طرز تهیه ابگوشت

در این مطلب از مجله اشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه ابگوشت خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ابگوشت یکی از قدیمی ترین و لذیذترین غذاهای سنتی کشورمان می باشد و در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است ، ابگوشت در هر منطقه در کشورمان به روش خاصی تهیه می شود ، ابگوشت به دلیل به کار رفتن موادی چون گوشت و حبوبات بسیار مقوی است و کمتر کسی پیدا می شود که ان را دوست نداشته باشد، این غذای قدیمی و سنتی جایگاه خاص و ویژه ای در میان مردم دارد ، در ادامه با طرز تهیه ابگوشت خوشمزه و مجلسی با ما همراه باشید.

طرز تهیه ابگوشت
طرز تهیه ابگوشت

مواد لازم

  • گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • نخود ۱ پیمانه
  • سیب زمینی ۴ عدد
  • شوید ۱ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

مرحله اول
برای تهیه ابگوشت خوشمزه و سنتی ابتدا پیاز و گوجه فرنگی را پوست بگیرید و به همراه گوشت و نخود داخل قابلمه مناسب بریزید و تقریبا ۵-۶ برابر حجم مواد به ان اب جوش اضافه کنید.

مرحله دوم
در این مرحله پس از به جوش امدن اب، کف حاصل از پخت گوشت را از ظرف خارج کنید، زرچوبه و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید،و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد به ارامی بپزد.

مرحله سوم
در این مرحله وقتی گوشت پخته شد، سیب زمینی ها را همراه با نمک به ان اضافه کنید، در نیم ساعت پایانی کار پیاز و گوجه و دنبه ها را از ظرف خارج کنید و بوسیله گوشت کوب انها را بکوبید و داخل ماهیتابه بریزید و به همراه یک (۱) قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی انها را تفت دهید و سپس به داخل قابلمه برگردانید و اجازه دهید ابگوشت جا بیوفتد.

طرز تهیه ابگوشت در زودپز

 برای تهیه آبگوشت در زودپز ابتدا گوشت را به همراه نخود و پیاز داخل زودپز بریزید. در ادامه به ان اب جوش اضافه کنید سپس نمک ،فلفل،زردچوبه را اضافه کنید و درب زودپز رو ببندید و روی شعله ملایم قرار دهید.

حدود ۱ ساعت زمان برای پخت نیاز است وقتی نخود و گوشت پخته شد آبگوشت را به قابلمه منتقل کنید و گوجه فرنگی و سیب زمینی را اضافه کنید.

 در ادامه چربی آبگوشت را به همراه پیازها داخل یک کاسه بریزید و با گوشت کوب به خوبی بکوبید تا کاملا له شوند سپس داخل ماهیتابه بریزید و به همراه رب گوجه فرنگی تفت دهید و دوباره این مواد را داخل قابلمه بریزید پس از اینکه سیب زمینی پخت آبگوشت شما اماده است نوش جان.

طرز تهیه ابگوشت با لیمو عمانی

برای تهیه آبگوشت در این روش ابتدا گوشت را به همراه نخود و پیاز داخل قابلمه بریزید. در ادامه به ان اب جوش اضافه کنید سپس نمک ،فلفل،زردچوبه را اضافه کنید و درب قابلمه رو ببندید و روی شعله ملایم قرار دهید.

حدود ۱ ساعت زمان برای پخت نیاز است وقتی نخود و گوشت پخته شد، گوجه فرنگی و سیب زمینی را اضافه کنید.

در ادامه چربی آبگوشت را به همراه پیازها داخل یک کاسه بریزید و با گوشت کوب به خوبی بکوبید تا کاملا له شوند سپس داخل ماهیتابه بریزید و به همراه رب گوجه فرنگی تفت دهید و دوباره این مواد را داخل قابلمه بریزید پس از اینکه سیب زمینی پخت آبگوشت شما اماده است.

