طرز تهیه استانبولی پلو

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه استانبولی پلو ، یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای محبوب کشورمان را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

استانبولی پلو از آن دسته غذاهای معروف و پرطرفدار و اصیل ایرانی است و کمتر کسی پیدا می شود که عاشق طعم این غذا نباشد. این پلوی ساده و خوشمزه در بین ایرانیان و در تمام شهرها بسیار محبوب است و یکی از پلوهایی است که بسیار راحت و آسان تهیه می شود. شما می توانید طبق ذائقه خود استانبولی پلو را با گوشت، مرغ و یا فقط با گوجه و سیب زمینی درست کنید.

در بسیاری از موارد نیز استانبولی پلو را با لوبیا سبز درست می‌کنند که به آن لوبیا پلو می‌گویند. اگر دلیل نامگذاری استانبولی پلو را بخواهید باید بگوییم احتمالا این دستور پخت از شهر استانبول کشور ترکیه می‌آید. البته این دستور پخت استامبولی پلو در لیست غذاهای کشورهای دیگر مانند هند و اسپانیا نیز دیده می‌شود که آن را به عنوان پلو گوجه می‌شناسند. اگر می خواهید این پلوی لذیذ را درست کنید در ادامه ما طرز تهیه استانبولی پلو ساده و بدون گوشت، با گوشت و با مرغ را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه استانبولی پلو
طرز تهیه استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو بدون گوشت

مواد لازم

برنج ۴ پیمانه
گوجه فرنگی ۵ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن مایع یا روغن زیتون به اندازه کافی

طرز تهیه

برنج را از یک ساعت قبل با مقداری نمک خیس کرده و آب برنج را جدا کنید. پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید. در قابلمه‌ای مقداری روغن بریزید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز خردشده را در روغن تفت بدهید تا طلایی شود.

سیب‌ زمینی را به‌ صورت نگینی خرد کنید و همراه با پیاز برای پنج تا هفت دقیقه تفت دهید. سپس زردچوبه و نمک و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و حدود سه دقیقه هم بزنید تا خامی رب گرفته شود. سپس گوجه فرنگی را نگینی خرد کرده و همراه با برنج خیس‌کرده به قابلمه اضافه کنید.

حالا نوبت آن است که به این مواد آب اضافه کنید؛ البته تا حدی که به‌ اندازه نصف یک بند انگشت روی مواد آب باشد. سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن را هم با آب در قابلمه بریزید. حرارت زیر قابلمه را متوسط کنید تا آب آن قل بزند و بعد قدری حرارت را کم کنید تا آب قابلمه کشیده شود و در این مدت دو تا سه بار آن را هم بزنید.

در ادامه حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید که می‌توانید از دمکنی استفاده کنید. وقتی استانبولی دم بکشد، غذا حاضر است. آن را در دیس بکشید و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.

استانبولی پلو با گوشت

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده درست شبیه به استانبولی ساده است؛ اما با این تفاوت که پس از تفت دادن پیاز باید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را تفت بدهید تا رنگش تغییر کند. در همین مرحله ادویه، فلفل و کمی دارچین اضافه کنید تا بوی گوشت گرفته شود، سپس سیب‌زمینی نگینی را به این مخلوط اضافه کنید و تفت دهید. مابقی مراحل به همان روشی است که ذکر شد.

به‌ جای گوشت چرخ کرده می‌توانید از گوشت خورشتی نیز استفاده کنید؛ طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت خورشتی هیچ تفاوتی با استانبولی با گوشت چرخ کرده ندارد. فقط زمان تفت دادن گوشت قدری بیشتر می‌شود.

یک روش دیگر استفاده از گوشت به‌ صورت گوشت قلقلی است که پس از دم کشیدن برنج و هنگام سرو، روی استانبولی قرار می‌گیرد. برای تهیه گوشت قلقلی باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده ریز، فلفل، زردچوبه، ادویه و نمک مخلوط کنید و خوب ورز دهید؛ سپس آن را به‌ اندازه قدری بزرگ‌تر از فندق قلقلی کرده و در مقداری روغن با حرارت ملایم سرخ کنید تا خوب مغز پخت شود.

طرز تهیه استانبولی پلو
طرز تهیه استانبولی پلو

استانبولی پلو با مرغ

برخی از شما ترجیح می‌دهید از گوشت مرغ برای استانبولی استفاده کنید که نسبت به گوشت قرمز به‌صرفه‌تر است و سریع‌تر پخته می‌شود. برای طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ باید گوشت مرغ را به ابعاد خورشتی یا دلخواه برش بزنید و پس از آنکه پیاز را کمی در روغن تفت دادید، آن را به قابلمه اضافه کنید و همراه با نمک و فلفل و ادویه سرخ کنید تا رنگش تغییر کند.

در مرحله بعد سیب‌زمینی نگینی را اضافه و قدری تفت بدهید و مشابه آنچه گفتیم، سپس رب، برنج، پوره گوجه فرنگی و آب و روغن را اضافه کنید. تمام مراحل مانند دستور گفته شده در بالاست و تنها کاری که می کنید اضافه کردن مرغ است.

طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی

برای اینکه یک استانبولی پلو مجلسی داشته باشید، دستور بالا را انجام دهید و فقط مقداری زعفران دم کرده برای عطر و طعم بهتر در غذا استفاده کنید. گوشت خورشتی، گوشت چرخ کرده یا فیله مرغ را برای داخل این غذای خوشمزه در نظر بگیرید و مقداری از آن را برای تزیین روی پلو کنار بگذارید. در نهایت هم برای تزیین غذا می توانید مقداری سیب‌زمینی را به‌ صورت نگینی خرد و سرخ کرده و در کنار غذا سرو کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید: