طرز تهیه کتلت گوشت

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه کتلت گوشت خانگی ترد و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کتلت گوشت از غذاهای ایرانی خیلی ساده و خوشمزه است که تقریباً همه آن را دوست دارند. گرچه انواع دیگری از کتلت هم داریم اما رایج ترین نوع آن با گوشت چرخکرده، پیاز و سیب زمینی تهیه میشود. حتماً شما هم متوجه شده اید که طعم کتلت هر آشپزی کمی تفاوت دارد و بعضی خوشمزه تر و به اصطلاح خوش خوراکتر هستند. دلیل آن هم استفاده از مواد جانبی و ادویه های مناسب و رعایت ترفندهای ساده ای است که به خوشمزه تر شدن غذا کمک میکنند. ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کتلت گوشت و فوت و فن های خوشمزه کردن کتلت را برایتان به اشتراک گذاریم.

طرز تهیه کتلت گوشت
طرز تهیه کتلت گوشت

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت

  • ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۴ عدد سیب زمینی متوسط
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • ۱ عدد پیاز متوسط
  • آرد سوخاری به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه کتلت گوشت
طرز تهیه کتلت گوشت

طرز تهیه 

سیب زمینی ها را بشویید و سپس آب پز کنید (با مقدار کافی آب در قابلمه قرار بدهید و بپزید)، معمولا ٢۵ تا ٣٠ دقیقه زمان برای آب پز کردن سیب زمینی ها کافی است. وقتی سیب زمینی ها آب پز شد آب آنرا تخلیه کنید و بگذارید سرد شوند. پوست سیب زمینی ها را بکنید و با رنده (ریز) آنها را رنده کنید. اگر می خواهید پیاز هم استفاده کنید، آنرا هم پوست بکنید و جداگانه رنده کنید.

خواندن
۸ غذای محلی کرمانشاه که حتما باید امتحان کنید

بعد از رنده کردن پیاز آب آنرا دور بریزید، اگر آب پیاز را داخل خمیر کتلت کنید کتلت ها از هم خواهند پاشید. حالا گوشت چرخ کرده، سیب زمینی رنده شده و پیاز را مخلوط کنید و تخم مرغ را هم در آن بشکنید.

با افزودن نمک، فلفل و زردچوبه خمیر را خوب مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن، ماهی تابه را روی شعله بگذارید و روغن را داخل آن بریزید بگذارید خوب گرم شود.

از مواد کتلت بردارید و آن را به شکل دلخواه در بیاورید و پشت و روی کتلت را به آرد سوخاری آغشته کنید و داخل روغن سرخ کنید، زمان سرخ کردن کتلت ها حرارت را ملایم کنید تا کتلت شما مغز پخت شود.

پس از سرخ شدن آنها را در دیس بچینید و با گوجه فرنگی و سبزیجات و اگر دوست دارید خیارشور تزئین کنید. کتلت گوشت را می توانید با نان و ماست خیار یا ماست اسفناج و یا حتی ماست موسیر سرو کنید.

نکاتی درباره طعم و بافت بهتر کتلت گوشت

  • سیب زمینی های کتلت را هم خام و هم پخته میتوانید استفاده کنید. در صورتی که کتلت را با سیب زمینی خام درست کنید هنگام سرخ شدن روغن کمتری به خودش جذب میکند.
  • در صورت شل بودن مایه کتلت گوشت میتوانید از آرد نخودچی و هم آرد سوخاری استفاده کنید. آرد نخودچی باعث می شود کتلت پوک تری داشته باشید.
  • شعله گاز در هنگام سرخ شدن کتلت گوشت باید ملایم باشد تا کتلت ها علاوه بر سرخ شدن مغز پخت شوند.
  • حتما کتلت ها را بعد از سرخ شدن روی دستمال بگذارید تا روغن اضافه اش جذب دستمال شود.
خواندن
طرز تهیه لبو پلو با مرغ با طعمی فوق العاده