Subscribe Now
Trending News
غذای ایرانی

طرز تهیه دلمه پیاز خوشمزه و مجلسی به روش اصیل تبریزی 

طرز تهیه دلمه پیاز

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه دلمه پیاز ، یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دلمه یکی از غذاهای بسیار اصیل و پرطرفدار ایرانی هستند که انواع بسیار متنوعی دارند. دلمه همیشه یکی از غذاهای محبوب چه در جمع های کوچک و چه در مهمانی های رسمی بوده است. از انواع آن دلمه برگ مو، دلمه کلم برگ، دلمه بادمجان، دلمه گوجه و… هستند.

دلمه پیاز که اصالت آن به تبریز برمی گردد یکی از خوشمزه ترین انواع دلمه هاست و همان طور که از نامش مشخص است مواد دلمه داخل پیاز پیچیده می شود و پخته می شود. شما می توانید مواد دلمه را به دلخواه خود کم و زیاد کنید و انواع سس یا چاشنی را برای تهیه دلمه پیاز استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه دلمه پیاز مجلسی و خوشمزه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه دلمه پیاز
طرز تهیه دلمه پیاز

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز درشت ۵-۳ عدد
  • پیاز خرد شده ۱ عدد
  • لپه نصف پیمانه
  • برنج نیم دانه (یا بلغور) ۱ پیمانه
  • سبزی دلمه نصف پیمانه
  • رب ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • کمی دارچین (اختیاری)

* سبزی دلمه شامل ترخون، گشنیز، مرزه و جعفری از هر کدام به مقدار مساوی خرد شده می باشد. ممکن است با توجه به ذائقه و سلیقه شما سبزی های مورد استفاده متفاوت باشد.

طرز تهیه دلمه پیاز

ابتدا لپه و برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس لپه را با مقداری آب بگذارید تا نیم پز شود و کف روی آن را بگیرید. برنج را نیز به همراه کمی نمک بگذارید تا کمی پخته شود، نیاز به له شدن برنج نمی باشد.

خواندن
طرز تهیه آش آلو اردبیلی خوشمزه و خوش طعم

یک عدد پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن داخل تابه بریزید و تفت دهید. وقتی که رنگ آن طلایی شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. سپس در ادامه کمی فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

در ادامه لپه نیم پز و برنج و سبزی دلمه را به مواد ماهیتابه اضافه کنید و خوب تفت دهید. در انتها ۱ قاشق رب را اضافه کنید و تفت داده تا خوش رنگ شود و بوی خامی ندهد. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا مواد دلمه کمی خنک شود.

در این مرحله پیازهای دلمه ای را پوست بگیرید و ریشه آن را بگیرید و یک برش عمیق از بالای پیاز تا انتهای آن بزنید تا در هنگام پخت لایه ها از هم باز شود. سپس یک قابلمه حاوی آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد، پیازها را داخل آب در حال جوش ریخته و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا پخته و نرم شود.

سپس به راحتی لایه ها را از هم جدا کنید. در این مرحله مواد دلمه از قبل آماده شده را داخل لایه های پیاز رول کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا لایه های پیاز پاره نشود. حالا سراغ تهیه سس می رویم.

داخل یک قابلمه ۱ قاشق رب و روغن را تفت دهید تا رب خوش رنگ شود (در صورت دلخواه مقداری دارچین نیز اضافه کنید). سپس دلمه پیاز را داخل قابلمه کنار هم خوب بچینید، مقداری آب روی دلمه ها بریزید و یک بشقاب روی مواد قرار دهید تا در حین پخت باز نشود. بگذارید به مدت ۲۵ دقیقه پخته شود.

خواندن
طرز تهیه کله پاچه ، غذای محبوب و خوشمزه ایرانی

در ادامه سرکه و شکر و مقداری آب را با هم مخلوط کنید و روی دلمه ها بریزید و بگذارید برای ۲۵ دقیقه دیگر نیز چاشنی به خورد دلمه ها برود. دلمه پیاز شما آماده است، آنها را از قابلمه خارج کرده و در ظرف مناسب با پیازداغ و زرشک تزئین کنید.

نکات پخت

  1. شما برای پختن دلمه پیاز می‌ توانید به جای سبزی دلمه فقط از ریحان خرد شده استفاده نمایید.
  2. بهتر است برای طعم بهتر بجای آب ریختن روی مواد یک استاک گوشت را داخل آب حل کنید و اضافه کنید.
  3. سعی کنید پیازها را زیاد آبپز نکنید زیرا در این صورت خیلی له می‌شوند و قابل پرکردن با مواد میانی نخواهند بود.
  4. می توانید برای طعم بهتر از یک قاشق چای‌خوری پودر پاپریکا نیز در مواد دلمه استفاده کنید.
  5. اگر طعم ترش و ملس دوست دارید می توانید برای چاشنی از رب انار یا آلوچه نیز استفاده کنید.
  6. برای خوشمزه و خوش طعم تر شدن دلمه می توانید از مقداری آلو نیز در سس دلمه استفاده کنید.
  7. دلمه ها روی حرارت ملایم پخته شود و اگر در حین پخت آب آن تمام شد می توانید آب اضافه کنید.
طرز تهیه دلمه پیاز
طرز تهیه دلمه پیاز

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *