طرز تهیه شیرینی پنجره ای

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه شیرینی پنجره ای آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی پنجره‌ ای یا نان پنجره‌ ای یا خاتون پنجره یکی از شیرینی‌های ساده و سنتی ایرانی است و با توجه به این‌که پخت آن مانند دیگر شیرینی‌ها نیاز چندانی به مهارت ندارد، اغلب خانم‌های ایرانی حداقل یک بار پخت این شیرینی سبک و خوشمزه را امتحان کرده‌اند.

قالب‌های شیرینی پنجره‌ ای در طرح‌های متنوع و زیبایی ساخته شده‌اند که به‌ راحتی می‌توانید آن‌ها را از مغازه لوازم قنادی خریداری کنید. برای آموزش تهیه شیرینی پنجره ای یا خاتون با ما همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی پنجره ای

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای

  • نشاسته گل ۱/۲ پیمانه
  • گلاب ۲ ق غذا خوری
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • شیر ۱ پیمانه
  • آرد ۱ پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ ۲ ق غذا خوری
  • پودر قند برای تزئین به میزان لازم
  • وانیل به مقدار لازم
  • روغن مایع برای سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی پنجره ای

طرز تهیه شیرینی پنجره ای

ابتدا نشاسته و شیر و گلاب را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته ها حل شوند. بعد یکی یکی تخم مرغ ها را اضافه کنید و هم بزنید. حالا کمی وانیل بزنید و هم بزنید.

سپس آرد را الک کنید و کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در انتها زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید و هم بزنید. درب ظرف را ببندید تا برای نیم ساعت موادتان در محیط خانه استراحت کنند.

خواندن
طرز تهیه چیز کیک آناناس ☀️ خوشمزه و مجلسی

حالا روغن سرخ کردنی را داخل قابلمه گودی بریزید و روی شعله زیاد قرار بدهید تا حسابی روغن داغ شود. قالب را هم داخل روغن داغ قرار بدهید تا داغ شود، سپس قالب را تکان بدهید که روغن اضافی آن گرفته شود و داخل مواد بزنید (مواد نباید روی قالب را بگیرد) سپس قالب را داخل روغن داغ بزنید و آن را حرکت بدهید تا جدا شود. ( می توانید با کمک چنگال آن را جدا کنید).

حالا شیرینی پنجره ای را از توی روغن داغ خارج کنید و روی دستمال آشپزخانه قرار بدهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. وقتی خنک شد روی آن پودر قند الک کنید.

نکات

۱- اگر روی شیرینی پنجره ای را با سلفون بپوشانید و در خارج از یخچال نگهداری کنید تا دو هفته قابل استفاده میباشد، مخلوط آرد را قبل از استفاده الک کنید ( به طور کلی آرد مخصوص شیرینی پزی باید حداقل ۲ بار و آرد معمولی باشد باید حداقل ۱۰ بار الک شود ) ، اگر پس از مخلوط کردن تمام مواد ، مخلوط دارای ناخالصی یا گلوله های آردی شکل بودند میتوانید مواد را پس از خارج نمودن از یخچال از الک درشت رد کنید.

۲- غلظت مواد باید در حد نرمال ( نه خیلی سفت و نه خیلی شل ) باشد ، اگر مخلوط خیلی شل بود میتوانید از حداکثر ۱ قاشق غذاخوری آرد سفید و اگر خیلی سفت بود از نصف استکان شیر سرد معمولی استفاده کنید.

۳- هنگام سرخ کردن شیرینی پنجره ای قالب باید به اندازه کافی ( نه خیلی زیاد ) داغ شده باشد ، وقتی قالب را داخل مایع قرار میدهید دقت کنید که مایع از بالای قالب تان بیرون نزند ( تمام قالب را داخل مایع فرو نبرید ) چون در این صورت مواد در روغن از قالب جدا نخواهند شد.

خواندن
طرز تهیه دسر برفی ☀️ خوشمزه و لذیذ

۴- میتوانید از قالب های متنوع مخصوص شیرینی های پنجره ای برای سرخ کردن شیرینی ها استفاده کنید ، باید در زمان تهیه شیرینی های پنجره ای سرعت عمل بالایی داشته باشید ، میتوانید بجای زعفران از مقدار کمی پودر هل یا پودر کاکائو یا پودر قهوه و … استفاده نمائید.

به این مقاله امتیاز دهید