طرز تهیه گز

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه گز آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

گز یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌ها و سوغاتی‌های ایرانی است. اگر به اصفهان سفر کرده باشید حتما به عنوان سوغاتی از گزهای معروف آن خریداری کرده‌اید. البته گز به جز اصفهان سوغات شهرهای دیگری مثل کرمان و یزد هم هست. این شیرینی معمولا به دو صورت ساده و آردی و با انواع مغزیجات مختلف تهیه می‌شود. اکثر ما همیشه گز را به صورت آماده از بیرون خریداری کرده‌ایم اما به راحتی میتوان آن را در منزل تهیه کرد و کنار یک فنجان چای گز خانگی میل نمود.

طرز تهیه گز

مواد لازم

شکر ۲۵۰ گرم

گلوگز مایع ۳۷۵ گرم

سفیده تخم مرغ ۵ عدد

گلاب ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری

مغز دلخواه (پسته، بادام، فندق) ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم

آب ۳/۴ پیمانه

آرد سفید به میزان لازم

طرز تهیه گز

طرز تهیه گز

ابتدا سفیده تخم مرغ را که از قبل، زرده آن را جدا کرده‌ایم آنقدر با همزن می‌زنیم تا پف کند و فرم بگیرد؛ تا زمانی که با برعکس کردن ظرف، سفیده تخم مرغ از آن بیرون نریزد. پس از آن سفیده تخم مرغ پف کرده را در یخچال می‌گذاریم تا استراحت کند و خنک شود.

در مرحله بعدی شکر و گلاب را در یک قابلمه بریزیم و روی حرارت کم، مرتب هم زنیم. زمانی که شکر حل شد، گلوکز را به طور آرام و پیوسته به ترکیب اضافه می‌کنیم و هم زدن روی حرارت ملایم را تا زمانی که شهد، کشدار و غلیظ شود ادامه می‌دهیم. (توجه کنید که مایه به دمای جوش نرسد و فقط داغ شود؛ چرا که این مواد در دمای حدود ۸۰ درجه می‌سوزند. برای اینکه متوجه شوید شهد آماده شده است می‌توانید از این ترفند استفاده کنید که اگر مقداری از آن را بین دو انگشت شست و اشاره خود بگذارید، باید حالت چسبنده و کشدار داشته باشد. در غیر این صورت هنوز نیاز به حرارت و هم زدن دارد).

خواندن
طرز تهیه کیک زبرا (کیک دو رنگ) به روش خانگی و خوشمزه

پس از آماده شدن مایه گز، ابتدا دو قاشق غذاخوری از آن را به سفیده تخم مرغ که در یخچال بوده اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم. سپس سفیده های تخم مرغ را به شهد گز اضافه کنید و مخلوط را مجددا بهم بزنید تا کاملا یک دست شود. هم زدن را حدود ده دقیقه ادامه دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

قابلمه را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید. به کمک همزن برقی به همزدن ادامه دهید تا حدی که مواد گز سفت شود. سپس مغز پسته ها را اضافه کنید. برای فهمیدن این که مواد گز آماده است یا نه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس مقداری از مایع گز را بردارید و تست کنید که به دست نچسبد. اگر هنوز حالت چسبندگی داشت، باید هم زدن و حرارت دادن را ادامه دهید.

در یک ظرف پیرکس کمی روغن می‌ریزیم و کل ظرف را چرب می‌کنیم. پس از خنک شدن گز آن را به صورت یکنواخت کف ظرف پهن می‌کنیم، روی ظرف را با سلفون می‌پوشانیم و آن را به مدت ۳ الی ۴ ساعت در یخچال گذاشته و اجازه می‌دهیم خوب خنک شود و خودش را بگیرد. بعد از این مدت ظرف را از یخچال بیرون آورده، روی یک پلاستیک پهن می‌کنیم و مقداری آرد روی آن می‌ریزیم. حال با نوک یک چاقوی تیز به شکل و اندازه های دلخواه برش می‌دهیم. نوش جان.

نکته:

در صورتی که به گز آردی علاقه دارید می‌توانید تمام مراحل فوق را انجام داده و تنها در مراحل پایانی، کف ظرف پیرکس را با یک لایه ضخیم آرد بپوشانید. زمانی که مایه خنک شد آن را به صورت یکنواخت در ظرف پهن کرده، روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود، سپس میل کنید.