طرز تهیه رولت خامه ای

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه رولت خامه ای ، یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

رولت خامه ای یکی از انواع شیرینی های خامه ای و تَر بسیار پرطرفدار در میان ایرانیان است که با دستورها و طرح های بسیار متنوعی تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه هم مانند دیگر شیرینی های خامه ای نسبت به شیرینی های خشک در میان ایرانیان محبوبیت بیشتری دارند. به دلیل همین محبوبیت رولت خامه ای با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود که از محبوب ترین دستورهای این شیرینی می توانی به رولت ساده، رولت شکلاتی، رولت نسکافه ای و … اشاره کرد.

طرز تهیه رولت خامه ای

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری شیر
  • شش قاشق غذاخوری آب داغ
  • ۲۵۰ گرم خامه قنادی
  • یک سوم قاشق چایخوری وانیل
  • یک سوم قاشق چایخوری بکینگ پودر
  • ۱۰۰ گرم شکر
  • ۴ عدد تخم مرغ
  • ۱۰۰ گرم آرد قنادی

طرز تهیه رولت خامه ای

ابتدا زرده‌ها و سفیده تخم‌مرغ‌های به دمای محیط رسیده را از هم جدا کنید. سفیده تخم‌مرغ و نصف شکر را با دور تند هم‌زن به‌قدری بزنید تا سفیده کاملاً پفکی شود. به‌ حدی هم بزنید که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، سفیده از ظرف جدا نشود.

زرده‌های تخم‌مرغ را با وانیل، نصف باقی مانده‌ی شکر و آب‌جوش به مدت سه دقیقه با هم‌زن بزنید، تا کاملاً کرم‌ رنگ و کش‌دار شود.

حالا آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا آرد سبک شده و بافت کیک خیلی نازک‌تر و لطیف‌تر شود.

خواندن
طرز تهیه شیرینی ماه خوشمزه و خانگی با طعم عالی

آرد و بیکینگ پودر را به زرده‌ها اضافه می‌کنیم و به صورت دورانی در حدی که با هم مخلوط شوند مواد را هم می‌زنیم. زمانی که با هم یکدست میکس شدند، سفیده‌ها را اضافه می‌کنیم. در ادامه با لیسک به‌همان شکل دورانی به آرامی (باز در حد مخلوط شدن) به‌هم می‌زنیم.

ته سینی فر را با کاغذ روغنی کاور کنید و مواد را به آرامی روی کاغذ روغنی بریزید. با کمک لیسک سطح مواد را صاف کنید؛ دقت داشته باشید مواد با قطر یکسان ته سینی پهن و صاف شود، چون اگر جایی از مواد نازک‌تر یا ضخیم‌تر باشد در حین پخت یا می‌سوزد یا مغز پخت نمی‌شود.

فر حتماً باید از قبل گرم شده باشد. حالا سینی‌ فر را در طبقه سوم با حرارت ۲۳۰ درجه، مدت زمان تقریبی بین هفت تا ده دقیقه قرار می‌دهیم تا کیک نازک ما پخته شود. دائماً رولت را بررسی کنید و پیش از آن که بیش از حد خشک شود یا بسوزد آن را از فر خارج کنید.

به‌محض خارج کردن کیک به‌ آرامی آن را رول کنید. در این مرحله سرعت عمل داشتن بسیار مهم است. زمانی که کیک را از فر خارج کردید به آرامی با کمک دست‌کش یا دستمال نخی آشپزخانه، شروع به رول کردن کیک رولت کنید و بعد زمان دهید تا کیک خنک شود. در این کار وسواس به‌خرج دهید زیرا اگر کیک خنک شود ممکن است بافت آن شکننده شود و بعد به صورت یک‌دست قابل رول کردن نباشد.

حال زمانی که رولت کاملاً خنک شد به آرامی کاغذ روغنی را از آن جدا کرده و خامه فرم‌گرفته قنادی را با لیسک روی سطح آن به‌صورت یکنواخت پهن می‌کنیم.

خواندن
کیک آلبالو ، عصرانه ایی لذیذ و خوشمزه | Cherry cake

بهتر است چند ساعتی درون یخچال بماند تا رطوبت خامه به کیک منتقل شود و بافت رولت نرم‌تر شود. برای تزیین سطح رولت می‌توان از شکلات مایع یا خامه فرم‌گرفته، حتی میوه‌های دلخواه کمک گرفت. این بخش کاملاً سلیقه‌ای است.  نوش جان.

نکته

شما می‌تونید از دارچین، هل، پودر کاکائو یا در حد یک تا دو قاشق از آب میوه دل‌خواهتان (مانند پرتقال، نارنگی یا هر نوع میوه دیگری) برای طعم‌دار کردن رولت استفاده کنید. به‌طبع این بخش کاملاً سلیقه‌ای است و بیشتر به زمان در اختیار شما بستگی دارد.

شما می توانید با توجه به ذائقه شخصی خودتان، پودر دارچین یا تکه‌های کوچک اسلایس شده میوه، یا مغزهای مختلف را روی سطح خامه ریخته و به‌آرامی (از همان جهت قبل) شروع به رول کردن کنید.