترک

ابتدا پودر قهوه ترک را با آب سرد مخلوط کنید و درون قهوه‌جوش بریزید. قهوه‌جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید و کاملاً حواستان باشد تا قهوه را قبل از جوش آمدن کامل از روی حرارت بردارید. برای حرارت دادن قهوه ترک تنها چند دقیقه کافی است و باید حواس خود را به طور کامل به آن بدهید تا کیفیت مطلوب حاصل شود. زمانی که قهوه کف کرد بلافاصله آن را از روی حرارت بردارید و کف را درون فنجان موردنظر بریزید. پس از ۱۵ ثانیه بعد قهوه‌جوش را از روی حرارت بردارید و قهوه را نیز درون فنجان بریزید.

تهیه قهوه ترک به طور کلی بین ۷ الی ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. قهوه ترک حجم کمی دارد و بسیار سنگین و غلیظ است و برای سرو آن باید از فنجان‌های کوچک استفاده کنید. اگر نمی‌توانید طعم تلخ قهوه تحمل کنید بهتر است به جای آب از شیر استفاده کنید. همچنین حجم قهوه ترک بین ۸۰ الی ۱۰۰ سی‌سی است. سرو قهوه ترک همراه با باقلوا یا شیرینی‌های دیگر از میان‌وعده‌های لذیذ به شمار می‌رود.

خواندن
معرفی 6 مورد از بهترین چای ها برای کاهش وزن و لاغری

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز

مقدار مناسبی از دانه‌های قهوه اسپرسو را درون اسپرسوساز بریزید و منتظر باشید تا آماده شود. دانه‌های قهوه در توری بالای دستگاه و آب جوش در قسمت پایینی آن قرار می‌گیرد. آب در دمای ۹۰ درجه باید جوش بیاید و فشار بالایی بر آن اعمال کنید تا با عبور آب از میان دانه‌های قهوه، اسپرسو آماده شود.

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

طرز تهیه اسپرسو موکاپات

کار با دستگاه موکاپات بسیار راحت‌تر است و در اولین گام باید درون محفظه دستگاه آب سرد بریزید. سپس توری قهوه را درون محفظه قرار دهید و دانه‌های قهوه را به آن اضافه کنید. با بستن موکاپات آن را روی شعله ملایم قرار دهید و هم بزنید. به محض اینکه قهوه جوش آمد می‌توانید آن را سرو کنید. زمان تهیه اسپرسو نسبت به قهوه ترک بسیار کمتر است و حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشد. اسپرسو نیز همانند قهوه ترک حجم کمی دارد و بسیار سنگین و غلیظ است. برای اسپرسو از شات استفاده می‌شود که حجم آن حدود ۲۵ الی ۳۰ سی‌سی است. اسپرسو دبل نیز ۵۰ الی ۶۰ سی‌سی حجم دارد.

نکات تهیه قهوه ترک و اسپرسو

برای آن که قهوه خوش‌طعم و باکیفیتی تهیه کنید بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • نکات تهیه قهوه ترک

  • قهوه آسیاب شده تازه استفاده کنید تا قهوه شما کف کند.
  • برای کف کردن قهوه آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و سه بار هم بزنید.
  • قهوه ترک را حتماً با آب سرد تهیه کنید و به هیچ عنوان از آب گرم یا داغ استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از شکر آن را همراه با قهوه و آب درون ظرف مناسب مخلوط کنید و سپس درون قهوه‌جوش بریزید.

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

  • نکات تهیه اسپرسو

  • در محفظه مخصوص دانه‌های قهوه از دیگر افزودنی‌ها مانند شکر استفاده نکنید.
  • دانه‌های درشت باعث می‌شوند آب با سرعت از فیلتر عبور کند که در نتیجه قهوه بدون طعم خواهید داشت.
  • از آب تصفیه شده برای تهیه اسپرسو استفاده کنید تا دستگاه اسپرسوساز دچار رسوب نشود.
  • برای جلوگیری از سرد شدن اسپرسو از قبل فنجان‌های خود را با آب داغ گرم کنید.
خواندن
طرز تهیه شیر بادام مقوی و خانگی

خواص و فواید قهوه ترک و اسپرسو

تا اینجا با تفاوت قهوه ترک و اسپرسو از جهات گوناگون آشنا شدیم و بهتر است از خواص و فواید آنها نیز آگاه شویم:

خواص قهوه ترک

مهمترین خواص نوشیدن قهوه ترک کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ است. همچنین این قهوه می‌تواند تا ۴۵ درصد سنگ کیسه صفرا را از بین ببرد. قهوه ترک حاوی کافئین است و انرژی روزانه بدن را تامین می‌کند. البته به یاد داشته باشید هر فنجان قهوه ترک حاوی ۵۰ میلی‌گرم کافئین است و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. دیگر خواص مصرف قهوه ترک عبارتند از:

  • تراکم استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • مانع افزایش فشار خون می‌شود.
  • به سلامت و بهبود قلب کمک می‌کند.
  • در تنظیم عملکرد روده نقش دارد.
  • در کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است.
  • باعث افزایش سوخت و ساز بدن و تناسب اندام می‌شود.

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

خواص اسپرسو

یک شات اسپرسو می‌تواند انرژی فوق‌العاده‌ای برای شما به وجود آورد. کافئین اسپرسو از قهوه ترک بیشتر است و انرژی بیشتری به همراه دارد. تقویت حافظه بلندمدت از مهمترین فواید مصرف اسپرسو است و می‌تواند به ذخیره اطلاعات در مغز و بازیابی آنها کمک کند. اسپرسو مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها دارد و ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را کاهش می‌دهد. دیگر خواص مصرف اسپرسو عبارتند از:

  • به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک می‌کند.
  • تمرکز و یادگیری را افزایش می‌دهد.
  • با افسردگی مقابله می‌کند و باعث نشاط می‌شود.
  • طول عمر را افزایش می‌دهد.
  • عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد.
  • به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

قهوه ترک بهتر است یا اسپرسو

تا اینجای مقاله با انواع تفاوت قهوه ترک و اسپرسو آشنا شدید و می‌توانید تصمیم بگیرید کدام یک برایتان بهتر است. پیشنهاد می‌شود هر دو قهوه‌ها را امتحان کنید و با توجه به ذائقه خود یکی از آنها را انتخاب نمایید. البته، از نظر کافئین و تامین انرژی اسپرسو حرف اول را می‌زند.

سخن پایانی

قهوه ترک و اسپرسو از نوشیدنی‌های محبوب و شناخته شده هستند و در این مطلب به ذکر تفاوت قهوه ترک و اسپرسو پرداخته شد. اکنون می‌توانید این دو قهوه را به راحتی از هم تشخیص دهید. علاوه براین هر دوی این قهوه‌ها از طعم خوبی برخوردارند و برای تامین انرژی روزانه بدن شما مفید هستند.