اگر علاقه به طعم ترشی در ابگوشت دارید می توانید کمی لیمو عمانی به ان اضافه کنید البته حواستان باشد زیاد از لیمو عمانی استفاده نکنید چون باعث تلخی ابگوشت می شود برای از بین بردن تلخی لیمو عمانی دو روش وجود دارد اولی اینکه لیمو را بوسیله چنگال سوراخ کنید و داخل اب جوش قرار به مدت چند ساعت قرار دهید یا از پرک لیمو عمانی استفاده کنید.

نکات تکمیلی

۱- اگر بخواهید ابگوشت به روش سنتی و بازاری درست کنید، لوبیا داخل ابگوشت نریزید و فقط از نخود استفاده کنید.

۲- برای لعاب بهتر ابگوشت حتما از گوشت تازه گوسفندی به همراه چربی و استخوان استفاده کنید.

۳- برای رفع نفخ نخود، حتما نخودها را از شب قبل خیس کنید و چندین بار اب ان را عوض کنید.

۴- در صورت تمایل برای طعم بهتر ابگوشت میتوانید در اخر کمی شوید خشک به ان اضافه کنید.

۵- برای رنگ بهتر ابگوشت حتما رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید.

۶- اگر تمایل دارید ابگوشت شما مانند ابگوشت های قهوه خانه ای علاوه بر رنگ زیبا، از طعم فوق العاده ای هم برخوردار شود پخت ان را از شب گذشته و یا صبح زود اغاز کنید.

۷- حتما در ابگوشت خود از مقداری دنبه ی تازه ی گوسفندی استفاده کنید.

۸- برای طعم بهتر ابگوشت ان را در ظروف مسی، سنگی بپزید.

۹- حتما ابگوشت را با پیاز و نان سنگک و سبزی نوش جان کنید.

طرز تهیه ابگوشت مرغ

ابگوشت یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایران است که با گوشت قرمز تهیه می شود ولی در برخی نقاط ایران این غذای پرطرفدار به روش های دیگری نیز تهیه می شود، یکی از این روش ها پخت ابگوشت با گوشت سفید ( مرغ ) می باشد، در ادامه با طرز تهیه ابگوشت با گوشت مرغ با ما همراه باشید.

طرز تهیه ابگوشت
طرز تهیه ابگوشت

مواد لازم

  • مرغ ۵ تکه
  • پیاز ۱ عدد
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • نخود یا لپه ۱/۲ فنجان
  • زردچوبه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نعناع ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه  

مرحله اول
ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید و نخود را که از ۲۴ ساعت قبل در اب خیس خورده و نفخش گرفته شده را به ان اضافه کنید و به مدت ۳-۴ دقیقه تفت دهید، سپس مواد را از ظرف خارج کرده و کنار بگذارید.

مرحله دوم
سپس تکه های مرغ را با روغن تفت دهید و نمک، زرچوبه، فلفل چیلی، مقداری نعناع خشک را به ان اضافه کنید، پس از انکه مواد با هم به خوبی تفت خوردند، نخود و پیاز سرخ شده را هم داخل قابلمه بریزید و ۴ فنجان اب و پرک لیموی خشک شده را به ان اضافه کنید و بگذارید روی شعله کم تا به ارامی بپزد.

مرحله سوم
در نهایت در ۳۰ دقیقه ی پایانی پخت ابگوشت سیب زمینی پوست گرفته شده و لیمو عمانی را به ان اضافه کنید و اجازه دهید ابگوشت جا بیوفتد.

نکات تکمیلی

۱- می توانید در پخت این نوع ابگوشت از سبزیجات معطر مانند پیازچه، تربچه، نعناع نیز استفاده کنید.

۲- همچنین میتوان از مرغ محلی و خانگی برای طعم بهتر این ابگوشت استفاده کنید.

۳- از اضافه کردن ابلیمو در این نوع ابگوشت پرهیز کنید تا ابگوشتتان طعم سوپ به خود نگیرد.

۴- رایج ترین روش تهیه ابگوشت مرغ با لپه و رب است.