Subscribe Now
Trending News
مربا

طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشرنگ و مجلسی 

طرز تهیه مربای توت فرنگی

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه مربای توت فرنگی خانگی و خوشمزه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مربا از جمله صبحانه های پرطرفدار در تمام دنیاست و از آنجایی که با اکثر میوه ها می توان مربا تهیه کرد، آنقدر تنوع دارند که با تمام سلیقه ها متناسب است. انواع مرباها از جمله مربای آلبالو، گیلاس، به، هویج و… هستند که هرکدام طعم بی نطیر خود را دارند. مربای توت فرنگی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین این مرباهاست.

مربای توت فرنگی به دلیل طعم بی نظیر و رنگ زیبایی که دارد جزو پرطرفدارترین ها در تمام دنیاست. از طرفی مرباهای خانگی به دلیل مصرف کمتر شکر و مواد نگهدارنده گزینه بسیار مناسب تری برای صبحانه هستند. این مربای خوشمزه یک مربای فصلی است و بهتر است در فصل بهار و تابستان که توت فرنگی محلی در بازار موجود است، آنرا درست کنید. البته با توت فرنگی گلخانه ای هم می شود این مربای خوشرنگ را درست کرد. در ادامه طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشرنگ و خوش طعم را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه مربای توت فرنگی
طرز تهیه مربای توت فرنگی

مواد لازم

توت فرنگی ۵۰۰ گرم
شکر ۵۰۰ گرم
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه مربای خوشمزه و خوشرنگ با توت فرنگی ابتدا گلبرگ های اضافی توت فرنگی ها را می گیریم و آن ها را می شوییم و داخل آبکش می ریزیم و همان لحظه با دستمال حوله ای تمیز توت فرنگی ها را خیلی فوری خشک می کنیم. توجه داشته باشید که اگر توت فرنگی ها به صورت خیس داخل آبکش بمانند آب داخل توت فرنگی ها نفوذ می کند و مزه آنها را تغییر می دهد.

خواندن
طرز تهیه مربای زرشک ، با طعمی بی نظیر

سپس نصف توت فرنگی ها را داخل قابلمه ای متناسب با مقدار موادمان می ریزیم. نصف شکر را نیز روی توت فرنگی ها به صورت پخش می ریزیم و لایه بعد باقی توت فرنگی ها را می ریزیم و بعد نصف دیگر شکر را به همین ترتیب لایه لایه اضافه می کنیم و قابلمه را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۱۲ ساعت توت فرنگی ها آب بیندازند.

سپس قابلمه حاوی مخلوط توت فرنگی و شکر را از یخچال بیرون می آوریم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا به جوش بیاید. در مدت پخت مربا درب قابلمه را نمی گذاریم. حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد از جوش آمدن توت فرنگی ها به غلظت می رسند.

ابتدا که مربا در حال جوشیدن است کف می کند که با استفاده از کفگیر می توانیم کف ها را بگیریم. برای اطمینان از قوام مطلوب مربا نصف قاشق مربا خوری از شهد مربا داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم اگر شهد داخل آب در حین ته نشین شده متلاشی نشد و کاملا ته نشین شد یعنی مربا به قوام مطلوب رسیده است.

قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و سریع آبلیمو را اضافه می کنیم و آرام با قاشق مربا را هم می زنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود. آبلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می کند.

البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که زیاد جوشیدن مربا و یا حتی زود برداشتن مربا (در حالی که توت فرنگی ها نرم نشدند و نپخته اند) نیز می تواند باعث شکرک شود. مربای توت فرنگی خنک که شد آن را داخل شیشه های مورد نظر می ریزیم.

خواندن
طرز تهیه مارمالاد گیلاس خوشمزه و خانگی

برای نگهداری کوتاه مدت و چند ماه می توانیم مربا را در یخچال قرار می دهیم، ولی اگر بخواهیم به مدت بیشتر از ۶ ماه یا حتی یک سال مربای توت فرنگی را نگهداری کنیم، بهتر است آن را در ظرف های مناسب قرار داده و فریز کنیم.

طرز تهیه مربای توت فرنگی
طرز تهیه مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی له شده یا مارمالاد

مواد لازم

  • ۵۰۰ گرم توت فرنگی
  • ۴۰۰ گرم شکر
  • ۳ ورق ژلاتین

طرز تهیه

توت فرنگی‌ها را بشویید و ریز خرد کنید. سپس شکر را روی توت فرنگی‌های خرد شده بریزید و به‌مدت ۳ ساعت به آن‌ها استراحت دهید.

مخلوط توت فرنگی و شکر را به‌همراه چند لیوان آب در قابلمه‌ بریزید و روی شعله زیاد گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا قوام بیاید. در این حین، چند بار کف روی مربا را بگیرید.

ورقه‌های ژلاتین را در کمی آب جوش حل کنید و سپس در مربای به قوام آمده بریزید و مخلوط کنید. مارمالاد را پس از چند جوش از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

مارمالاد را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی
طرز تهیه مربای توت فرنگی

کدر شدن رنگ مربا توت فرنگی

اگر می خواهید رنگ مربای شما شفاف و براق شود باید برای پخت مربا وقت بیشتری بگذارید. زمانی که مربا روی اجاق است مدام روی مربا کف جمع می شود و باید این کف ها را جمع کنید و دور بریزید تا در پایان پخت رنگ مربای شما کدر نشود. همچنین در طول پخت مربای توت فرنگی باید درب قابلمه را باز بگذارید وگرنه رنگ آن کدر و تیره می شود.

خواندن
طرز تهیه مربای هویج خوش طعم و مجلسی

نگهداری طولانی مدت مربا

اگر مقدار زیادی مربا درست کرده اید حتما مقداری که نمی خواهید فعلا استفاده کنید را فریز کنید تا سالم و تازه بماند. با این روش مربای شما تا یک سال سالم می ماند. برای هر بار مصرف ۳۰ دقیقه زودتر مربای فریز شده را از یخچال خارج کنید تا در دمای محیط باز شود.

طرز تهیه مربای توت فرنگی
طرز تهیه مربای توت فرنگی

نکات پخت

  • درب قابلمه ی مربا را از اول تا آخر پخت نبندید تا رنگ مربا تغییر نکند.
  • برای پختن مربای توت فرنگی از قابلمه لعابی در ابعاد و اندازه مناسب استفاده کنید.
  • از توت فرنگی های سفت ، ریز و بدون لک برای تهیه مربا استفاده کنید تا هنگام پخت مربا توت ها له نشوند و ظاهر خود را از دست ندهند.
  • توت فرنگی های درشت را برای تهیه مربا خرد کنید. تا هم‌زمان پخت مربا کوتاه تر شود و هم رنگ مربا در اثر جوشیدن زیاد تیره نشود.
  • شما همچنین می توانید از توت فرنگی فریز شده برای تهیه مربای توت فرنگی استفاده کنید.
  • دارچین ،هل، وانیل و زعفران عطر مربا را بیشتر خواهند کرد. هرچند طعم توت فرنگی به تنهایی عطر مربا را منحصر به فرد میکند.
  • به هیچ وجه قاشق خیس را داخل مربای پخته شده نزنید چون باعث کپک زدن آن میشود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *